כבר למדנו להתמודד – או לפחות לחיות עם – שינויי המשקל ומצב הרוח, הפצעונים, החשק למתוק, הנפיחות, כאבי הראש וכאבי הבטן שמבדרך כלל מרמזים את הגעתה של הווסת החודשית. אבל כעת מסתבר שיש גם תופעה נוספת שקשורה לתסמונת הקדם וסתית, שעד כה לא ממש דובר עליה – נדודי השינה.

 

עוד באון לייף: 

איך אורח החיים שלך עשוי להשפיע על הפוריות?

למה עדיף שלושה ילדים מבעל אחד חולה

ככה תהפכו את ארוחת הבוקר לבריאה יותר

 

על פי מחקר של אגודת השינה האמריקאית, 67 אחוז מהנשים סובלות מלילה או שניים של שינה רופפת, שמגיעים יחד עם המחזור החודשי, כלומר בזמן שאת הכי רוצה וזקוקה לשינה.

 

 

-פרסומי-

הידעת?  מעכשיו לא חייבים להגיע למרכז הרפואי כדי לחדש מרשמים, לקבל אישור מחלה או הפניות לבדיקות שגרתיות.

אפליקציית מכבי והאתר מאפשרים לחברי מכבי עם סיסמה לשלוח בקשות לרופא המשפחה ולחסוך בזמן ובתורים. כל שעלייך לעשות הוא להיכנס לאזור האישי> תקשורת עם הרופא ולהשאיר פרטים.

 

 

 

אמנם הרבה נשים יתקשו להירדם כתוצאה מהנפיחות, הכאבים בגב, בבטן והראש והרגישות בשדיים, כמו גם מתח רב שמצטבר בתקופה הזו, אך בנוסף לכך, יש כאלו שיתחילו לספור כבשים כתוצאה משינויים בריכוזי ההורמונים בגוף. מלטונין וסרוטונין הם ההורמונים האחראים על הירדמות ועומק השינה, כך שהשילוב של שניהם הוא מה שאנחנו צריכים כדי להירדם מהר ולישון טוב. בעיית נידודי השינה בזמן הווסת מתחילה כאשר יש לך יותר מדי הורמונים מסוג אסטרוגן ולא מספיק הורמונים מסוג פרוגסטרון כדי לשמור על ייצור מאוזן של מלטונין וסרוטונין. למרבה הצער, הבעיה הזו הולכת ומחריפה אחרי גיל 35, כשייצור הפרוגסטרון יורד לאט ובהדרגה.

 

תמונה: Shutterstock

 

מה בחורה צריכה לעשות כדי לעשות לעצום עין?

אבל לא הגענו לכאן רק כדי לדכא אתכן. ד"ר משה רויבורט, מנהל מרכז בריאות האישה במרכז הרפואי הדר יוסף, מכבי שירותי בריאות, מביא כמה הצעות לפתרון הבעיה:

* להגביל את צריכת הקפה: קפאין עלול לפגוע בשינה שלך, בתקופה שהיא ממילא מאתגרת מבחינת הירדמות, לכן ותרי על קפה בתקופת ה-PMS.

* להגביר את רמות המגנזיום: אם את מסתמכת על קפאין כדי להישאר אנרגטית וערנית בשעות היום (כי את עייפה מלילות טרופי שינה), זה עלול להעיד על חסר במגנזיום. אפשר להגביר את צריכת המגנזיום בתזונה או בתוספים.

* זה הזמן "לחזק" את חיידקי המעיים שלך: מיד לאחר הביוץ יש לך הרבה יותר אסטרוגן בגוף שלך. מה שאת אוכלת יכול לעזור לגוף להתמודד עם השינויים ההורמונליים. מזונות מותססים על ידי שמרים ומאכלים המכילים פרוביוטיקה יכולים לסייע בהתמודדות. חיידקי מעיים ידידותיים מסייעים לאזן את רמות האסטרוגן, וכך לקדם ייצור של מלטונין וסרוטונין.  * תוספת ויטמין B6: תזונה מועשרת בוויטמין B6 יכולה לעזור להגביר את רמות הפרוגסטרון בגוף, מבלי ליטול הורמונים.

* עוד כדאי להכניס לתפריט מזונות מעודדי שינה: שיבולת שועל, פסיפלורה (פרי, משקה, חליטה, תוסף תזונה מרוכז – יש כמה דרכים לצרוך אותה), קמומיל, מזונות העשירים בחומצה האמינית טריפטופן כמו בטטה, דגים, מוצרי חלב ומוצרים עשירים בחומצה פולית.

* מלבד תזונה, חשוב להימנע משימוש במסכים קרוב למועד השינה – טלוויזיה, אייפד, סלולרי וכך הלאה. גם לא להחזיק אותם בחדר השינה, שכן האור הכחול שהם מפיצים פוגע בשינה. בכלל, הקפידי על שינה בחדר חשוך ונטול גירויים. פעילות גופנית מרגיעה, דוגמת יוגה יכולה להועיל גם כן, ואמבטיה חמה תעביר אותך בקלות לשלב השינה.