מחקר חדש מגלה כי גלולות למניעת הריון מנעו 400,000 מקרים של סרטן הרחם במהלך 50 השנים האחרונות. כמחצית ממקרי הסרטן הללו נמנעו בעשור האחרון, כך על פי מחקר מאוניברסיטת אוקספורד, שפורסם ביום שלישי בכתב העת Lancet.

 

עוד באון לייף:

 

בממסד הרפואי כבר ידוע כי לנשים שנוטלות גלולות יש סיכון נמוך יותר לסרטן רירית רחם, כמו גם לסרטן השחלות ולסרטן המעי הגס. המחקר החדש מראה כי היתרונות של הגלולה במניעת סרטן רירית רחם הן דרמטיות. נשים שנטלו את הגלולה במשך חמש שנים היו בסיכון נמוך ב- 24% לחלות בסרטן רירית רחם; מי שנטלה את הגלולה לתקופה של 10 עד 15 שנים הורידה את הסיכון שלה במחצית.

 

"המחקרים הקודמים בנושא הראו כי נטילת גלולות למניעת הריון במשך 10 שנים חותכת גם את הסיכון לסרטן השחלות במחצית", טוענת פרופ' ג'ואן מנסון, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד שלא לקחה חלק במחקר החדש.

 

המסר העיקרי של המחקר החדש הוא מתן ביטחון לנשים שמשתמשות בגלולות למניעת הריון לצרכי ניהול ותכנון משפחתן. היתרונות הצפויים לשימוש הזה מאזנים, אם לא עולים על הסיכונים" טוענת מנסון שבין היתר גם עומדת בראש היחידה לרפואה מונעת לנשים בבית החולים בבוסטון.  

 

 

הגלולות למניעת הריון הנמצאות בשימוש כיום מכילות מינוני הורמונים נמוכים בהרבה מהגרסאות הקודמות שנמכרו בשנות השישים אולם שתי הגרסאות מציעות את אותו סיכון מופחת לסרטן, כך על פי המחקר, שניתח נתונים מ-36 מחקרים קודמים מ- 138,000 נשים בסך הכל.

 

המחקר מצא כי יתרון הגלולה במניעת סרטן נמשך לפחות 30 שנים לאחר הפסקת השימוש בה. מדובר בממצא חשוב במיוחד בהתחשב בעובדה שמרבית הנשים נוטלות גלולות בבגרות המוקדמת שלהן, אולם רוב סוגי סרטן רירית רחם מאובחנים אחרי גיל 55, כך לפי נתוני האגודה האמריקנית לסרטן. האגודה מעריכה כי 54,870 מקרים חדשים של סרטן רירית רחם יאובחנו השנה וכ- 10,170 נשים ימותו מהם.

 

למדע עדיין אין תשובה מדויקת כיצד גלולות למניעת הריון - אשר בדרך כלל מכילות שילוב של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטין – מונעות סרטן.

 

מרבית הנשים שנוטלות גלולות עושות זאת מרצון למנוע הריון לא רצוי.  רק 14% משתמשות בהן מסיבות בריאותיות אחרות, כך על פי מכון גוטמכר, החוקר פוריות. נשים רבות משתמשות בגלולה הן למניעת הריון והן כדי להקל על בעיות רפואיות אחרות. רק 42% מהנשים לוקחות רק את הגלולה באופן בלעדי כאמצעי מניעה.

 

חלק מהנשים, למשל, משתמשות בגלולה לטיפול באנדומטריוזיס, מחלה גינקולוגית בה תאי רירית רחם (אנדומטריום) גדלים מחוץ לרחם, באזורים שונים בגוף וגורמים, בין היתר, לכאבים באגן. אחרות משתמשות בגלולה במסגרת מלחמתן בפצעי האקנה או על מנת להסדיר את קבלת הווסת ולמנוע תופעות לוואי כמו מיגרנות.

 

במאמר מערכת נלווה בכתב העת מצוין כי גלולות למניעת הריון קשורות גם לסיכון נמוך יותר לציסטות בשחלות, גידולים שפירים בשד, גידולים שפירים בשרירני הרחם ובשינויים במצב רוח המתרחשים סביב וסת.

 

יחד עם זאת, לנטילת גלולות למניעת הריון יש גם סיכונים לא מעטים כגון קרישי דם ושבץ.סיכונים אלה הם נמוכים מאוד עבור נשים בשנות ה-20 לחייהן המהוות את אחוז המשתמשות הגדול ביותר של הגלולה היות והסיכון הבסיסי לקרישי דם או בעיות לב אחרות בגיל צעיר הוא נמוך מאוד, מסבירה פרופ' מרי קושמן, דוברת איגוד הלב האמריקאי ומרצה באוניברסיטה ורמונט.

 

"הסיכון הממוצע להיווצרות קריש דם אצל אישה בשנות ה-20 לחייה הוא על 1 ל -10,000. אם נוטלות גלולות, הסיכון עולה ל-2-3 נשים על כל 10,000 נשים", אומרת קושמן. "נשים בעלות משקל עודף משמעותי בנות 20 פלוס נוטלות את הגלולה בסיכון של 10 ל- "10,000.

 

"לנשים בשנות ה-40 לחייהן יש סיכון גבוה יותר לקרישי דם באופן כללי: כעשר נשים ילקו בקריש דם על כל 10,000 נשים. הסיכון הזה עולה עם נטילת גלולות  ל-50 על 10,000 אם הן נוטלות גלולות למניעת הריון, אומרת קושמן, חשוב לזכור שגם עישון מעלה את הסיכון לקרישי דם וגם הריון.

 

"נשים פשוט צריכות להיות מודעות לסיכונים וליתרונות של הגלולה ולקבל החלטות מושכלות שמבוססות על ידע. אני רואה נשים לאחר שגילו שיש להן קריש דם והן אומרות 'לא היה לי מושג שזה עלול לקרות מגלולה'. או שהרופא לא אמר להן או שהן פשוט שכחו".

 

הסיכון המוגבר לקרישי דם ושבץ מוחי ייעלם כשנשים מפסיקות לקחת את הגלולה.

במכון הלאומי לחקר הסרטן טוענים כי יש סיכון גבוה יותר ללקות בסרטן השד בקרב נשים שנוטלות גלולות אולם ישנם לא מעט מחקרים שסותרים את הממצאים הללו. "שאלת הסיכון המוגבר לחלות בסרטן השד היא שאלה שנויה במחלוקת. אין למדע תשובות חד משמעיות בנושא", אומרת מנסון,  נשים צריכות לשקול את הגיל שלהן, ההיסטוריה המשפחתית שלהן והבריאות הכללית כאשר הן מחליטות האם ליטול גלולות למניעת הריון".