לא בכד?י אנחנו מאוהבים בטעם המתוק - מתברר שיש לנו נטייה מולדת לתשוקה הזו. תוך שעות עד ימים לאחר הלידה, מגיבים תינוקות באהדה לגירוי של טעם מתוק ומהנה, ובדחייה לגירוי של טעם מר. בהמשך תושפע העדפה זו גם מגורמים נוספים, כמו חשיפה למזונות מגוונים וגילויי הסביבה. ככל שאנו מתבגרים אמנם קיימת ירידה בתשוקה למתוק, אבל כשמדובר בילדים - יש להם העדפה ברורה לטעמי םעזים. מתוק יותר, מלוח יותר, שומני יותר.

 

עוד באון לייף:

 

עם זאת, כולנו יודעים שמומלץ לצמצם את צריכת הסוכרים המוספים לארוחות הילדים ושאר בני המשפחה שכן הסוכר מספק לנו קלוריות ריקות שאינן מזינות, מעלה את הסיכון לעששת, מגביר את הסיכון להשמנה ועמה את התחלואה במחלות כרוניות כבוגרים, כמו סוכרתכבד שומני ומחלות לב. אז איך מצמצמים? איך מתחילים את היום עם ארוחת בוקר המכילה פחות סוכר?

 

ארוחת הבוקר - איך מפחיתים סוכר?

ארוחת דגני בוקר היא אחת מהארוחות השכיחות בקרב משפחות בישראל, זו עובדה. בשוק מוצעים מגוון סוגי דגנים, בהם כאלו ללא תוספת סוכר, מופחתי סוכר ועם כמויות סוכר רבות. לא נפתיע אף אחד אם נמליץ לבחור בדגני בוקר מדגנים מלאים המועשרים בוויטמינים ודלים בסוכר. כאשר מוסיפים לדגני הבוקר המומלצים חלב, מקבלים תוספת של חלבונים וסידן, ויש לנו ארוחת בוקר טובה ומאוזנת.

 

 

אבל כמה פעמים קרה לכם שרכשתם דגני בוקר מהסוג הבריא יותר, אבל הם נשארו "ללא קונים" כי הילדים לא אהבו את הטעם וטענו שהוא לא מספיק מתוק? לפני שנגיע לפתרון אפשרי, דעו שאתם לא לבד. הורים יקרים, כ-60% מהילדים מוסיפים סוכר לקורנפלקס שלהם. זה המון. בנוסף, חשוב לדעת כי חלק מדגני הבוקר הינם דלים בסיבים תזונתיים ומכילים כמות גבוהה של סוכרים, שומנים ונתרן, ולכן אינם בעלי איכות תזונתית גבוהה.

 

המשפחה מתגייסת להפחתת הסוכר בדגני הבוקר

אם אתם לא רוצים להיכנע לדגני הבוקר הממותקים בסוכר בנדיבות יתר או להיאלץ להוסיף סוכר לדגנים הבריאים, אפשר לעשות שינוי חיובי. שינויים מומלץ תמיד לבצע בצעדים קטנים ומדודים, בטח כשמדובר בהפחתת כמות הסוכר המוספת, ובטח כשמדובר בילדים.

 

ראשית, חשוב לבחור את דגני הבוקר המתאימים – אלו המכילים פחות סוכר, פחות נתרן ויותר סיבים תזונתיים. שנית, אם הילדים שלכם נוהגים להוסיף סוכר לדגני הבוקר שלהם - יש להפחית בהדרגה את כמויות הסוכר המוסף. ושלישית, כדאי לדעת איך לבחון את משקה החלב המתאים ביותר, כיוון שהמטרה היא לחסוך בתוספת סוכר ולהרגיל את החך הצעיר לפחות מתוק. חשוב להבחין בין סוכר הנמצא באופן טבעי במוצר, דוגמת לקטוז – סוכר החלב - לבין סוכר המוסף בייצור. כצרכנים, אין לנו דרך לדעת מהי כמות הסוכר שהוסף בייצור, לכן בסקירה שערכנו בדקנו את סך הסוכרים. בכל מקרה, אנחנו ממליצים להסתכל ברשימת הרכיבים ולוודא שסוכר לא מופיע בה. כך נדע אם הסוכר הוא טבעי או מוסף.

 

 

בשוק קיים מגוון של סוגי חלב ומשקאות חלב המתאימים כתוספת לדגני הבוקר, וחלקם תורמים מתיקות נעימה ובכך מייתרים את הצורך בהוספת סוכר.

 

כדי להמליץ על השילוב האופטימלי לארוחת הבוקר של הילדים, ערכנו סקירה של שבעה סוגי דגני בוקר, רובם מופחתי סוכר, ושל שבעה סוגי חלב ומשקאות חלב ניגר ומקורר. סוגי החלב שנבדקו: חלב רגיל (3% טרה, תנובה, יטבתה שופרסל); משקה חלב במתיקות מעודנת ללא תוספת סוכר של טרה 3%, שכחלק מתהליך הכנת המוצר הוא עובר פירוק של סוכר החלב, לקטוז, ובנוסף מכיל ממתיק טבעי מצמח הסטיביה, וכתוצאה מכך הוא מתוק יותר וגם דל בלקטוז; חלב דל לקטוז 2% של תנובה וחלב דל לקטוז 2% של יטבתה, שגם בהם מפורק סוכר החלב ומתקבלת מתיקות חלשה, ומשקה סויה במתיקות מופחתת של תנובה; משקה חלב וניל 3% של תנובה בתוספת תמצית וניל וסוכר; משקה חלב בטעם וניל 3% של יטבתה בתוספת חומרי טעם וריח וסוכר.

 

אלו הנתונים עבור מנה של דגני בוקר הכוללת 30 גרם דגני בוקר:

טבלה1 (1)

*סך הפחמימות - לא מצוינים כמות הסוכרים

 

אלו הנתונים עבור כוס חלב של 200 מ"ל:

טבלה2ב

 

ההמלצה האידיאלית היא לבחור את אחד מדגני הבוקר המורכבים מדגנים מלאים ומופחתי סוכר בתוספת חלב רגיל 3%. אבל כאמור, עבור ילדים הצורכים דגנים עתירי סוכר, דוגמת כריות, או ילדים המוסיפים סוכר לדגנים אחרים, ההמלצה היא לבצע את המעבר בהדרגה. דוגמה? בבקשה: החליפו את דגני הבוקר לקורנפלקס המורכב מדגנים מלאים עם חלב במתיקות ללא תוספת סוכר. עלינו ההורים, מוטלת החובה להסביר לילדים ולתמוך בתהליך הפחתת הסוכר.

 

מה עוד אפשר לאכול בבוקר?

ובכלל, קיימות אפשרויות רבות, מגוונות ובעלות ערך תזונתי רב לארוחת בוקר מזינה, רגע לפני שיוצאים מהבית. חשוב לחשוף את הילדים למגוון מזונות וטעמים. כריך מלחם עם דגנים מלאים עם ממרח גבינת קוטג', סלט טונה או ממרח טחינה, יספקו לנו ולילדים דגנים מלאים, סיבים תזונתיים וחלבונים; אפשר לבחור יוגורט ללא תוספת סוכר בתוספת פירות טריים, כמו בננות, תותים או פירות מיובשים; אם יש זמן, אפשר לבחור בארוחת בוקר ישראלית קלאסית, הכוללת חביתה או ביצת עין, בתוספת סלט או ירקות חתוכים, לחם מלא וגבינות.

 

לסיכום, הרגלי אכילה נכונים נבנים כבר מגיל צעיר, תזונה הולמת בגילאים אלו מאפשרת גדילה והתפתחות תקינה ומסייעת לשמור על בריאות הילדים בהווה ובעתיד. ההרגלים דינמיים וניתנים לשינוי. איך נעשה את השינוי? כך: העניקו דוגמה אישית לילדים, אכלו ארוחות מסודרות סביב שולחן משותף, הסבירו לילדים את חשיבות הפחתת הסוכר לבריאותם. תופתעו אולי לשמוע, אבל ילדים אוהבים הסברים. חשפו את הילדים למוצרים ולטעמים חדשים בהתמדה. זכרו לבצע את השינויים בהדרגה, במתינות ובצעדים קטנים, ובשיתוף פעולה עם הילדים.