כמעט מדי יום בעונה הזו של השנה אנחנו שומעים על מקרים של התייבשות. אולם עם תשומת לב וכמה פעילויות נכונות, אפשר למנוע אותה או לטפל בה יחסית בקלות. איריס כהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף בסופר-פארם, מביאה את הדברים שאנחנו צריכים לדעת כדי להתמודד עם התופעה.

 

עוד באון לייף: 

 

*  מה זו התייבשות - "התייבשות היא למעשה אובדן מים מבלי לקבל אותם בחזרה באמצעות שתייה מרובה", מסבירהכהן. בנוסף יש גורמים נוספים, הרלוונטיים לילדים ולמבוגרים בריאים בדרך כלל, בהם שלשול - הגורם השכיח ביותר להתייבשות, הקאות והזעה. כמובן שמזג אוויר חם ולח מחד ופעילות מאידך עלולים להגביר באופן משמעותי יותר את אובדן הנוזלים מהגוף".

 

* לא רק מהזעה - לדברי של כהן, כמעט כל ילד עד גיל חמש ידבק בשלשול לפחות פעם אחת בחייו (שלשול מימי שאינו פוסק במשך 48 שעות ברציפות, לעתים מלווה בהקאות ובחום). הבשורה הטובה היא שרוב הפעוטות יבריאו בלי טיפול תרופתי בתוך כמה ימים. "בזמן הזה חשוב לדאוג שלא יתייבשו ולהקל עליהם ככל האפשר". לדבריה, שלשולים נגרמים מכמה גורמים, בהם זיהומים של החיידק E.COLI, סלמונלה, שיגלה, טפיליים כמו אמבות ווירוסים כמו Rota.

 

* איך לזהות? על מנת לזהות התייבשות, כדאי לשים לב לכמה תסמינים: יובש בפה, חולשה בכל הגוף, כאבי ראש, סחרחורות, שתן כהה, מיעוט דמעות ומיעוט זיעה. במצבים קיצוניים יותר מדובר בתסמינים כמו עיניים שקועות, רקות שקועות, עיניים יבשות, נמנום וישנוניות, עור מצומק, לחץ דם נמוך, פעימות לב מואצות ואף חום גבוה. אם תגיעו למרפאה, יבדקו את רמת ההתמצאות שלכם במרחב, שכן לעתים התייבשות חמורה כוללת גם אובדן כושר התמצאות (לא זוכרים איפה אתם, איך הגעתם וכדומה) ויבצעו לכם בדיקות דם ושתן, שיעניקו אינדיקציה אם אתם אכן סובלים מהתייבשות. כהן ממליצה להיזהר במיוחד בקיץ כשמדובר בתינוקות, נשים הרות, אנשים בעלי מחלות רקע וקשישים, משום שהם הראשונים להיפגע.

 

 

* להתמודד עם שלשולים - במקרים של שלשולים, כהן מסבירה כי מומלץ להפסיק לתת מזון לכמה שעות, ולתת רק נוזלים. "מים הם לא הנוזל היחיד שאפשר לתת", היא אומרת. "אפשר גם תה ומרק צח. בחום הזה אפשר להציע גם קרטיבים. הילד צריך לשתות לעתים קרובות, כשלוש-ארבע פעמים בשעה, ובכמויות קטנות בכל פעם (30-20 מ"ל) כדי להימנע מהקאה".

 

* ומה במקרים של הקאות? כהן ממליצה במקרים של הקאות לתת כמויות נוזלים קטנות בתכיפות גדולה, ואם מדובר דווקא במצב של שלשולים, לתת כמה שיותר נוזלים. ואיך יודעים שנותנים מספיק? "בתינוקות צריך לבדוק שהחיתול יהיה מלא בנוזלים. בילדים יותר גדולים, בודקים לפי רמת העירנות שלהם וכמות הפעמים שהם הולכים לעשות פיפי, וכמובן חשוב לבדוק את הצבע שלו. שלא יהיה מאוד מרוכז". תינוקות שניזונים מפורמולה על בסיס חלב, ממליצה כהן להעביר לכמה ימים לפורמולה על בסיס סויה או לפורמולה דלת לקטוז.

 

* מים זה לא הכל- בדרך כלל שתית נוזלים אינה מספיקה, מאחר שספיגת הנוזלים בגוף מעטה ביחס לנוזלים שהילד מאבד ויוצאים דרך המעיים. "לכן במידה והרופא המליץ, נותנים תמיסות עם אלקטרוליטים ומינרלים, אלו תמיסות העוזרות להשאיר את הנוזלים בגוף. התמיסות נמכרות ללא מרשם רופא בכל בית מרקחת ומותרות לשימוש בכל גיל".

 

* להוסיף חיידקים טובים - כהן מציינת שאם מדובר בהתייבשות בעקבות שלשול, יש לשלב פרוביוטיקה בתזונה. "זו אבקת החיידקים הטובים, הידידותיים, המחזירה את האיזון בין חיידקים טובים לחיידקים מחוללי מחלות במערכת העיכול של הילד. במצב של שלשול, החיידקים משקמים ממש את מאזן החיידקים. חשוב לתת את הפרוביוטיקה במשך 10 ימים לפחות, גם אחרי שהשלשול נפסק. לא כל ההורים מודעים לחשיבות העצומה שיש לאבקת הפרוביוטיקה בשיקום מצבה של מערכת העיכול והעזרה שהיא צריכה על מנת להתגבר על המזהמים הנמצאים בתוכה", היא אומרת.

 

* הגיע זמן להתערבות רפואית - מעל לכל, כהן ממליצה לשים לב לסימנים שיכולים להעיד על כך שצריך לקחת את הילד למיון: "צריך לשים לב לרמת העירנות שלו ולתכיפות ההקאות. אם יש הקאות מרובות, וכל הנוזלים שנכנסים ישר יוצאים החוצה חייבים ללכת למיון. ההורים צריכים להסתכל על הילדים שלהם, על רמת התגובתיות ועל רמת העירנות. הם מכירים את הילדים הכי טוב, לכן מאוד חשוב, למשל, לא לשלוח ילד לגן עם שלשול אחרי שלושה ימים רק בגלל שההורה כבר חייב ללכת לעבודה, כי הילדים חייבים השגחה ממישהו שמכיר אותם היטב".