לא רק את הכבישים ואת המלתחה צריך להכין לקראת החורף, אלא גם – ואולי בעיקר – את הגוף. ההמלצה הידועה לעונה הקרה היא לצרוך מזונות העשירים בוויטמין C  (בתנאי שאין שלשול) ובבטא קרוטן, שהופך בגוף לוויטמין A. כל אלה מחזקים את המערכת החיסונית ומסייעים לגוף להתמודד עם זיהומים – אומרת אבישג תגרי לבקוביץ, דיאטנית קלינית ומטפלת בתזונה וצמחי מרפא במכבי טבעי קרית אונו.

 

-כתבה פרסומית-

חודשיים תזונה של מים וירקות הלכו לפח,וטוב שכך

 

בחודשיים-שלושה האחרונים עשיתי הכל כדי להוריד במשקל באופן משמעותי,המזון שלי התבסס ברובו על ירקות ומים. אבל, עם הירידה במשקל הגיעה, כמובן, גם הירידה במצב הרוח, עייפות כרונית, שקיות מתחת לעיניים ועוד.. לכתבה המלאה

 

לצד הירקות והפירות, בשנים האחרונות התחזק מקומם של מזונות העל, שנחשבים לשילוב של מזון ותרופה. "מזון על מוגדר כמזון שיש בו ריכוז גבוה של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים – תרכובות שנמצאות במזונות מן הצומח שיש להן השפעות מיטיבות על הגוף, הן נוגדות חמצון, נוגדות דלקת, מעכבות תהליכי הזדקנות, מאזנות בעיות מטאבוליות ועוד", מסבירה תגרי-לבקוביץ'. לדבריה, כמעט כל הירקות, הפירות והקטניות הם סוג של מזונות על, משום שהם מכילים כמויות גדולות של ויטמינים, מינרלים וסיבים. עם זאת, כמות קטנה ממזונות מסוימים עשויה להכיל ריכוזים גדולים במיוחד, ולכן הם הסופר-פוד שאנחנו רוצים.

1. גוג'י ברי
פירות הגוג'י ברי, או האטד הפראי, גדלים בהרי ההימלאיה וטעמם הוא מעין שילוב של תותי בר, אוכמניות וצימוקים. הפירות האדומים-כתומים האלה מפורסמים בסגולותיהם הרבות. מדובר באחד הפירות העשירים ביותר בנוגדי חמצון ובכל סוגי הוויטמינים והמינרלים, עם ריכוזים גבוהים של ויטמין E, ויטמין B, ברזל וחומצות שומן חיוניות. הגוג'י ברי ידוע גם כמעכב תהליכי הזדקנות ופירותיו עשירים מאוד בוויטמין C, בבבטא קרוטן ובאבץ, עובדה שהופכת אותם ליעילים במיוחד בחיזוק מערכת החיסון.

את הגוג'י ברי ניתן לאכול כפרי מיובש או להוסיף לשייקים, ליוגורט או לתה. בחנויות הטבע ניתן להשיג את הגוג'י ברי גם בקפסולות או באבקה, ולאחרונה ניתן להשיג בישראל גם גוג'י ברי טרי. חשוב לדעת שהגוג'י ברי, על אף סגולותיו הרבות, לא מתאים לכל אחד, ומי שמטופל בקומדין או בתרופות לסוכרת או להורדת לחץ דם כדאי שיימנע מאכילת הגוג'י ברי.

2. פולן ופרופוליס
הן הפולן והן הפרופוליס הם מוצרי כוורת בעלי סגולות רפואיות, שמתאימים במיוחד לחורף. הפולן היא אבקה שמורכבת מאבקני פרחים, עשירה בנוגדי חמצון, בטא קרוטן, ויטמין C וויטמין E - כולם טובים לחיזוק מערכת החיסון. את הפולן אפשר להוסיף ליוגורט ולמשקאות שונים. הפרופוליס הוא חומר שנאסף על ידי הדבורים ומורכב משרף של עץ ומדונג, והוא משמש אותן לקטילת וירוסים ופטריות בסביבת הכוורת. מה שטוב לדבורים טוב גם לבני האדם, והפרופוליס מפורסם בתכונותיו האנטי בקטריאליות והאנטי ויראליות ומצוין להתמודדות עם הצטננות, נזלת וכאבי גרון. לאלה שאלרגים לדבורים או לדבש כמובן שאסור לצרוך את מוצרי הכוורת הנ"ל.

3. מורינגה

המורינגה הוא עץ טרופי שמקורו בהרי ההימלאיה בצפון הודו, אשר כל חלקיו  - העלים, הפירות, התרמילים, השורש והגזע - הם בעלי סגולות רפואיות. המורינגה עשיר בוויטמינים ומינרלים, ובהם ברזל, סידן, אשלגן וכן ויטמין A וויטמין C, היעילים בחיזוק מערכת החיסון. זהו צמח שעשיר בנוגדי חימצון, חלקם אנטי בקטריאליים, אנטי ויראליים ואנטי פטרייתיים. בבתי הטבע אפשר גם למצוא אבקה מעלי המורגינה שמגדלים בארץ, וניתן להוסיף אותה למשקאות, תבשילים, סלטים ועוד.

4. ספירולינה

אצת הספירולינה היא אצה חד תאית אשר גדלה באגמים ועשירה בסגולות רפואיות כה רבות עד שהוגדרה על ידי ארגון האומות המאוחדות כ"מזון העתיד". היא עשירה בחלבון מלא, ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטים, ובמיוחד בברזל, בוויטמין C ובבטא קרוטן. הודות לכל אלו יש לה יכולת לחזק את מערכת החיסון. את הספירולינה ניתן להשיג ככדורים או באבקה, אותה ניתן להוסיף למשקאות ולמאכלים שונים.

במקרים של חולשת מערכת העיכול המלווה בשלשול הספירולינה עלולה להחמיר את השלשול.

5. שמן קוקוס
שמן הקוקוס, המופק מאגוז הקוקוס, הוא אחד השמנים הבריאים ביותר שיש, הודות להרכב מאוד מסוים של חומצות שומן רוויות. שמן הקוקוס יעיל נגד התפתחות נגיפים, פטריות וחיידקים, ובנוסף, מאחר והוא לא מתחמצן בחימום, הוא שומר על ערכיו התזונתיים גם בבישול. בגלל שבטמפרטורת החדר המרקם של השמן נוזלי ובקירור המרקם שלו הופך למוצק, הוא יכול לשמש כתחליף לחמאה ויכול לשמש כשמן בטיגון, בבישול ובאפייה. שמן הקוקוס מצוין גם לעור וניתן למרוח אותו ישירות על אזורים יבשים בגוף וכן על האף והשפתיים, הנוטים להתייבש בחורף.

6. ירקות, פירות וקטניות
לסיום, לבקוביץ מדגישה שוב שכל המזונות מהצומח עשירים מאוד בוויטמינים, מינרלים וסיבים, גם אם הם לא משווקים כמזונות על. בחורף מומלץ להרבות באכילת ירקות כתומים העשירים בבטא קרוטן, ובמיוחד בגזר העשיר בנוגדי חמצון ולפי הרפואה הסינית גם מחזק את הטחול, שלו השפעה טובה על מערכת החיסון ומערכת העיכול.

גם הקטניות הכתומות עשירות בבטא קרוטן, ובנוסף, קטניות מכל הסוגים עשירות בחלבון, במינרלים כמו ברזל וסידן ובתרכובות מונעות מחלות. חשוב להקפיד גם על פירות וירקות שעשירים בוויטמין C כמו פירות הדר (פומלה, פומלית, אשכולית, לימון), פלפל אדום ועלים ירוקים.

אגוזים, גרעינים (בעיקר גרעיני דלעת), קטניות וחיטה הם  מזונות שעשירים באבץ טובים מאוד לחיזוק מערכת החיסון. ועוד רכיב אחד שממש לא מומלץ לוותר עליו בחורף – הוא השום. השום מכיל חומר שנקרא אליצין, אשר לו פעילות נוגדת חיידקים שהעניקה לו את הכינוי "האנטיביוטיקה של הטבע". בזמן הצטננות או שפעת, תגרי לבקוביץ ממליצה לכתוש 3-2 שיני שום, לערבב עם דבש ולאכול מספר פעמים ביום, עד שהמחלה תחלוף.

את ההמלצות הנ"ל יש לגבות בייעוץ אישי על ידי מטפל המומחה בתזונה טבעית.