כמה אנשים אתם מכירים שמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז? בימינו מדובר בחלק ניכר מאוד של האוכלוסיה, והאחוזים רק הולכים וגדלים. 5-10% מהילדים עד גיל 12 בישראל מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, כאשר יותר ויותר ילדים מטופלים בריטלין על מנת לצלוח את לימודי היסודי, החטיבה והתיכון. אך לא כל הסובלים מההפרעות הללו מראים את אותם סימנים, מה שלעיתים גורם לבעיות בזיהוי ובאבחון של הקשיים. יש הבדל משמעותי באופן בו הפרעות קשב וריכוז מופיעות אצל בנות ואצל בנים.

"באופן קלאסי, הבנות מאובחנות פחות מבנים בהפרעות קשב", אומר ד"ר מיכאל דוידוביץ, מומחה לנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד מטעם מכבי שירותי בריאות. "בעבר הנתון עמד על כך שבנים מאובחנים פי 4 מבנות, אך כיום הפער הולך ומצטמצם, כשבבגרות האבחון מתחלק באופן שווה בין גברים לנשים".

מקורו של הפער הזה הינו כבר בשלב האבחון. "בעבר, מה שיצר פערים בין בנים לבנות היה האבחון הרב יותר של ילדים עם היפראקטיביות, ופחות של ילדים עם קשיי קשב אותם קשה יותר לראות", טוען ד"ר דוידוביץ. "חשוב להבהיר שההבדלים אמנם קיימים ברבים מן המקרים, אך אינם גורפים לכולם. ישנן בנות הסובלות מהפרעות קשב וריכוז המתאפיינות בצורה שנפוצה יותר אצל בנים ולהיפך, אולם אם בוחנים מקרים רבים, ישנם הבדלים שונים בהפרעות ובהתנהגות של הסובלים והסובלות מהן".

 

לראשונה –

משרד הבריאות מפרסם השוואה של מדדי האיכות בטיפות החלב בישראל-
טיפות החלב של מכבי מובילות בכל המדדים

 

לכתבה המלאה>>

 

 

אצל בנות זה אחרת

כשמתייחסים להפרעות קשב וריכוז, מדברים על שלושה סוגים שונים של הפרעות קשב וריכוז. 1 - היפראקטיביות, או הפרעת קשב בעיקר עם פעלתנות יתר HI), שהיה מוכר בעבר גם כ-ADHD); 2 - הפרעה שעיקרה קשיי קשב ללא היפראקטיביות משמעותית, מה שכונה בעבר ADD וכיום מכונה IA; 3 - הסוג המשלב יחדיו את שתי ההפרעות (המכונה C).

"אם לשים תוויות, אצל בנים רואים יותר את ההפרעה המשולבת הגורמת להם להיות גם היפראקטיביים וגם לא קשובים, או רק היפראקטיביות. בנות, לעומת זאת, נוטות לרוב להיות בעיקר עם חוסר ריכוז וקשב ללא היפראקטיביות. זה ההבדל המרכזי", אומר ד"ר דוידוביץ, תוך הסתייגות שהכללות אלו לא תקפות בכל המקרים.

הפרעות קשב וריכוז אצל בנות

יש יותר מדרך אחת לסבול מהפרעות קשב וריכוז. צילום: Shutterstock

"אנו יכולים לראות את הבנות האלו מהסוג השקט בגן ובבית הספר, הסוג שיחלום בהקיץ", לדבריו. "הן לא מושכות את העין של הגננת או המורה כמו ילד היפראקטיבי וחסר שקט. על כן בנות לרוב מאובחנות מאוחר יותר, הרבה פעמים כשהן כבר נופלות בתחום הלימודי. וזה משמעותי", לדברי הד"ר, שכן לנפילה הזו יש השלכות שמוסיפות על ההפרעות בעיות נוספות, והופכות את ההתמודדות למורכבת יותר.

בנים מקרינים החוצה, בנות מקרינות פנימה

הצורה השונה שבה בנות מתמודדות עם הפרעות הקשב לא רק מעכבת את האבחון, היא גם עלולה לגרור אחריה בעיות פסיכולוגיות ורגשיות שנערמות על גבי ההפרעה עצמה.

"לעיתים יש גם שונות בבעיות הנלוות להפרעת הקשב בין בנים לבנות", מפרט ד"ר דוידוביץ. "בעוד שאצל בנים הבעיות הנלוות הן יותר בצורה של אגרסיביות ואימפולסיביות ובעיות התנהגות, אצל בנות יש לרוב נטייה לבעיות כמו חרדה או עצבות, דברים שאנו מכניסים פנימה ולא מחצינים החוצה.ואז, כל ההתייחסות היא באמת שונה, כי צריך לתת מענה גם לבעיות הנלוות. כל טיפול יכוון לדברים אחרים".

הפרעות קשב וריכוז: בנים היפראקטיבים, בנות מופנמות

הבנים לרוב היפראקטיביים, הבנות לרוב מופנמות. צילום: Shutterstock

למרות שלעיתים קרובות הן מגיעות יחדיו, חשוב מאוד להבחין בין הפרעות של קשב וריכוז, לבין לקויות למידה – דיסלקציה, דיסגרפיה, לקויות שפה ועוד. פעמים רבות הלקויות הללו שלובות בהפרעות הקשב, אך הטיפול בהן הוא שונה לחלוטין.

"הגיעה אליי ילדה בת 10 שכבר נחשבה כילדה שקטה, מופנמת", הד"ר מספר. "ההורים הביאו אותה לקליניקה כי הם שמו לב על איזשהו קושי בלמידה. במקרה כזה, כדאי לדעת ולשים לב שלילד או לילדה יכולה להיות גם בעיית למידה ראשונית, וגם בעיית קשב ראשונית. יכול להיות שהילדה נולדה עם שתי הבעיות, ושהיציאה מריכוז נובעת מתוך אותה לקות למידה. לא תמיד מדובר בשילוב בין שתי הבעיות, אבל השילוב הזה שכיח, ולכן צריך לפחות לשים לב על מה מדובר. הבנת מקור הקושי היא דבר קריטי כשניגשים לטיפול, וכשמדובר על שני הקשיים יחד, המענה הטיפולי הוא גם לתחום הלימודי וגם לתחום הקשב. שניהם משפיעים זה על זה".

"אצל הילדה בת ה-10, על פניו, נראה שכשמלמדים אותה בצורה פרטנית את החומר הוא נקלט מצויין", ממשיך ד"ר דוידוביץ. "אבל אחרי שעברתי על שאלונים מאוד מפורטים מהכיתה ומהבית, אפשר היה לראות שהקושי העיקרי שלה הוא בתחום הקשב, בלי שום בעיה של היפראקטיביות. כשהיא הגיעה אליי, היא כבר נכנסה ללחץ מהלמידה עצמה, בגלל המרכיב של הקשב. זהו סוג של חרדה, וסוג של הימנעות מהמאמץ הלימודי – היא פספסה כל כך הרבה בבית הספר, שהלמידה עצמה החלה להיראות כמאיימת ובלתי אפשרית".

הפרעות קשב וריכוז קשות יותר לאבחון אצל בנות

הפרעת קשב וריכוז מעוררת לעיתים קרובות בעיות נוספות, רגשיות. צילום: Shutterstock

אז מה עושים במקרה כזה, כשהילדה כבר מתחילה לפתח בעיות נלוות להפרעה עצמה? "במקרה הזה, אחרי שראיתי שאצלי היא מפספסת דברים בגלל חוסר תשומת לב, ייעצתי להורים להשתמש בטיפול תרופתי. ואכן, מרגע שהחלה בטיפול מצבה השתפר מאוד", הרופא מעיד. "במקרים אחרים, אני ממליץ על הוראה מתקנת, לעיתים עם טיפול תרופתי ולעיתים ללא". לעומת זאת אופן הטיפול, לדבריו, כמעט ולא משתנה בין המינים. "הטיפול מאוד דומה בין בנים לבנות, אבל הוא מתמקד בקושי. אם ילדה המתמודדת עם הפרעות קשב וריכוז מראה סימני חרדה, אז צריך לתת מענה נוסף לבעיה הזו – בין אם בהדרכת הורים, טיפולים פסיכולוגיים או במקרים מיוחדים גם טיפול תרופתי, במידת הצורך".

לזהות את המצוקה

אז עכשיו כשאנו יודעים כמה קשה לאתר ילדה המתמודדת עם הפרעות קשב וריכוז, איך בכל זאת אפשר להביא לאבחון המהיר והיעיל ביותר? "הייתי מעלה את המודעות לילדים השקטים, שבאמת נראים לא מחוברים למהלך המפגש בגן או בשיעור", מייעץ ד"ר דוידוביץ, "ונותן תשומת לב לנושא, כדי להבין שהם באמת הבינו והפנימו את הנאמר. הדגש הזה מופנה למורים, אבל גם ההורים נדרשים למעקב – כדי לראות האם הילדים באמת מפנימים את החומר הנלמד".

"כשיש כבר אבחנה, חשוב לבוא עם האבחון לבית הספר ולעשות גם התאמות בכיתה", מדגיש הרופא. "זה יכול לקבל ביטוי ולעזור גם במשימות שניתנות לה, גם במקום הישיבה שלה, גם במשוב על דברים טובים שהיא עושה. אם המורה שמה לב שהילדה חזרה לריכוז ומעודדת אותה על כך, זה מעולה. הדברים האלו מאוד משפרים את התפקוד עוד לפני שנותנים טיפול תרופתי", הוא מספר. "אם יש באמת לקות למידה בסיסית נוסף על הפרעת הקשב, חשוב מאוד לתת לה מענה כמובן".

לזהות הפרעת קשב וריכוז אצל בנות

ברגע שהבעיה מאובחנת כבר יודעים מה לעשות. צילום: Shutterstock

את הדגש האחרון מקדיש ד"ר דוידוביץ דווקא להורים. לא מספיק רק לאבחן את הבעיה ולהעביר את המושכות למורים ולמורות. במיוחד בגילאים התפתחותיים ועדינים כאלה, להורים יש חלק מהותי בהתמודדות של הילדה או הילד עם ההפרעות האלו. "מאוד חשוב להקפיד על הדרכות הורים. ילד עם הפרעות קשב ופעלתנות הוא ילד מאתגר בהתנהגות שלו, באימפולסיביות שלו, בחוסר התארגנות, ובהדרכה ההורים לומדים איך לעזור לו לתפקד יותר טוב בכל סביבות החיים. לבנות יש לעיתים דגשים אחרים, אם מדובר יותר בבנות עם הפרעות קשב המלוות בהפרעות רגשיות". חשוב להכיר את הבעיה על כל פניה ולהבין עם מה הילדות, ויחד איתן גם אנחנו, מתמודדים.

הורים לילדים וילדות עם הפרעות קשב וריכוז אשר מחפשים סדנאות לתמיכה ולהדרכה, מוזמנים להצטרף לסדנאות ההורים של מכבי. לפרטים נוספים היכנסו לאתר