בין אם אתן צעירות בעצמכן או אמהות לנשים צעירות העומדות לפגוש את הגינקולוג בפעם הראשונה, סביר להניח שיצופו אצלכן לא מעט שאלות סביב המפגש הזה. מתי כדאי להגיע לפגישה בפעם הראשונה? אילו שאלות כדאי לשאול? מה צריך לדעת לפני שנכנסים למרפאה? צריך להתפשט? אילו בדיקות עוברות והאם הן כואבות? ובכלל, מה קורה בפגישה כזו?

כדי להרגיע את החששות ולעזור לכן להגיע כמה שיותר מוכנות לפגישה הראשונה, גייסנו את ד"ר משה רויבורט, מומחה לגינקולוגיה מטעם מכבי שירותי בריאות, כדי לפרט את כל מה שצריך לדעת לפני שניגשים למרפאה גינקולוגית בפעם הראשונה.

 

 

המהפכה שתגרום לכן להרגיש יותר בנוח על כסא הגינקולוג

היוזמה של ניצן פינקו ורוני גרוס דואגת להבהיר לגינקולוגים מה מותר ומה אסור לומר ולעשות למטופלות

ג'ואן אצל גינקולוג - מד מן

לכתבה המלאה

מתי כדאי להגיע לביקור ראשון אצל גינקולוג?

שאלת המפתח היא "מתי". האם כבר הגעת לגיל שבו את באמת נדרשת לבדוק מה קורה שם למטה? ובכן, זה משתנה מנערה לנערה. "על פי האיגוד האמריקאי למיילדות ולגינקולוגיה, מומלץ לקיים פגישה ראשונה עם הגינקולוג בגיל 13-15", מספר ד"ר רויבורט, "אך בפועל רוב הנערות פוגשות את הגינקולוג לראשונה בגיל 17 לערך".

המידע שיותר קריטי לשאלה הזו מאשר הגיל, הוא האם הגעת לבשלות מינית והחלת בפעילות מינית. אם כן, הגיל לא משנה – בשלב זה כבר יותר ממומלץ לבקר את הגינקולוג, וכדאי עוד קודם לכן. "ביקור ראשון אצל גינקולוג אמנם מעלה אי נוחות, חשש ומבוכה, אבל אסור לוותר עליו. ביקור אצל גינקולוג הינו חובה לכל נערה המגיעה לבשלות מינית ופעילה מינית", לדברי ד"ר רויבורט.

בנות - האנה אצל הגינקולוגית

תרגישו חופשי לשאול כל שאלה. האנה אצל הגינקולוגית, צילום מסך מ"בנות"

בשביל מה הולכים לגינקולוג בפעם הראשונה?

כאמור, מרגע בו אישה צעירה מתחילה להיות פעילה מינית מומלץ שתראה גינקולוג – אך פעילות מינית כלל וכלל אינה הסיבה הבלעדית שמביאה צעירות למרפאות הנשים. "הסיבות הנפוצות לביקור הראשון אצל רופא נשים הן איחור בקבלת הווסת, אי סדירות של המחזור החודשי, כאבים ו/או דימומים 'כבדים' בזמן הווסת, התאמת אמצעי מניעה, גרד והפרשה וגינלית, קבלת חיסון לווירוס הפפילומה, דלקות בדרכי השתן ועוד", מפרט המומחה.

למעשה, לא צריכה להיות לך סיבה רשמית כדי לפגוש גינקולוג בפעם הראשונה. אם הגעת לגיל של בשלות מינית ואת רוצה להתייעץ על כל מיני דברים שקורים בגוף שלך או להתכונן לפעילות מינית, את יכולה לגשת ולהתייעץ עם איש מקצוע. עדיף להיפטר כמה שיותר מוקדם מהחששות או המבוכה שעלולות ללוות אותנו לקראת הפגישה הזו.

עם מי הולכים לפגישה אצל גינקולוג?

כיוון שהמעמד הזה עלול להיות מביך או מדאיג, הנושא של מי מלווה אותך בעת הפגישה יכול להיות משמעותי. "את המפגש הראשון עם הגינקולוג או הגינקולוגית יוזמת ברוב המקרים האמא", ד"ר רויבורט מספר, "לעיתים משום המודעות לבריאות ושימורה, ולפעמים בגלל בעיה רפואית כלשהיא, לדוגמא אי סדירות של הווסת". אולם אין זה מחזה נדיר לראות צעירה שמגיעה למרפאת הנשים בלי אמה לצידה. "חלק מהנערות מתאמות בעצמן את הביקור הראשון אצל הגינקולוג, מסיבות אישיות – רצון להתחיל לקיים יחסים, חשש מפני הריון לא מתוכנן או מפני הידבקות במחלה, למשל. לפעמים זה נעשה אפילו ללא ידיעת ההורים, ובליווי חברה".

אפשר גם להגיע לבד למרפאת הנשים? כן, אולם ד"ר רויבורט ממליץ שלא לעשות זאת בפעם הראשונה. "ככלל - לביקור הראשון אצל הגינקולוג כדאי לבקש ליווי של אמא או של חברה. הדבר מקל ומועיל כשיש חברה בזמן ההמתנה, או גם במרפאה עצמה, בזמן הראיון ואפילו בזמן הבדיקה".

איימי שומר אצל הגינקולוגית

את לא צריכה סיבה כדי ללכת לגינקולוגית. צילום מסך מ"בתוך איימי שומר"

זה לא אומר שהאמא או החברה חייבות ללוות אתכן בכל שלבי הפגישה. "לעיתים, כאשר האם נלווית לביקור אצל הרופא, הנערה לא מעוניינת בנוכחותה בחדר הבדיקה", לדברי המומחה. "מסיבה זו נוהגים הגינקולוגים להציע לאם או לחברה להמתין מחוץ לחדר הבדיקה, אלא אם כן הנערה מתעקשת על נוכחותן". הרופא מציין כי זוהי זכותה של כל נבדקת לבקש נוכחות של אדם נוסף בחדר בעת הבדיקה.

האם צריך להסיר את שיער הערווה לפני בדיקה גינקולוגית?

לחלקנו השאלה הזו תיראה תמוהה, אך יש נשים צעירות שעבורן זה ממש לא מובן מאליו שטיפוח שיער הערווה הוא בחירה אישית שלהן ולא "הכרח" של סטנדרט חברתי. אף אחד, ודאי שלא רופא, אינו רשאי לבקר אותך על שיער הערווה שלך. אם את מגלחת או עושה שעווה או מסירה שיער מהמפשעות בכל דרך אחרת, זו בחירה אסתטית אישית שלך וזה בסדר ויפה כך או כך, גם אם תבחרי שלא – אבל על כל מקרה, אין שום צורך או דרישה כזו לפני פגישה אצל גינקולוג.

מה שכן מומלץ לעשות לפני פגישה גינקולוגית, הוא לוודא שאת נקייה. להתקלח לפני, או אפילו רק לנקות במגבון היגייני את האזור לפני הפגישה, ואת מוכנה.

קבעתי תור לגינקולוג מראש ואז קיבלתי מחזור. מה לעשות?

במקרה כזה, מומלץ לדחות את התור. עדיף שלא לעבור בדיקות גינקולוגיות בזמן המחזור משום שהדם יכול לעוות תוצאות של בדיקות מסוימות, כמו בדיקת פאפ, או לעורר אי נוחות בגלל הרגישויות שמגיעות עם קבלת הווסת. אם את לא רוצה לדחות את התור, את עדיין יכולה לעבור כל בדיקה גם במהלך הווסת – דחייה אינה הכרחית, זו בחירה שלך.

בריטני מרפי אצל הגינקולוג

את לא צריכה לגלח לפני. צילום מתוך "יומן האקסיות"

מה קורה בפגישה הראשונה אצל גינקולוג?

"מרבית הצעירות מדווחות לפני הבדיקה על התרגשות מחד, וחוסר נוחות מאידך", לדברי ד"ר רויבורט. "הרבה פעמים הן לא יודעות למה לצפות, מתביישות לחשוף את גופן, מפחדות ממה שעומד להתרחש ומן האפשרות שהבדיקה עלולה להכאיב". כדי להרגיע את החששות הללו כדי לקרוא קצת ולהבין איך אמורה להתנהל הפגישה הזו, ולהגיע אליה ערוכות.

"כל בדיקה גינקולוגית ראשונה תתחיל בשיחה עם הרופא", הוא מפרט. "רופא הנשים יבקש לקבל מידע לגבי מצבה הבריאותי של הנערה, מחלות בעבר, תולדות המשפחה ועוד. מומלץ להצטייד לקראת הפגישה במסמכים רפואיים מתאימים", מציין הרופא, או פשוט לאסוף מידע רלוונטי הנוגע להיסטוריה הרפואית האישית שלך ושל משפחתך.

חשוב לשים לב – לא כל פגישה אצל גינקולוג תכלול גם בדיקה. "לאחר השיחה ובהתאם למידע שיעלה בה, הגינקולוג יחליט האם יש צורך לבדוק את הנערה, או לאילו בדיקות יש לשלוח אותה בהמשך".

במידה ואכן הרופא מאמין כי יש צורך בבדיקה, היא תתבצע בשלב הבא של אותה פגישה. "בזמן הבדיקה, יש לך זכות לבקש נוכחות של אדם נוסף בחדר, על פי רצונך", אומר ד"ר רויבורט. "לאחר הבדיקה הגינקולוג יפרט בפני הנבדקת את ממצאיו והמלצותיו, יענה לשאלות נוספות ויקבע מועד לביקורת".

זהו, זה כל מה שצריך לדעת לפני הפגישה הראשונה אצל הגינקולוג. נותר לך רק לגשת למרפאה בלב שקט, או לפחות בראש מודע.

לעמוד הפייסבוק של ד"ר משה רויבורט

למידע נוסף והצטרפות למכבי הקליקו כאן>>