טבעונות היא ככל הנראה אורח החיים שעשתה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בעשור האחרון בעולם המערבי. לפי מחקר שבוצע בשנה שעברה, מספר הטבעונים בבריטניה, לדוגמא, עלה ביותר מ -360 אחוזים ב -10 השנים האחרונות. מספר הטבעונים בישראל, כך על פי הערכות שונות עומד על כ-300,000 בני אדם. גילם של מרבית הטבעונים נע בן 15 ל-35 ולפיכך, לא מפתיע שישנם לא מעט אנשים שמעוניינים לגדל את הדור הבא על טהרת הטבעונות או לפחות חושבים על כך.

 

בעוד שכשמדובר במבוגרים, גם מרבית הקרניבורים מסכימים כי לטבעונות (בהנחה שהיא מאוזנת ונמצאת תחת מעקב בריאותי) יתרונות ברורים, בכל הנוגע לתינוקות וילדים, הטבעונות שנויה במחלוקת קשה. יש מומחים רבים הרואים בכך טעות מוחלטת שעשויה להזיק לבריאות הילד בעתיד ואחרים שמתעקשים כי התזונה הזו מספיקה וראויה גם לקטנטנים.

 

אז האם טבעונות טוב לילדים? האם אפשר לגדל ילדים טבעונים מבלי להחסיר מהם דבר? מה היתרונות ומה החסרונות?

משרד הבריאות הישראלי לא הבהיר עד היום את עמדתו בעניין ומעולם לא סיפק התייחסות הולמת לנושא תזונת ילדים ותינוקות צמחונים וטבעונים, אולם מוסדות בריאות רשמיים אחרים ברחבי העולם דווקא כן פרסמו עמדות ברורות. כך לדוגמא, באתר ADA, ארגון התזונה האמריקאי, מופיעה התייחסות מפורטת לנושא תזונת תינוקות ופעוטות נטולת מוצרים מן החיכשבשורה התחתונה  נכתב: "בכל מקרה, זמן ותשומת-לב נדרשים כדי לוודא אספקה הולמת של מרכיבי מזון לצורך גדילה והתפתחות נורמאליים הן של ילדים צמחונים והן של ילדים לא צמחונים. ארגון התזונה האמריקאי והאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מסכימים: תזונה צמחונית וטבעונית מתוכננת היטב הינה בריאה עבור תינוקות ופעוטות".

 

ברור לכל כי עד גיל חצי שנה, המזון המומלץ ביותר לתינוק הוא חלב אם כמזון בלעדי, ולאחר מכן לצד מזון משלים. הדיון מתמקד בשאלה - האם, במקרים בהם לא אפשרי להניק כלל ותזונת התינוק נשענת על תמ"ל או בשלב מאוחר יותר בו נדרש מזון משלים להנקה, ניתן לוותר על חלב פרה ולהשתמש בחלב סויה כתחליף? על פי הארגון, אפשר בהחלט. עמדותיהם של ארגונים כגון האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (American Academy of Pediatrics - AAP)  וארגונים נוספים, שמצהירים כי תמ"ל על בסיס סויה בטוח לשימוש בדומה לתמ"ל על בסיס חלב פרה, למעט במקרים של פגים ותינוקות עם בעיות כליה.ומה עם משרד הבריאות הישראלי? ובכן, הוא מביע הסתייגות כללית מן השימוש בתמ"ל על בסיס סויה, אולם מודה מפורשות שהוא אכן יכול להתאים לתינוקות טבעונים.

 

ומה אחרי ששלב ההנקה תם? מה נותנים לתינוק טבעוני לאכול והאם זה מספיק עבור התפתחות תקינה?

ניתן לתת לתינוק הטבעוני טעימות של מזון מוצק באותו זמן וקצב כמו תינוק אוכל בשר. פשוט יש להחליף בשר במחית טופו ושעועית. בהמשך מגוון האופציות והחלופות רחב בהרבה ואין שום בעיה להרכיב תפריט מאוזן ומגוון לילד טבעוני. ככלל, על פי מחקרים קיימים נראה כי תזונה המבוססת על מזונות מן הצומח מפחיתה את הסיכוי להתפתחות מחלות לב וכלי דם, סוכרת, לחץ דם, סוגים שונים של סרטן, אלרגיות ועוד. הסיבה לכך היא שבשר, בעיקר בקר, מכיל לא מעט כולסטרולLDL . בנוסף, אין חולק על כך שתינוקות וילדים טבעונים לרוב לא סובלים כלל ממשקל עודף והם נוטים להיות רזים יותר מילדים שאוכלים הכל, אם כי עדיין נמצאים במשקל תקין.

 

ולמרות כל אלו ישנם מומחים רבים שבכל זאת מתנגדים לתזונה טבעונית לגיל הרך ואף הורים שהם טבעונים בעצמם ומתעקשים לתת לילד מדי פעם חתיכת עוף או כוס חלב על אף שהם עצמם לא נוגעים במוצרים מן החי. מדוע בעצם?

 

ובכן, כולנו חוששים מחוסרי תזונה שיובילו לליקויי גדילה ולהעדר אנרגיה מספקת עבור הילד.

 

הדעה הרווחת היא שלתינוקות ולילדים יש דרישות גבוהות עבור חומרים מזינים ואנרגיה ואילו החלופות הטבעוניות הן לעתים קרובות בעלות אנרגיה נמוכה, נטולי ברזל ו-B12, סידן וחומצות שומן ברמה מספקת.

 

הדוגלים בטבעונות טוענים שמזון מן החי בכלל לא בריא ומזין כמו שלימדו אותנו ושדווקא תזונה מן הצומח שכוללת ירקות, פירות, דגנים, קטניות מלאים, אגוזים ושקדים היא הכי עשירה בוויטמינים ומינרלים, בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון שכל כך חיוניים לבריאות הילד. באופן פרדוקסלי, התינוקות והילדים שאוכלים תזונה "רגילה" מכניסים לגופם מזון פחות מזין מתינוקות וילדים שתזונתם טבעונית. אם הילד בכל זאת סובל מחוסרים

כלשהם, ניתן להשלים אותם באמצעות מולטי ויטמין, בדיוק כפי שמשלימים אותם לילד לא טבעוני שסובל מחוסרים ויש לא מעט כאלה. חשוב לזכור שגם ילדים לא טבעונים, לא אכולים הכל ופעמים רבות פשוט מעדיפים מתוקים וחטיפים על פני אוכל שמיטיב עם גופם, כך שגם לאוכלי הבשר יש חוסרים.

ומה יהיה עם הסידן?

אנחנו מוקפים מבוקר עד ערב בפרסומות על מוצרי חלב ובתשדירים של תעשיית מוצרי החלב עד שכולנו מאמינים שסידן קיים אך ורק במזונות מן החי ובעיקר במוצרי חלב. אבל האם זוהי האמת או סתם אינטרס מובהק למכור את המוצר כמוצר חיוני שאי אפשר להתקיים בלעדיו? אם מוצרי חלב מכילים המון סידן אז מדוע קיימים המון מוצרים על המדף עליהם מצוין במפורש 'מועשר בסידן'? בעצם, ברוב המוצרים החלביים מחדירים תוספת של סידן ולא מדובר בסידן הטבעי שקיים בהם. האמת היא שסידן קיים בשפע במזונות מן הצומח. תזונה מגוונת שמכילה את כל מרכיבי המזון החיוניים מספקת לגוף מספיק סידן.

 

מזונות שעשירים במיוחד בסידן הינם: טחינה משומשום מלא, גרעיני דלעת, פיסטוקים, אגוזים, מולאסה, עשבי תיבול טריים כמו בזיליקום, שקדים, חרובים, ירקות ירוקים כמו כרוב, ברוקולי, אספרגוס, עלים כמו תרד, קייל, מנגולד, ירקות כמו דלעת, עגבניות, סלרי, ארטישוק, קולורבי, פירות יבשים, קטניות כמו אפונה, עדשים, שעועית, סויה, דגנים וזרעים כמו קינואה, דוחן, כוסמת, שיבולת שועל וגריסים.