סוכרת

ג'ימנמה

עלי הג'ימנמה, נמצאים בשימוש הרפואה ההודית המסורתית מזה 2000 שנה ומשמשים לטיפול במחלת הסוכרת. גם ברפואת הצמחים המודרנית מהווה הג'ימנמה צמח מפתח לטיפול בסוכרת, לתמיכה בתפקוד הלבלב ולייצור תקין של אינסולין – זאת בזכות החומצות הג'ימנמיות (Gimnemic acids) שנחקרו לגבי תכונותיהן האנטיסוכרתיות ונוגדות הדלקות שהצמח מכיל. הצמח, שמקורו במרכז ובדרום הודו, תורם גם להפחתת ספיגה של סוכר מהמעי אל הדם ולהפחתת ייצור סוכר בכבד.

מחקרים קליניים מהשנים האחרונות הראו את יעילות הג'ימנמה באיזון רמות הגלוקוז וההמוגלובין המסוכרר בדם, במצבים של סוכרת סוג 2, וכן כטיפול משלים או נלווה, לצד טיפול מאזן במצבי סוכרת סוג 1.

מלון מר

המלון המר, המכונה גם ה"אינסולין הצמחי", משמש ברפואה ההודית לטיפול בסוכרת. הפרי, הנפוץ באזור אסיה ומחזיק בתואר  'הפרי המר ביותר בעולם', משמש גם לטיפול ברמות שומנים גבוהות בדם וכן בכבד שומני, על ידי מניעת הצטברות שומנים ברקמות הכבד. בנוסף, האפקט ה"מריר" של הצמח תורם להנעה עדינה של מערכת העיכול ותורם לשיפור תהליכי העיכול, הספיגה והפינוי הטבעיים.

סגולות המלון המר נחקרו בהקשר של תמיכה בתהליכי הרזיה, במנגנון של הפחתת תהליכי יצור שומן ברקמות השומן בגוף. מחקרים קליניים מצאו שלצמח השפעה שמורידה רמות סוכר בחולי סוכרת סוג 2, והם אף מעידים על פוטנציאל לשיפור התנגדות לאינסולין בחולי סוכרת סוג 2.

עודף כולסטרול

 שן הארי

שורש שן הארי נודע מזה שנים רבות כצמח התומך בפעילות הכבד. פעילותו העיקרית של הצמח היא בסיוע הפחתת העומסים המטבוליים, וכן בסיוע הוויסות ואיזון חילוף החומרים של שומנים, לצד יצירת כולסטרול. שן הארי הדגים מחקרית יכולת לעכב את האנזים 'ליפאז', האחראי לפירוק השומנים שבמזון וספיגתם בגוף, ובכך למנוע פירוק וספיגה של מולקולות שומניות בתהליך העיכול.

בנוסף, לשורש שן הארי פעילות נוגדת חמצון, התורמת למניעת חמצון של כולסטרול מסוג LDL, שמתקשר לתהליכי טרשת בכלי הדם.

תה ירוק

לתה הירוק, שמקורו בדרום מזרח אסיה, סגולות רבות המעניקות תמיכה כללית רב מערכתית, ואיכות מחזקת אשר נודעת ברפואה המסורתית, לרבות בהקשר של טיהור הגוף מרעלים. בשנים האחרונות מחקרים מדעיים רבים הראו את השפעתו של התה הירוק גם בהקשר של מחלות לב וכלי דם, מניעת תהליכי טרשת לצד ירידה במשקל בבעלי משקל עודף.

מחקרים על קבוצות אוכלוסייה גדולות מצאו שצריכת תה ירוק על בסיס קבוע מורידה את הסיכון לפתח לחץ דם גבוה, לצד הורדת הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם. בנוסף, מחקרים קליניים מבוקרים הראו כי הצמח הוריד באופן משמעותי את רמות הכולסטרול הכללי בדם, וכן את רמות הכולסטרול מסוג LDL.

יתר לחץ דם

תרזה

צמח הטיליה, או בשמו העברי תרזה, הוא צמח מרפא הנמצא בשימוש רחב במסורת האירופאית. לצמח תכונות מרגיעות מאוד, התורמות להורדת לחץ הדם. התרזה משמש כצמח "מחזק לב", שמטרתו היא איזון יתר לחץ הדם, הסדרת דופק מהיר וסיוע לטיפול בטרשת עורקים. לטילייה השפעה נוגדת עווית על שרירי השלד והשימוש בה יוצר הרפיה כללית של הגוף, תוך הפחתה של רמות חרדה ומתחים.

דבקון לבן

לדבקון הלבן פעילות מגוונת, המסייעת בהורדת לחץ דם גבוה, הסדרת הדופק והרגעה. צמח זה, המצוי באירופה ובדרום ומערב אסיה, משמש ברפואת הצמחים המסורתית כחלק מהטיפול במחלות כלי דם ולב, אפילפסיה, ורטיגו (סחרחורת) ומצבי עייפות וחרדה. הרכיבים הפעילים הנחקרים שבדבקון הלבן הראו יעילות בטיפול בלחץ דם גבוה, בפלפיטציות (פעימות לב חזקות במיוחד) ובדופק מהיר.

*התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, המידע בו אינו התוויתי ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר