אחרי חורף של שפעות, צינונים, חום ומחלות ארורות אחרות שפוקדות את הילדים בתקופה הקרה של השנה, הורים רבים מגיעים לקיץ עם הלשון בחוץ, מרוצים ובטוחים שיש להם חודשיים של שקט מקופות החולים ומילדים מנוזלים שצמודים למיטה. למרבה הצער ההיפך הוא הנכון, הקיץ הישראלי הוא אומנם שחון ולא מתבטא במזג אוויר מיוחד אך גם בעונה הזו של השנה ישנן מגוון של מחלות אשר מתבטאות בחום או בכאבים ומצריכות טיפול:

  1. שלשולים. נורא כמו שזה נשמע, שלשולים נגרמים בדרך כלל בגלל זיהום ויראלי במערכת העיכול. מלווים בכאבי בטן, ולעיתים גם בהקאות, חום, חולשה וסחרחורות. ההדבקה בדרך כלל קשורה לפעילויות בקיץ מחוץ לבית: קייטנות, בילוי בבריכה, בג'ימבורי ועוד, כל מה שיוצר קושי לשמור על היגיינה, ועל תזונה מסודרת ומאוזנת. איך מתמודדים? מקלים על מערכת העיכול ואוכלים בצורה מותאמת מאכלים כמו לחם, אורז לבן ומרק עוף צח עם מלח ומפחיתים את כמויות המזון. מומלץ להימנע ממזונות שומניים ומטוגנים וממזונות שעמדו בשמש ובחום. בנוסף, חשוב להקפיד על שתייה מרובה של לפחות 8 כוסות מים ביום שכן כתוצאה משלשולים מרובים והקאות, הילד עלול לסבול מהתייבשות, משום שהגוף מאבד נוזלים ומלחים. עוד יכול לעזור ליטול תוסף פרוביוטיקה שתורם להשבת החיידקים הטובים ועשוי לסייע לקיצור תהליך ההחלמה.

 

  1. תופעה נוספת הנפוצה בקיץ בקרב ילדים היא דלקות אוזניים הנגרמות לרוב עקב שהייה ממושכת בים ובבריכה. הדלקות נגרמות לאחר שמים מצטברים בתעלת השמע, מה שיוצר תחושת לחץ וכאב. לעתים דלקות האוזניים עלולות להתפתח לחום. על מנת למנוע כניסת מים לאוזניים, מומלץ שהילדים ישחו עם אטמי אוזניים. לאחר הפעילות חשוב לייבש את האוזניים היטב ממים ומחול. כיוון שדלקות אוזניים לרוב מלוות בכאב משמעותי, גם פה ניתן לתת משכך כאבים לכאבי האוזניים המלווים את הדלקת.

 

  1. חום. כל המקרים שהוזכרו לעיתים מלווים גם בחום גבוה הנגרם מעלייה בטמפרטורת הגוף. למרות שעלייה בחום עשויה להיות מדאיגה, היא נובעת מתגובה טבעית של הגוף למלחמה במזהם, כאשר ברוב המקרים מחלת חום בתינוקות וילדים בריאים עוברת בשלום. למרות שהגדרת חום גבוה שונה בהתאם לגיל, ניתן בגדול לקבוע כי חום הגבוה מ- 38 מעלות צלסיוס בקרב תינוקות וילדים מצריך התייחסות ומעקב. חשוב לשים לב שהילד, למרות החום, מתנהג כרגיל ואינו אפתי. במידה והילד סובל מחום ניתן להכין לו אמבטיה בטמפרטורה פושרת, ולתת לו לשהות בה 20-30 דקות, כך החום ירד בהדרגה. אין להשתמש במים קרים, מי- קרח או אלכוהול. אפשרי לתת משכך כאבים ומוריד חום, כמו סירופ בטעם ענבים או פירות המאפשר 8 שעות ללא חום. חשוב להקפיד על המינון והתדירות המומלצים על פי הוראת העלון לצרכן או הרופא. יש לדאוג לשתייה מרובה על מנת למנוע התייבשות, להקפיד על חדר מאוורר ולבוש בהתאם לעונה וצרכי הילד. בכל מקרה של ספק, או כשמדובר בתינוקות קטנים, יש להתייעץ עם רופא הילדים.

 

  1. צריבות מדוזות, מפגע נוסף שהקיץ מביא עימו. לעיתים ילדים נפגעים מצריבה המלווה בכאב המתפתח לאחר מגע עם תאי הארס שלה. הכאב מלווה בסימן אדום, תחושת גרד, שלפוחיות ולעתים אף אובדן תחושה באזור שנפגע. במקרה של צריבה, יש לשטוף את המקום עם מים. ניתן להקל על הכאב באמצעות קרח ובאמצעות משכך כאבים. במקרים בהם הכאב לא עובר והוא אף מלווה בתסמינים של חום, חולשה, סחרחורות וכאבי ראש, יש לגשת לרופא הילדים לבדיקה מעמיקה יותר.