מומחי בריאות הציבור סבורים שקובעי המדיניות בישראל מאכזבים את המעשנים והרי עובדות מדברות בעד עצמן: שיעור המעשנים בישראל עומד כיום על יותר מ – 1 מיליון מעשנים ונותר למעשה כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות. כך גם ע"פ דו"ח משרד הבריאות שפורסם לאחרונה, לפיו שיעור המעשנים בישראל בשנת 2017 עמד על 20.5% מכלל האוכלוסייה. רק כדי לסבר את האוזן, שיעור המעשנים בארה"ב עומד כיום על 15.5% מכלל האוכלוסייה ובאנגליה, מדינה שבה לסיגריות האלקטרוניות תפקיד מרכזי בהפחתת שיעור המעשנים, עומד  על 15.1%.

מעשנים כבדים יעידו על עצמם שכל ניסיונות העבר להיגמל מסיגריות עלו בתוהו.
מחקר שפורסם השנה על ידי ד"ר לאה רוזן מאוניברסיטת תל אביב מצביע על כך שרק 8% מהמעשנים שנטלו תרופות לגמילה מעישון הצליחו להיגמל הודות לטיפול תרופתי. ד"ר רוזן, כמו מומחים רבים נוספים וקובעי מדיניות ציבורית בעולם הגיעו למסקנה החותכת כי יש צורך במציאת חלופות טובות יותר על מנת לגרום למעשנים להיגמל מסיגריות. הגישה המהפכנית הרווחת היום בעולם ושעל ישראל לאמץ במהירות האפשרית, היא לעודד מעבר של מעשנים למוצרים ללא עשן המפחיתות את נזקי הטבק כגון סיגריות אלקטרוניות ומוצרי טבק ללא עשן.

יש כיום בשוק מגוון של מוצרים המהווים תחליף לסיגריה ומבוססים על טכנולוגיות שונות, תוך ויתור על שריפת הטבק וצמצום הנזק הנגרם כתוצאה מהעשן דוגמאות  לכך הם הסיגריות האלקטרוניות, שהטכנולוגיה שלהם פועלת על בסיס חימום נוזל (עם או בלי ניקוטין) שהופך לאדים, מוצרים נטולי עשן; מוצרי טבק לחימום (וופורייזרים)  וכן טבק לעיסה המכיל ניקוטין. לכולם מכנה משותף עיקרי והוא להעניק למשתמש את חוויית העישון- רק ללא עשן שהינו כידוע הגורם העיקרי למחלות הקשורות לעישון. אין לטעות, מוצרים אלה אינם נטולי סיכון אך יש להם פוטנציאל להיות מופחתי סיכון בהשוואה לסיגריות רגילות. במצב הנוכחי, כשהמדיניות בישראל בולמת כל שיח פורה על החלופות הקיימות, ציבור המעשנים כלל אינו מודע לאלטרנטיבות.

בעולם לעומת זאת, השיח שונה לחלוטין. בארה"ב לדוגמא, החל מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לקדם מדיניות להפחתת ניקוטין בסיגריות קונבנציונאליות ובמקביל לעודד מעשנים בגירים שלא מצליחים להיגמל, לעבור למוצרי טבק ללא עשן.. הקו הברור שבו בחר ה – FDA  להוביל, נועד להניע אנשים מלהתחיל לעשן, לצמצם את שיעור המעשנים ובד בבד להתיר לשוק להציע שפע של מוצרים ללא עשן.

בבריטניה, הממשלה הכירה במוצרים חדשניים ללא עשן ובהם סיגריות אלקטרוניות, ככלי חשוב להפחתת הנזק הנגרם מעישון סיגריות רגילות.. פרופ'  ניוטון, ממשרד הבריאות הבריטי טען כי "הבדיקה שביצענו מחזקת את ההנחה שבאידוי (בשימוש בסיגריה אלקטרונית) יש הפחתת נזק משמעותית ב כ – 95% פחות למשתמש וסיכון זניח לעומת עישון פאסיבי". והרי שהתוצאות לפניכם, בעוד שבשנת 2015 עמד שיעור המעשנים באנגליה על  17.2% מכלל האוכלוסייה הרי שב – 2016 עמד כבר על 15.8%. הסטטיסטיקה מצביעה על כך ששיעור ניכר מהמעשנים המעוניינים להיגמל מסיגריות משתמשים בסיגריות אלקטרוניות.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי עד לשנת 2025 יהיו למעלה מ-1.1 מיליארד מעשנים בעולם. בשוודיה המציאות שונה ושיעורם נמצא בשפל חסר תקדים. תוך שנים ספורות הצליחה המדינה להפחית את שיעור המעשנים ל - 5%! מכלל האוכלוסייה הודות למוצרים מופחתי סיכון. למדינות המשקיפות מהצד נותר רק לייחל שמהפך דומה יקרה גם אצלם.

בואו נודה באמת:  הפתרון האידיאלי ביותר  הוא להפסיק לעשן! אך אם עד היום עמדו בפני ציבור המעשנים  - שתי אפשרויות: להפסיק לעשן או למות, אחרי שהפחידו אותם לאורך השנים שאם לא יחדלו מהרגלם המאוס הם חשופים למחלות סופניות, עור פנים מקומט, מחלות כלי דם או אימפוטנציה, מסתמן שיש אלטרנטיבה אחרת שמזיקה פחות. בכדי שגם בישראל יאפשרו לציבור המעשנים לעבור למוצרים ללא עשן, חייבים מומחי הבריאות, קהילת בריאות הציבור והתקשורת לקחת חלק בפתרון המוצע, שכן מנתוני הסקר שפורסם החודש, עולה כי יותר ממחצית מהישראלים טועים לסבור, כי סיגריה אלקטרונית מסוכנת באותה מידה ואף יותר, מסיגריה רגילה.

עתה הכדור נמצא במגרש של הרגולטור. משרד הבריאות הבטיח בשעתו, כי יאמץ את המדיניות הנהוגה בארה"ב ואירופה, אך עד כה הנושא טרם הוסדר כמדינה בעלת מוניטין מוביל בכל הנוגע לחדשנות וקידוש חיי אדם, הייתי מצפה שישראל, כמו מדינות רבות כבר בעולם תוביל מדיניות ראויה הנוגעת למוצרים ללא עשן.  המהפכה כבר בעיצומה ומוצרים ללא עשן מהווים חלק מהפתרון ולא הבעיה אך ישראל בוחרת להישאר מאחור.  עם מדיניות כזאת, לא פלא ששיעור המעשנים בישראל נותר גבוה לעומת שיעור המעשנים במדינות אחרות.

 

ג'ף סטייר הוא עמית בכיר בארגון the consumer choice center ומומחה עולמי לבריאות הציבור ומדיניות המדע