זה היה רק אתמול כשמקל ההריון בישר לך שאת עומדת להפוך לאמא בעוד מספר חודשים. הראש שלך עדיין לא עכל את הבשורה, אבל החשקים החדשים שהתעוררו בך דואגים להזכיר לך בכל הזדמנות שאת בסטטוס אחר לחלוטין. החשק למתוק התגבר, החשק למוצרי חלב, למלוחים וגם הפריזר שלך כבר מלא עד אפס מקום בארטיקים לשעת חירום (שמתרחשת כל דקה בערך).

אז למה זה קורה לך? ובכן לדברי ולנטינה לוריא, תזונאית ומומחית לתזונת היריון, יש מספר תאוריות בנושא: "קשה לשים את האצבע על סיבה שבגללה נשים חשות דחף לאכול מזון כזה או אחר במהלך ההריון. לפי אחת ההשערות למשל, הצורך במאכל מסוים נובע מחסכים שונים של הגוף בתקופת ההריון. כך, הצורך בבשר עשוי להתעורר בקרב נשים שבדיקות הדם שלהן מעידות על מחסור בברזל למשל. מאחר שבשר כידוע הוא מאכל שמכיל מינרל זה, ייתכן שהגוף של האישה ההריונית מאותת לה לצרוך אותו".

עד כאן זה נשמע די הגיוני, אבל מה לגבי סוכרים? "במקרה הזה, ההשערה היא שנשים חוות 'נפילת סוכר' באופן משמעותי יותר בעיקר בתחילת ההריון, מה שגורם לצורך במזון מתוק", מסבירה לוריא.

סיבה נוספת לדחף כזה או אחר יכולה להתרחש על רקע פסיכולוגי: "באופן כללי, נשים רבות מרשות לעצמן לאכול יותר במהלך ההריון. הסברה המוטעית לפיה לאישה בהריון מותר לאכול הכל, לעיתים מהווה תירוץ לאכול מכל הבא ליד".

לוריא מציינת כי בניגוד לדחפים המוכרים, חלק מהנשים יחוו תופעה הפוכה: "ישנן נשים שחשות רתיעה ממזונות מסויימים דווקא במהלך ההריון, מדובר בעיקר בנשים שלא יכולות לסבול ריחות וטעמים של בשרים, בשר וביצים. ההסבר לכך הוא ככל הנראה אבולוציוני. כלומר, מאחר שמדובר במאכלים שבבסיסם נאכלו טריים ולא עברו בישול, הם הכילו חיידקים שהיו עלולים לסכן את האישה ההריונית ולכן הגוף כאילו מבקש להימנע מהם. כמובן שכיום אין כל הגיון מאחורי הרעיון, וכל עוד המאכלים הללו עוברים מצב של בישול או הרתחה הם לרוב בטוחים לשימוש".

סוג הדחף והפתרון

אז באילו דחפים בדיוק מדובר? שימי לב: לוריא ריכזה עבורך כמה מהנפוצים שביניהם. לצד כל דחף היא מציינת גם פתרון שיכול לסייע לך.

 

דחף לפחמימות ולדברי מתיקה

 

מה עושים?

קודם כל נרגעים ומבינים שזה נורמלי לחלוטין. נרגעת? יופי. אבל אם את כבר אוכלת פחמימות, למה שלא שתבחרי בכאלה שבאמת יספקו לגוף שלך ערכים חיוניים וגם ישביעו את הצורך לנשנש? פחמימות מורכבות כמו: קרקר מחיטה מלאה או שיפון וגם קטניות שונות בהחלט עונות להגדרה הזאת.

מנגד, כדאי לצמצם את צריכת הפחמימות הריקות ובוודאי את אלה מהן העתירות בסוכר. אם למשל מתחשק לך קורנפלקס לארוחת הבוקר, נסי להמיר אותו בדייסת קוואקר איכותית.

דחף למלוחים

 

 

מה עושים? ובכן, גם במקרה הזה קודם כל חשוב שתדעי שמדובר בצורך נורמלי ותקין לחלוטין. במהלך ההריון, הגוף דורש יותר נתרן באופן טבעי. ובכל זאת, אם מתחשק לך משהו מלוח, כדאי להסתפק במאכל ביתי שתוכלי להמליח בעצמך, ולא להתפתות לאכול חטיפים מלוחים שעשויים להכיל יותר מידי נתרן, סוכרים, מייצבים וחומרים אחרים שלא ממש יעשו טוב לגוף שלך.

ואם את כבר ממליחה, עדיף שתבחרי במלח מועשר ביוד – רכיב חיוני מאוד לאוכלוסייה הכללית ולנשים בהריון בפרט, בעיקר בשל תרומתו לתפקוד בלוטת התריס ולהתפתחות העובר.

 

דחף למוצרי חלב

גם נשים שלא אכלו מוצרי חלב במשך שנים, עשויות למצוא את עצמן מתקשות לעמוד בפיתוים במהלך ההריון. הסברה היא שהצורך למוצרי חלב בתקופה זו נובע מהעובדה שהם מכילים סידן ויוד שחשובים להתפתחות התקינה של ההריון.

מה עושים? מתפנקים בכיף על מוצרי חלב. גבינת ריקוטה למשל היא בחירה מצוינת  - היא עשירה מאוד בסידן ובחלבון, ומנגד דלה בשומן. בקיצור, אם חשוב לך לשמור על הגזרה ועל משקל גוף תקין במהלך ההריון, היא עשויה להוות עבורך פתרון אידאלי.

 

דחף למזונות קרים

 

 

נשים שנמצאות בהריון מתקדם, (בייחוד אם מדובר בכאלה שתאריך הלידה שלהן הוא אי שם בשלהי הקיץ), יכולות למצוא עניין רב במזונות קרים ומרעננים כגון ארטיקים ומיצים.

מה עושים?

נסו להעדיף פירות על שלמותם. הם עדיפים על מיץ סחוט שמכיל בעיקר את סוכר הפירות ומנגד לא מכיל את הסיבים שלהם, וגם עדיפים על שייקים אותם נהוג להכין ממספר פירות מה שמעלה את רמת הסוכר בגוף. במקום ארטיקים תעשייתיים, נסי להכין לבד בבית. הרשת מלאה במתכונים לארטיקים בריאים על בסיס יוגורט, משקה סויה או פירות.

 

והנה עוד כמה טיפים שכדאי לך לאמץ על הדרך:

  • אכלי באופן מודע: הקשיבי לגוף שלך, ונסי לאכול כשאת באמת רעבה. עם זאת, הרגישי בנוח להקשיב גם לחשקים שמתעוררים בך מידי פעם, (כן, גם אם הם אומרים לך לאכול פרוסת עוגה בחושה באמצע השבוע). כל עוד את שולטת במזון ולא הוא זה ששולט בך, הכל בסדר.
  • אל תלחצי מהעובדה שהרצונות שלך משתנים: ייתכן שבתקופת ההריון תרצי לאכול דברים מהם נמנעת בעבר מסיבות שונות, או להפך – תרצי להימנע מכמה מזונות שאת רגילה לאכול. כך או כך, זכרי שמדובר בשינוי שלרוב חולף ברגע שהתינוק מגיח לעולם וההריון מאחורייך.
  • אם בסופו של דבר את רואה שאת לא מצליחה לבנות לעצמך תפריט מאוזן שתורם לבריאותך ולהרגשתך, תמיד תוכלי לפנות לייעוץ אצל תזונאי שמתמחה בהריון. האחרון יסייע לך להשלים את הדרישות התזונתיות שכל כך חשובות לשם שמירה על הריון תקין ועל בריאותך הכללית.

 

ולנטינה לוריא היא דיאטנית המתמחה בתזונת נשים הרות