כבר חשבתם שאתם בדרך להחלמה, החום ירד וחזרתם לתפקד, אבל אז מופיע שיעול שלא נותן לכם מנוח ושמחליט להראות – לכם ולאלו שלצדכם - מי פה הבוס, דווקא כשאתם נשכבים לישון. הכירו את השיעול הטורדני. בעצם, בטח כבר הכרתם.

"השיעול הטורדני, אשר מאופיין כמו נביחה של כלב וחוזר על עצמו כמה פעמים עד שהוא יוצר תחושה של חנק, נובע מגירוי של דרכי הנשימה", מסבירה איריס מעין כהן, רוקחת אחראית ומנהלת החנות בסופר-פארם האר"י בנתניה. "הגירוי נגרם בגלל וירוסים שונים, מווירוס השעלת ועד סתם וירוס של צינון שגורם לנזלת, אשר יורדת בדרכי הנשימה מבלי שתגיע לאף ויוצרת גירוי בדרכי הנשימה". מעין כהן מוסיפה שיש עוד גורמים לשיעול טורדני, כמו תופעת לוואי של תרופות שונות או שיעול שהוא על רקע אלרגי, שנובע מקוצר נשימה והיצרות של כלי הנשימה.

הנטייה הטבעית של רובנו, ברגע שמופיע שיעול כזה, היא לנסות ולהעלים אותו כמה שיותר מהר, ולחזור לחיי השגרה שלנו - אבל לא תמיד מדובר בפתרון הנכון. יהודית עמרה, רוקחת, הומאופתית ומנהלת המעבדה ההומאופתית של סופר-פארם, מדגישה שהשיעול הוא תהליך טבעי ובריא, שמביא להוצאת הווירוסים בסוף מחלה באמצעות הליחה. "בדרך כלל השיעול מתחיל כשיעול יבש ובמשך הזמן הליחה עולה ואז הווירוסים יוצאים החוצה".

תמונה: Shutterstock

אז מה עושים? לשוק התרופות יש הרבה מה להציע לסובלים משיעול טורדני, החל מפתרונות קונבנציונליים שחלקם מצריכים מרשם רופא ועד לפתרונות טבעיים, שאינם מצריכים מרשם רופא ומתגלים פעמים רבות כיעילים לא פחות. את הטיפול, כאמור, יש להתאים לסוג השיעול.

לזהות את השיעול - שיעול יבש או שיעול ליחתי

לפני שרצים לקחת תרופות, הדבר החשוב הראשון הוא להבחין בין שיעול יבש לשיעול ליחתי. גם אם אתם מגיעים ישר לבית המרקחת, חשוב לדווח לרוקח על תסמיני השיעול שלכם כדי שיידע להתאים לכם את הטיפול הנכון. "לעתים הרוקח נותן תרופה מכייחת למשך היום ורק בלילה נותנים תרופה להרגעת השיעול", אומרת מעין כהן.

שיעול יבש: "שיעול יבש מצריך טיפול שמדכא את השיעול", אומרת מעין כהן, ומוסיפה שהרבה מהתרופות שמדכאות שיעול יבש מבוססות על קודאין. "קודאין מחייב מרשם רופא מכיוון שהוא עלול להיות ממכר בשימוש ממושך", היא מוסיפה. ישנן תרופות נוספות להרגעת שיעול, אשר לא תמיד מחייבות מרשם רופא, ומבוססות על דקסטרומתורפאן או על אוקסולאמין, ובהן הסירופים תרודקס, סימפוקל וטוסופדרין. לתרופות אלה לרוב אין פוטנציאל התמכרות אך יש תופעות לוואי שונות. "בכל מקרה", היא מדגישה, "כל טיפול לילדים מתחת לגיל 6 בצינון ובשיעול דורש מרשם רופא".

שיעול ליחתי: לעומת השיעול היבש, שיעול ליחתי "זהו שיעול שבא אחרי תקופה של צינון, כאשר ליחה מצטברת בדרכי הנשימה. הליחה בדרך כלל מאוד צמיגה, מקשה על הנשימה וגם מייצרת גירוי להשתעל ולהוציא אותה החוצה",  אומרת מעין כהן. "הבעיה היא שקשה לפרק את הליחה והשיעול נהיה מאוד מאומץ". במקרים אלה יש לתת תרופות מכייחות, אשר מפרקות את הליחה ואז הגוף כבר יוציא אותה החוצה.

להיפטר בטבעיות

ומה עם פתרונות טבעיים? גם כאלה יש בשפע. על פי מעין כהן"השוק מציע גם תוספי תזונה המכילים צמחים שונים, כמו פרג המסייע לשיעול יבש  וסמבוק שחור, שזה צמח שמשתמשים בפירות השחורים שלו ליצירת כדורים וסירופים המסייעים לטיפול אנטי ויראלי ונוגד שיעול. מחקרים הראו שלסמבוק יש תכונות אנטי ויראליות והוא מסייע גם בטיפול בשיעול יבש וגם בפירוק הליחה".

יהודית עמרה מספרת שעל פי ההומאופתיה מתאימים לכל שיעול את הרמדי היעיל לו. למשל, לשיעול יבש שמגיע אחרי מכת קור, מהסוג שנפוץ בתחילת מחלת שיעול, אפשר לתת אקוניטום או בלדונה, שפועלים על חיזוק מנגנון ההגנה של הגוף. לשיעול שמתחיל בעיקר בלילה, כשנשכבים במיטה ומאופיין בהתקפי חנק, נותנים דרוזרה - רמדי שמתאים במיוחד לילדים. לדברי עמרה, יש גם מקרים שבהם השיעול הוא רגשי"אדם שמרבה לסבול משיעול ומבעיות בריאות, זה אומר שהריאות שלו לא מפנות את מה שצריך בצורה נכונה", אומרת עמרה, ומוסיפה שהריאות ברפואה הסינית קשורות לעצב. צמחי מרפא שמסייעים בשיעול הם אכיניצאה שידוע כמחזק את מערכת החיסון, תימוס שמסייע לחיזוק מערכת החיסון וכיוח, וכמוהו גם מרווה וורבסקום.

ויש עוד כמה דברים קטנים שיכולים לעזור בזמן שיעול או מחלת צינון: עמרה ממליצה לשים בחדר של החולה מבער עם שמן אקליפטוס, שהאדים שלו מסייעים לטהר ולנקות את האוויר ולקחת ויטמין סי למציצה במינון גבוה עם הופעת התסמינים.