הרשת הישראלית נצבעה ורוד וקשה להאמין שפספסת את זה, כי כיום מרבית הישראליות והישראלים חברים בלפחות אחת מהקבוצות האלה בפייסבוק: "סופרגילרז", "מאמאשיק" "הצודקת" ו"אבא פגום" – יצאו השבוע בקמפיין משותף עם פייסבוק ישראל הקורא לנשות ישראל – קבעו תור עכשיו.

אז מה קורה בכל קבוצה ואיך אתן ואתם משתלבים?

יחד עם התמונות בוורוד, הותקן בכל אחת מהקהילות הללו ובימים הקרובים גם בנוספות - קאונטר שמטרתו לעודד נשים לקבוע תור לכירורג/ית שד. כל מי שקובעת תור להיבדק מעדכנת בקאוטנר, והוא לצד פעולות נוספות ינסו לעודד את כולנו לא להזניח ולהציל חיים. בנוסף בקהילות יעלו בחודש הקרוב סיפורים של בני זוג שהיו אלו שגילו את הגוש בשד, ושלחו את בנות זוגן להיבדק.

עידן רגף, אחת ממקימות מאמאשיק, קבוצה המאגדת תחתיה אלפי אמהות שיקיות במיוחד, הייתה הכוח המניע מאחורי הקמפיין הנוכחי. "לא הבנתי איך ירדנו מסטטיסטיקה שמדברת על אחת-מתשע לאחת-משבע עם כל הקמפיינים סביבנו, והבנתי שאני צריכה להיכנס לתודעה של נשים ולהביא רעיונות חדשים", מספרת רגף. "ההשראה הגיע מבעלי רוני, שהיה אז חבר שלי ורוכב מוטוקרוס מקצועי, חשף אותי לפני כעשור לקמפיין מווגאס בו כל האופנועים, המסלולים ובגדי הרוכבים היו בוורוד. זה לא עזב אותי".

עידן רגף ובן זוגה רוני. צילום רפי זוהר

רגף פנתה לקבוצת "אבא פגום" קהילת הגברים הגדולה בפייסבוק, והחלה לעבוד איתם על קמפיין משותף.

"אחרי ששמענו את הרעיון, אמרנו "בואו נלך על זה" אומר גל שמו, ממקימי קבוצת "אבא פגום". צרפנו את חן אלפסי מ"הצודקת", היא הקבוצה הנשית המקבילה ל"אבא פגום", וביחד שלושתנו החלטנו לדייק את המסרים.

בעיני רבות "אבא פגוםהיא קהילת גברים הומוריסטית ותו לא

"נכון שאנחנו נתפסים כמאוד קלילים, אבל הקהילה שלנו היא הרבה יותר מזה. היא תומכת ומקדמת גברים, אנחנו מתנדבים בבתי חולים ומסייעים לכל חבר שזקוק לכך. ובכלל, אולי נראה שאנחנו צוחקים על נשים אבל אנחנו יודעים ששום דבר לא היה קורה בלעדיהן".

הגברים של "אבא פגום" לובשים ורוד. צילום: רפי זוהר

הגברים של "אבא פגום" לובשים ורוד. צילום: רפי זוהר

איך אתה מרגיש עם החיבור למחלה שנחשבת נשית במובהק כמו סרטן השד?

"מדובר במחלה מאוד קשה בקרב נשים בארץ וההתמודדות איתה משותפת. העובדה שאישה חולה לא אומרת שהגבר לא בעניינים ומחלה יכולה להרוס משפחה. היה לנו חשוב מאוד לדבר על זה כקהילה של אבות וכולם ללא יוצא מן הכלל נרתמו לכך", אומר שמו.

"אני בת 28 והייתי בטוחה שסרטן השד זה נושא שרחוק ממני שנות אור", מוסיפה חן אלפסי, מקימת קהילת "הצודקת". "חשבתי שמגיל 50 והמחמירות מגיל 40 צריכות להיבדק אחת לשנה, אבל בזכות שיתוף הפעולה הזה הבנתי שזה יכול לקרות גם בגיל צעיר. אף אחת לא חסינה ואנחנו חייבות להיות מודעות ולהיבדק מגיל 30”. גם אלפסי מדגישה את חשיבות החיבור עם האבות הפגומים. "זה משהו שטבעי לנו. גברים צריכים להיות מעורבים וגברים יכולים לעזור לנשים לגלות את השינויים בגופן כי אנחנו לא תמיד שמות לב. בעיני זה חיבור מופלא".

חן אלפסי, "הצודקת". צילום רפי זוהר

חן אלפסי, "הצודקת". צילום רפי זוהר

 

שמו מספר שעם ההחלטה להרים קמפיין משותף של הקבוצות הגדולות שהם מנהלים, המונות מאות אלפי גברים ונשים, החליטו לפנות לפייסבוק ישראל. האחרונים הצטרפו לקמפיין בחפץ לב וצירפו את קהילת הנשים המובילה בארץ, “סופרגילרז זה אופי" ואיתן יותר משלושים קהילות נוספות כגון אמהות בדרך לילד שני, נשים ביפולריות, קומיוניטי פורוורד, מטיילים בחו"ל עם ילדים, הספרייה, המתכוניה, חולות מחלות שקופות ואנדומטריוזיס, אנשי העולם החדש, נשים מדברות נדל”ן ועוד.

 

מריה גרין פוברצ'יק מייסדת קהילת "סופרגירלז זה אופי" צילום: פזית עוז. 

מריה גרין פוברצ'יק מייסדת קהילת "סופרגירלז זה אופי" צילום: פזית עוז. 

 

מריה גרין פוברצ’יק, מייסדת קהילת סופרגירלז, מספרת שאצלן הקמפיין מתמקד בקאונטר המיוחד שסופר את כמות התורים שנקבעו לבדיקת גילוי המחלה. "אנחנו סופרות את כמות התורים שנקבעו ומעודדות נשים להיבדק או לרשום אחרות ללכת להיבדק. כך אנו יוצרות מחויבות אחת כלפי השנייה, ערבות הדדית ועזרה. אנחנו רואות שיש הרבה מאוד פחד ללכת ולהיבדק ויש בסיטואציה הזו הרבה בדידות. מתוך המקום הקהילתי, אותו יש לנו בקבוצה, אנחנו עוזרות זו לזו", מסבירה גרין פוברצ’יק. מתוך חברות הקהילה שייבחרו לקחת חלק בדיווח תיערך הגרלה אשר בסופה יצוותו הנשים לצמדים, ויפגינו אחריות אחת כלפי השנייה בכך שיעודדו את בנות הזוג לקבוע תור לכירורג/ית שד. "פעולה נוספת שאנו עושות", מוסיפה גרין פוברצ’יק, "תתקיים ביום שישי הקרוב בדיזינגוף סנטר, שם נציג דוכני מידע ועידוד ללכת ולהיבדק".

לראות את העולם דרך משקפיים ורודים

בנוסף לקהילות הענק, לקמפיין המרשים יש גם היבט מאוד אישי, בשל העובדה שלוקחת בו חלק אחת מהנשים הבולטות ביותר בפייסבוק בכל הנוגע להתמודדות עם סרטן השד. יאנה דרום, שהחלימה מהמחלה, ותעשה הכל כדי שאף אחת לא תזניח את עצמה. "כולם רוצים שנשים יצאו להיבדק, זה אינטרס ציבורי", היא אומרת, שמונה שנים אחרי שאובחנה בגיל 28 עם סרטן השד בעת הריונה הראשון. "בחודש השלישי להריון הרגשנו, בעלי ואני, גוש בשד שלי. מהר מאוד קיבלנו את הבשורה שיש לי סרטן. זה לא הפתיע אותנו כי ידענו שאני נשאית של הגן BRCA1 שמגדיל את הסיכויים לחלות. אמא שלי נפטרה מהמחלה לאחר שחלתה בסרטן השד ואז סרטן השחלות, אבל לא חשבנו שזה יתפוס אותי כל כך מוקדם".

כיום דרום מובילה את קבוצת הפייסבוק "גם אני חליתי בסרטן השד" ואת קבוצת הוואטסאפ "היפות והאמיצות". היא מהווה אוזן קשבת וכתף תומכת לאלפי נשים מכל רחבי הארץ שמתבשרות שהן חולות בסרטן השד, ועוזרת להן להתמודד עם הבשורה הלא פשוטה.

יאנה דרום, מחלימה מסרטן השד ומנהלת קהילות נשים בנושא. צילום: רפי זוהר

במהלך התמודדותה עם המחלה עברה דרום כימותרפיה, כריתה של שד אחד ושחזור של שני השדיים. השחזור לא הצליח וכך התחילה אצלה "התמודדות לא פשוטה עם מראה חיצוני חדש, לא סימטרי ומצולק". היא חיפשה פתרונות להלבשה תחתונה וכשלא מצאה, החליטה לאחר לידת בתה השנייה, להקים עסק שימכור בגדים אופנתיים לנשים המתמודדות עם המחלה. "אישה צריכה להרגיש טוב עם הגוף שלה בכל מצב וההתעסקות שלי באופנה הייתה כמו טיפול עבורי". מכאן, הדרך ל"מאמא שיק" ולהיכרות עם עידן רגף הייתה קצרה, והחיבור בין הכוחות החיוביים והמשפיעים בפייסבוק, הוא דבר שלא נראה עוד בישראל.

און לייף מזמינה אתכן להתרגש

גם אנחנו, באון לייף, מתגייסות כמו מדי שנה להעברת המסר החשוב. ב-21 באוקטובר אתן מוזמנות לאירוע השנתי הגדול של און לייף להעלאת המודעות לסרטן השד "שלמות. לא מושלמות: שורדות סרטן השד על השטיח הוורוד" המתקיים בשיתוף מכבי שירותי בריאות ב"טוקהאוס" בתל אביב. כאן הלינק להרשמה.

באירוע המרגש השנה יצעדו על המסלול הוורוד 40 נשים, חולות ומחלימות מסרטן השד, וידגמנו בגדים פונקציונליים שעוצבו במיוחד על ידי בוגרות לימודי האופנה של סטודיו 6B והלבשה תחתונה של יאנה דרום.

בנוסף, תוכלו לשמוע על הבמה את סיפורן של כחמש נשים, מדהימות, מרגשות וחזקות שחלו, לחמו וניצחו את סרטן השד.