הפרסומת של קוטקס kotex קוראת בגאון - "מחזור או לא, אנחנו יכולות". לא ברור מי אלה אותן "יכולות" והאם הן אכן יכולות, או שהן פשוט קורעות את עצמן בגלל הציפייה החברתית של העולם המערבי המודרני: לנשים אין לגיטימציה לעצור ולנוח, אף פעם. בטח לא ב"מחזור" (אגב קוטקס, קוראים לזה וסת) - כי מחזור זו לא מחלה.

הפרסומת החדשה של קוטקס. צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של החברה

הפרסומת החדשה של קוטקס. צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של החברה

מה שמדהים במיוחד בקמפיין הזה הוא שהוא משתמש בסקרים על העמדות של "ישראלים" לגבי נשים במחזור. התוצאות מראות ש-1 מתוך 3 ישראלים חושב שנשים מתקשות לתפקד כרגיל בזמן מחזור, כמחצית מהישראלים חושבים שנשים רגישות מידי בזמן מחזור, ו-48% מהישראלים חושבים כי נשים מצפות שיתחשבו בהן בזמן מחזור. כהוכחה עם בסיס לוגי לכך שנשים במחזור דווקא כן יכולות.

הגידו נא קוטקס, אולי במקום לשאול "ישראלים" (גברים, ככל הנראה) אם נשים רגישות מדי בזמן מחזור או מתקשות לתפקד בזמן מחזור, תשאלו את הנשים עצמן האם זה נכון? כמה נשים אכן מתקשות לתפקד בזמן הווסת? למה הן זקוקות בזמן הווסת? והאם החברה יודעת לתת מענה לכך?

אם הייתם עורכים סקר כזה, אנחנו יודעות מה היו התשובות של לפחות 10% מהנשים שהייתם סוקרים, כי 10% מהנשים חולות באנדומטריוזיס, ואצלן, קוטקס יקרים, וסת זו לגמרי מחלה (וגם שאר החודש), והן #ממש_לא_יכולות.

כחולות אנדומטריוזיס, פרסומת מיושנת, פטרנליסטית ורדודה כזו לוקחת אותנו 15 צעדים אחורה. אנחנו נלחמות במשך שנים להעלות מודעות; מודעות לציפיות הבלתי אפשריות מנשים, לזלזול בכאב של נשים, לאמונה הכללית שנשים מגזימות, דרמטיות, בעלות "סף כאב נמוך" או "מדמיינות את הכאב שלהן". אמרו לנו, רופאים יקרים, איך מדמיינים כאב? ומהו כאב לא מדומיין? אותו דווקא כן ייראו באולטרסאונד?

אנחנו נלחמות בכל החזיתות להסביר שאין פה לא פינוק ולא חולשה, זה לא "פסיכולוגי" ואנחנו לא "נותנות למחזור לעצור אותנו". 
ואז מגיע ההאשטאג ההו-כה-מודרני-ומגניב שלכם, שמרצון לשווק מוצר נותן אגרוף בבטן הרכה (והכואבת גם ככה) של עשרות אלפי חולות האנדומטריוזיס בארץ, ושל נשים בכלל. הכאב שלהן שוב לא לגיטימי, הקושי לתפקד ו"רגישות היתר" שוב אינם לגיטימיים. מה הן בכלל עושות עניין? קוטקס אמרו שמחזור, או לא, הן יכולות!

ניצן ברנשטיין. צילום באדיבות המצולמת

ניצן ברנשטיין. צילום באדיבות המצולמת

כחברה עסקית אשר פונה לנשים, הנזק שאתם עושים לנשים בקמפיין הזה הוא בלתי נתפס. המלצתנו הכנה אליכם: אולי תלמדו מג'ילט על הדרך לעשות קמפיין פרסומי שמתכתב עם רוח הזמן בלי לפגוע בחצי מהאוכלוסייה, ואולי בפעם הבאה שאתם יוצרים קמפיין לנשים, אשכרה תתייעצו עם כמה וכמה נשים לפני מה הן מרגישות לגביו.

אנחנו בינתיים נדע טוב מאוד בוסת הבאה שלנו, כשנהיה מרותקות למיטה מכאבים, באיזה תחבושות להשתמש ובאיזה לא. 
#מחזור_או_לא_אנחנו_לא_יכולות