בכל העולם כדורגל נשים מתפתח, ורואים בו כעתיד של הכדורגל העולמי, לא פחות. רק השבוע, שחקניות ברצלונה הנשית מילאו את אצטדיון הקמפ נואו בכ - 92 אלף אוהדים וקבעו שיא עולם בכמות אוהדים שהגיעו למשחק כדורגל נשים. קבוצת הנשים הקטלונית אפילו הביאה העונה יותר אוהדים למשחקי בית מאשר קבוצת הכדורגל הגברית של המועדון, ואילו הקפטנית אלכסיה פוטייאס, הפכה להיות האייקון הגדול ביותר של ברצלונה כמועדון.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alexia Putellas (@alexiaputellas)

אך ישראל כמעט כרגיל, נמצאת הרחק מאחור. בצל עליית הכדורגל הנשי בכל העולם, בישראל לא מוצאים לנכון לפתח את כדורגל הנשים. בתחום מושקעים הרבה פחות משאבים מאשר בליגות הגברים, ערוצי הספורט לא ממהרים לשדר את המשחקים שלהן (אך את אלו של קבוצות הנשים האירופאיות, דווקא כן) ולפי טענות שהועלו לאחרונה על ידי שחקניות נבחרת ישראל, בהתאחדות לכדורגל גם לא לוקחים ברצינות את אימון הנבחרת הנשית.

על פי טענות שהועלו על ידי נבחרת הנשים, עוד בחודש ספטמבר האחרון, צוות האימון לוקה בחסר, וזאת בלשון המעטה. בראש הצוות עומד המאמן גילי לנדאו, שלא אימן כלל מאז עונת 2018/19 אז אימן את הפועל אשדוד מליגה א'. לטענתן הוא מפגין רמת אימון ירודה וסביבת עבודה לא מקצועית. במכתב ששלחו ופורסם באתר ONE, טוענות שחקניות הנבחרת כי "הצוות המקצועי הזמני בראשות גילי לנדאו מתנהל בצורה לא מקצועית ולא ראויה ממה שמצופה ומקובל בנבחרות ישראל וכולל זלזול והערות לא הולמות כלפי השחקניות ועל הנבחרת עם קולגות מעולם הכדורגל כמו גם יחס מזלזל והקטנה של שאר הצוות המקצועי על ידי המאמן באופן קבוע מול השחקניות".

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Onlife (@onlifeil)

עוד טענו השחקניות כי "קיים אי הסכמה בין המאמנים בתכנים המקצועיים המועברים לשחקניות, שמתבטא בוויכוחים בזמן אימון מול השחקניות, וסתירות בין הערות האחד של השני. קיים חוסר הקשבה ואף זלזול מצד המאמנים כלפי הצוות הרפואי, שמוביל לעיתים קרובות מידי לפציעות של שחקניות הנבחרת, רמה מקצועית נמוכה באופן חריג שלא הולמת את נבחרת ישראל ומובילה להכנה לקויה של הנבחרת לקראת המשחקים”. לנדאו עצמו, כאמור לא אימן מזה כשלוש שנים אך לא רק. השנים האחרונות בקריירה שלו בהן שימש כמנהל הספורטיבי של מ.ס אשדוד ופוטר לאחר חצי שנה בלבד, ובהמשך פוטר לאחר חמישה מחזורים בלבד מעירוני קריית שמונה, אותה אימן קודם לכן היו לא מחמיאות במיוחד .

מסיבת העיתונאים של גילי לנדאו ושחקניות הנבחרת ספטמבר 2021. מתוך אתר התאחדות הכדורגל

לנדאו והצוות שלו מונו מלכתחילה כצוות זמני. אחרי שהמאמנת השווייצרית נורה האפטל עזבה בתום חודשיים בלבד בתפקיד, שב לנדאו לכהן כמאמן. לדברי מקורבים לנבחרת האפטל עזבה על רקע חוסר הסכמה מקצועית לאחר שלדבריה צוות האימון הקיים לקה בחוסר יכולת לאמן את הקבוצה באופן מקצועי. האפטל לפי מקורביה סברה, כי יש להחליף את הצוות, ואפילו מתחה ביקורת על המערכת כולה בטענה ש"ככה לא מנהלים ספורט". עוד טענה המאמנת כי לנבחרת נשים פוטנציאל אדיר אך הצוות המקצועי סביבה אינו מותאם לכך.

מאז מונה לנדאו החלו קמפיין אליפות העולם וההכנות למונדיאל 2023. במשחקים אלו נבחרת הנשים לא נראתה טוב וספגה הפסדים משמעותיים. מאז מתלוננות השחקניות ודורשות להחליף אותו ואת צוותו, אך טענותיהן כלל לא נבדקות. ה"זמני" הפך קבוע וכעת הן מנסות להביא לשינוי בגישת ההתאחדות לכדורגל בנושא, טרם יערך המשחק הלאומי הבא, ביוני הקרוב. לדברי מקורבים לנבחרת, במקום לתת מענה ולבחון את טענותיהן של שחקניות הקבוצה, ההתאחדות בוחרת לנקוט באמצעים משתיקים ולא לוקחת ברצינות את טענותיהן בנוגע לחוסר המקצועיות של לנדאו וצוותו. ההתאחדות לכדורגל בישראל בחרה שלא להגיב לטענות אלו, והשיבה לפנייתנו לתגובה רשמית בתשובה "אנחנו לא מתייחסים לנושא".

בנוסף למכתב שהוציא סגל נבחרת הנשים להתאחדות, פרסמו השחקניות תגובה רשמית בה נכתב: "שחקניות הנבחרת העלו את טענותיהן בצורה מפורטת ומסודרת בפני ההתאחדות לכדורגל מתוך דאגה ורצון אמתיים לקדם את ענף כדורגל הנשים בארץ והנבחרת בפרט. כולנו עדים להתפתחות המטאורית של כדורגל הנשים בעולם ונסיקתו האדירה באירופה הודות לתנאי עבודה נאותים ומשופרים להם זוכות השחקניות הן במועדונים והן בנבחרות הלאומיות. כולנו תקווה ואמונה ששיפור כזה יכול וצריך להגיע גם לכדורגל הנשים בישראל אך המציאות שונה לגמרי."

עוד צוין בתגובתן כי "במכתב שנשלח להתאחדות לכדורגל, ולהתאחדות לכדורגל בלבד, הועלו מספר טענות לסביבת עבודה לא מקצועית, לא מקצוענית ולא מוגנת- אך משום מה ההתאחדות לכדורגל בחרה להגיב לסעיף אחד בלבד. לא די בכך, בחרו נציגי ההתאחדות להגיב בדרך מאיימת, מי במרומז ומי באופן מפורש יותר, לא מכבדת ובעיקר מייצגת ומוכיחה את רוב הטענות שנטענו במכתב- ציפוף שורות והתנהגות רעילה כלפי השחקניות." בנוסף ציינו השחקניות כי הן "עומדות מאוחדות מאחורי כל מה שנכתב במכתב, וסמוכות ובטוחות שמגיעה לנו סביבת עבודה בטוחה, מקצוענית ומכבדת יותר. כשיום העצמאות בפתח אין זמן טוב יותר להזכיר ולהדגיש שאין גאות מאיתנו לייצג את המדינה וללבוש את מדי הנבחרת."

נשות הנבחרת הלאומי. צילום: האתר הרשמ של ההתאחדות לכדורגל

הטענות של שחקניות הנבחרת אינן חדשות. מזה שנים זועקות שחקניות כדורגל, פעילות ובעבר, כי היחס לכדורגל נשים בישראל מחפיר. בפברואר 2012 כתבה לי פלקון פוסט בפייסבוק בו כתבה מדם ליבה ושיתפה על החיים ככדורגלנית מקצועית ישראל. "במשך 15 שנים בחרתי לראות את הטוב, בזכות האהבה שלי לענף הכדורגל ותחושת השליחות שמילאה אותי בכל פעם שלבשתי את מדי נבחרת ישראל. היום אני אומרת די! התפכחתי, התבגרתי. אני כבר לא נערה שאומרת תודה על כך שבכלל נותנים לי לשחק כדורגל . אני אישה בוגרת שמנסה לעשות קריירה ככדורגלנית, ונתקלת בגברים עסקנים, שבמקום לדחוף את הענף קדימה ממשיכים בהרס יום אחר יום. אותם אנשים הם אלו שגרמו לי לקבל את ההחלטה לעזוב את הנבחרת ולהשאיר במערכה הכואבת הזו שחקניות צעירות ותמימות שעוד לא מבינות שאין להן עתיד כספורטאיות בארץ שלנו."

עוד כתבה פלקון "  עד אשר יחול פה שינוי משמעותי . אז בפעם הבאה שהורה ישאל אותי את השאלה האם לשלוח את הבת שלו לחוג כדורגל , אני אגיד לו לא."