על פי הערכות, למעלה מחצי מיליון אנשים צעדו אתמול בוושינגטון, כחלק ממצעד March For Our Lives. אליהם הצטרפו מפגינים מכ-800 מוקדים שונים ברחבי העולם, וכולם קראו לשינוי החוקים לגבי מכירת נשק, במיוחד לאור מקרי הירי בבתי הספר בשנים האחרונות.

על פי האתר הרשמי של המצעד, המחאה נוצרה ואורגנה על ידי תלמידי פארקלנד, שהתחילו לעבוד על האירוע שבוע לאחר מקרי הירי בבית ספרם, בו נרצחו 17 בני אדם. הנחת היסוד של המארגנים הייתה כי הם  מכבדים את זכויותיהם של אזרחים שומרי חוק לשאת נשק, אך ההתייחסות לירי של בתי הספר האחרונים הוכיחה שדיון על פיקוח השימוש בנשק כבר לא מספיק, אלא צריך גם לשנות את החוקים. כמו כן הם הודיעו שבכוונתם שהמחאה תהיה בסדר גודל שכמותו לא נראה מאז מלחמת ויטנאם, וזה גם היה ניכר בבחירה של הדוברים, שהייתה מאוד מגוונת ולא פנתה רק לקהל יעד ספציפי.

אחת הבולטות מבין הדוברים היא נכדתו של מרטין לותר קינג, יולנדה אנה קינג בת ה-9, שאמרה "לי יש חלום שמספיק זה מספיק. ושהעולם צריך להיות חופשי מכלי נשק. נקודה". אז היא ביקשה מהקהל התומך לחזור על דבריה "אנחנו הולכים להיות דור נהדר".

מרבית הדוברים לצד קינג היו ניצולי אלימות בנשק חם או קרובים להם, כמו למשל עדנה צ'אבז, בת 17 מלוס אנג'לס, שאחיה נהרג כתוצאה מירי. היא סיפרה על חייהם ועל השכונה בה גדלו ואמרה: "למדתי להימלט מכדורים עוד לפני שלמדתי לקרוא".

לקראת סוף האירוע, עלתה לבמה אמה גונזלס, תלמידה בתיכון בפארקלנד, שמאז אירוע הירי הפכה לאחת הדוברות המשמעותיות של המחאה. הנאום שלה הפך לאחד המרגשים ביותר שידעה ארצות הברית, בעיקר בגלל הדברים שלא נאמרו בו. "6 דקות ו-20 שניות", היא פתחה את דבריה והסבירה שזה הזמן שלקח ליורה להרוג 17 מחבריה לתיכון ומורים. זה לקח ליורה כל כך מעט זמן בגלל שהוא השתמש ברובה מסוג AR-15, שנחשב לקטלני במיוחד משום שמטרתו להרוג כמה שיותר אנשים בפרק זמן קצר.

גונזלס הזכירה באופן אישי את כל אחד מההרוגים בירי, ואז היא שתקה במשך כמעט חמש דקות, כשברקע אנשים צעקו לעברה "לעולם לא עוד". כשלבסוף שברה את שתיקתה, היא אמרה: "מהרגע שעליתי לבמה עברו 6.20 דקות. בזמן הזה היורה הפסיק לירות וזנח את הנשק שלו. הוא השתלב בתוך הסטודנטים הנמלטים והתהלך חופשי במשך שעה". היא סיימה את הנאום החזק שלה בקריאה "תלחמו עבור החיים שלכם, לפני שזה יהפוך להיות חלק מהעבודה של מישהו אחר".

אותה גונזלס גם מככבת החודש, יחד עם ניצולים נוספים מהטבח, על גיליון ה-TIMES שמוקדש לנושא, ומתאר כיצד חבורה של תיכוניסטים שעד לאותו רגע התעסקו בעיקר בהכנת שיעורים וחברים, מנסים כרגע לשנות את החוקים ולהילחם במדיניות של טראמפ.

 

מי שעוד התייחסו לנושא באופן מעורר הערכה היו הסלבס. מבחר מרשים מהם הגיע כדי לתמוך, ויש שעשו אפילו יותר: כבר בשבוע שעבר התחילו הכוכבים בעלי המודעות להביע את התמיכה שלהם. בשישי הודיעה טיילור סוויפט בעמוד האינסטגרם שלה שהיא תורמת למצעד. "אף אחד לא צריך ללכת לבית הספר עם פחד", כתבה. מיד אחר כך שיגר גם ג'ורג' קלוני הודעה לאומה, דרך מגזין פיפל: "אמל ואני קיבלנו המון השראה מהאומץ והרהיטות של הנשים והגברים הצעירים מתיכון סטונמן דגלאס. המשפחה שלנו תהיה שם ב -24 במרץ כדי לעמוד לצד הדור המדהים הזה של צעירים מכל רחבי הארץ, ובשם הילדים שלנו, אלה ואלכסנדר, אנחנו תורמים 500,000 דולר כדי לעזור להפוך את האירוע הזה לפורץ דרך".

כמובן שאחרי קלוני נמשכו גם שאר לבבות הסלבס, בהם אופרה ווינפרי שצחקה ואמרה שהיא משווה לסכום שקלוני תרם, ובהמשך הצטרפו גם הבימאי סטיבן שפילברג ומפיק הסרטים ג'פרי קצנברג, שתרמו סכומים זהים.

לצדם היו גם כוכבים שבאו לתמוך בזמן האירוע עצמו. ביניהם גם סר פול מקרטני שצעד בסנטרל פארק בניו יורק ואמר: "אחד מחברי הטובים נהרג ממש באזור כתוצאה של אלימות בנשק", תוך שהוא התכוון כמובן לג'ון לנון.

איימי שומר, שהיתה במצעד בלוס אנג'לס, פנתה בדבריה לאיגוד הרובים ושאלה אותם איך הם מצליחים לישון בלילה. אריאנה גרנדה, שכזכור הופעה שלה בבריטניה הפכה לפיגוע ירי, הופיעה על הבמה המרכזית, וכך גם מיילי סיירוס, ריהאנה וג'ניפר הדסון. לצד כל אלו היו גם לא מעט מפורסמים שצעדו יחד עם ההמון, בהם קים קרדשיאן וקנייה ווסט, ליידי גאגא, ג'ימי פאלון, קנדל ג'נר, גלן קלוז ושר.

ובשלב הזה בטח כבר הבנתם מי חסר: דונלד טראמפ. למקרה שדאגתם, בזמן המצעד הוא בילה במועדון הגולף שלו שבפאלם ספרינגס. מאוחר יותר הוא צייץ הודעת תנחומים שבלונית לנפגעי אירוע הירי בצרפת, אבל ממאות האלפים שצעדו במדינתו הוא בחר להתעלם. מהבית הלבן יצאה ההודעה הכללית: "אנו מריעים לאמריקנים הצעירים האמיצים הרבים שמפעילים את זכויותיהם הראשונות כיום. שמירה על בטיחות ילדינו היא בראש סדר העדיפויות של הנשיא, ולכן הוא דחק בקונגרס להעביר את חוקי תיקון NICS ו- STOP לאלימות בבית הספר". תודה באמת.