כאמא לתינוק, אין דבר נורא יותר מהעובדה שהתינוק שלך רעב ושאת לא יכולה להאכיל אותו. כשהבן שלי היה בן כמה שבועות ניסיתי להניק אותו ולא הצלחתי. הייתי אמא טרייה וחסרת ניסיון, הוא לא הצליח לינוק ואני לא הצלחתי לתת לו את מה שהוא היה צריך. אולי הייתי לחוצה מידי, אולי הגוף שלי לא הצליח לייצר מספיק חלב, אני כבר לא יודעת, אני רק זוכרת את חוסר האונים שהרגשתי. אני זוכרת איך התינוק שלי בכה וצרח ואיך אני בכיתי יחד איתו. הרגשתי שהוא כל כך רוצה לאכול ושכבר כואב לו מרוב רעב, ורק רציתי שהוא יאכל ויירגע. בסופו של דבר הוא הצליח לינוק ונרגע, זה היה עניין של 5-10 דקות, אבל בשבילי זה הרגיש כמו נצח.

"אימהות מספרות לי איך הן בוכות בלילות בגלל המצוקה הגדולה שלהן. צילום אילוסטרציה: shutterstock

"אימהות מספרות לי איך הן בוכות בלילות בגלל המצוקה הגדולה שלהן. צילום אילוסטרציה: shutterstock

המראה של הבן שלי בוכה מרוב רעב והתחושה הנוראית שהתלוותה לכל הסיטואציה, נצרבו לי בזיכרון. מאז אותו יום תמיד החזקתי בבית תחליפי חלב (תמ"ל), ההנקה לא הייתה חלקה עבורי ולא הייתי מוכנה לשאת את המחשבה שהתינוק שלי ירגיש רעב. עבורי זה היה פשוט יחסית, ללכת לפארם הקרוב ולקנות תחליף חלב, אבל מה עושה אמא שלא יכולה להרשות לעצמה לקנות לילד שלה תמ"ל? מה עושה אמא שהתינוק או התינוקת שלה, בני כמה שבועות בלבד, בוכים מרוב רעב ואין לה מספיק כסף כדי להאכיל אותם?

אנחנו מעדיפים לפעמים להישאר מנותקים בבועה הנוחה שלנו ולא לחשוב שדברים כאלו קיימים בקרבתנו, אבל זה קורה. בישראל 2018 יש עשרות אלפי תינוקות רעבים. הם אפילו לא בני שנה והם לא מקבלים מענה ראוי. קצת נתונים: בארץ חיים כ-600,000 תינוקות, ילדים ובני נוער מתחת לקו העוני, כולם מוגדרים כ"ילדים". ולמרות שהנתון המזעזע הזה כולל עשרות אלפי תינוקות רעבים, ההתמקדות היא בילדים ובבני-הנוער בגנים ובבתי הספר.

משרדי הממשלה לא מספקים פתרון למצב הקשה, ומבין כל העמותות והארגונים שפועלים לסייע למשפחות נזקקות, ישנה עמותה אחת שפועלת לסייע לאימהות והורים של תינוקות רעבים: "הבנק החברתי למזון תינוקות", עמותה שהחלה את פעילותה כעמותת "אחריות חברתית" לסיוע בתחומים שונים, ושינתה את ייעודה בגלל פניות של אימהות שלא יכלו להאכיל את התינוקות שלהן.

"היינו עמותה שעזרה לנזקקים עם בגדים וציוד", סיפר מנהל העמותה מאיר שדה, "לפני שנה וחודשיים קיבלנו פנייה ממשפחה שהייתה צריכה תמ"ל. פרסמנו פוסט בעניין בפייסבוק והוצפנו בפניות של אנשים שביקשו לתרום, לצד משפחות נוספות שביקשו עזרה. ראינו שלא מדובר במשפחה אחת ולא בעשרות משפחות אלא במאות שביקשו מאיתנו תמ"ל. אימתנו את כל הפניות עם ביטוח לאומי וגורמי רווחה שונים, ואכן ראינו שמדובר במשפחות שאין באפשרותן להאכיל את התינוקות שלהן. התחלנו לבדוק את הנושא יותר לעומק והבנו ששום גורם לא מטפל בנושא הזה בצורה מקיפה ורצינית, והחלטנו לפתוח את הבנק החברתי ולגייס כספים. אנחנו עוזרים למשפחות בשנה הראשונה לחייו של התינוק".

מי הן אותן אימהות שפונות אליכם?

"ממש לא מזמן פנתה אליי אמא שנכנסה ללדת בניתוח קיסרי ונפגעה בגב. היא ובעלה הם אנשים נורמטיביים. לשניהם היו עבודות מסודרות לפני הלידה, אבל עכשיו האישה לא יכולה לזוז כי היא נפגעה בגב והבעל נאלץ לעזוב את מקום העבודה שלו כי הוא צריך לטפל לבד בתינוק בן כמה שבועות. הם פנו אלינו וביקשו את העזרה שלנו, שני אנשים שנפלה עליהם פתאום כזאת צרה בריאותית. פונות אלינו גם מהרבה אימהות חד הוריות שהבעלים שלהן נוטשים אותן ומסרבים לשלם להן מזונות, ונשים אחרות שרצו ילדים בכל מחיר ונכנסו להריון מהפריית מבחנה. נשים כאלו לפעמים משקיעות הון כדי להביא ילדים ומתקשות עם פרנסה אחרי הלידה.

קשה אפילו לחשוב על זה.

"זה נורא. האימהות האלו משתפות ומספרות לי איך הן בוכות בלילות בגלל המצוקה הגדולה שלהן, על זה שהן לא יכולות לדעת איך הן מביאות אוכל לתינוק שלהן. לפעמים כדי שהתינוק יוכל לישון שבע בלילה הן עושות כל מיני סוגים של תחליפים, מישהי סיפרה שהיא לוקחת מילקי ומערבבת עם מים, יש כאלה שמערבבות יוגורט עם ביצה וקמח, ויש נשים שהולכות לבית חולים כדי לקבל פורמולות. ומדובר בתינוקות שהם עדיין לא בני שנה! אין לנשים האלה כלום בארנק, הוא ריק לגמרי מה הן יעשו? זו סיטואציה כל כך מפחידה. הן מגיעות לחולי פיזי מהדאגות שלהן ומהלחץ שלהן מהעניין".

כשתינוקות לא מקבלים את המזון הנדרש עבורם בשנה הראשונה לחייהם, זה עלול לעכב אותם מבחינה התפתחותית. צילום אילוסטרציה: shutterstock

כשתינוקות לא מקבלים את המזון הנדרש עבורם בשנה הראשונה לחייהם, זה עלול לעכב אותם מבחינה התפתחותית. צילום: shutterstock

יש כאלו שיכנו הורים כאלה חסרי אחריות, ויכעסו על כך שהם בחרו להביא לעולם ילדים בידיעה שאין להם כסף להאכיל אותם.

"יש כמה צרכים לאדם. אחד מהם הוא הצורך לטפל בילד, בתינוק, להשאיר אחריו מישהו, וזה צורך שהוא מעל לכל לדעתי. יש נשים שעבורן זה ממש צורך קיומי, להקים משפחה, והן מוכנות להיות במצב הזה. הן יודעות שהן עלולות להיתקל בקשיים רבים אבל הן רוצות את התינוק. זה נשמע לא הגיוני לאנשים שמסתכלים על זה בצורה קרה, אבל אי אפשר לא להכניס לב לעניין הזה. יש נשים שאין להן בעל או שהן התגרשו, אבל אם הן מחליטות לגדל משפחה צריך לעזור להן. לא יכול להיות שמישהי לא תוכל לגדל תינוק רק בגלל שהיא אישה וקשה לה יותר או רק בגלל שבעלה עזב".

אתם מקבלים סיוע מהמדינה?

"ניסינו לפנות לגורמים בממשלה. בהתחלה חשבנו שצריך ללכת למשרד הבריאות, כי בכל זאת מדובר בעניין בריאותי. אם תינוקות לא מקבלים את המזון הנדרש עבורם בשנה הראשונה זה עלול לגרום להרבה בעיות בריאותיות ולעכב אותם מבחינה התפתחותית. אז נפגשנו עם כל מי שקשור לנושא במשרד הבריאות – כל מי שקשור להנקה, טיפות חלב ולכל השירותים שניתנים ליולדת. הם רצו לדעת מה היקף הבעיה, איזה פתרונות יש וכו', ואכן כתבנו מה אנחנו חושבים ומה כדאי לעשות. בסופו של דבר הם עצרו הכל ואמרו שיש להם אג'נדה של הנקה, ולכן הם לא מקדמים תרומות של תמ"ל.

כאב לי רק לשמוע את זה. יש נשים שלא מסוגלות להניק ולא כי לא בא להן. להרבה נשים יש בעיות דיכאון ובעיות נפשיות אחרי לידה והן חייבות ליטול כדורים שאי אפשר להניק איתם. יש נשים מעוטות יכולת, שעובדות בעבודה או שתיים והן לא יכולות לעמוד בעומס הפיזי וגם להניק. אין להן בעצמן אוכל והן לא מסוגלות לזה פיזית, אז ככה שזה קשה להן מלכתחילה".

איך הסבירו במשרד הבריאות את הסירוב לשתף איתכם פעולה?

"הם פשוט היו בשלהם. אחת הבכירות במשרד אפילו התגאתה בזה שבזמנו שמעון פרס ז"ל, רצה להרים סוג של בנק תמ"ל למען נזקקים והיא חסמה אותו. את מבינה? פרס הבין את הבעיה ובא אליהם והיא חסמה את הנושא והתגאתה בזה. אני מבין שמשרד הבריאות מקדם הנקה אבל אי אפשר להתעלם מהעובדות. יש עשרות אלפי תינוקות מתחת לקו העוני, ואף אחד לא עוזר להם. האנשים האלה, המשפחות האלו, לא באים ומדברים, אין להם כוחות לעשות את זה. אנחנו העמותה היחידה שהחליטה לקחת את זה עליה ואנחנו חייבים עזרה. אנחנו צריכים תרומות ואנשי מפתח שיקדמו בממשלה, בחברות בכל מקום שנגיש. אני מתפלל שאנשים שיקראו את זה יבינו את גודל הבעיה כי אנחנו צריכים עזרה של אנשי מפתח".

ניסיתם לפנות למשרד הרווחה?

ניסינו ולא הצלחנו. הם לא חזרו אלינו. אחרי שראינו מה קרה במשרד הבריאות – שהכנו תיק מסודר ועשינו המון עבודה והכנה מוקדמת ולא יצא מזה שום דבר - די התקררנו בנושא של הממשלה. הם הפילו את החוק שהיה אמור לעזור לזקנים ואנשים אומללים בגלל משחקי אגו. זה רק מראה שאין לאן לפנות וזה מוריד מהרצון לפנות לסמכויות ולרשויות. גם בראש העין ניסינו לעשות משהו עם העירייה אבל שם לקחו רק קרדיט ולא עזרו בכלום. לצערי האנשים שנמצאים בשלטון לרוב דואגים רק לעצמם. למרות הכל אני חושב שאנחנו צריכים לחזור לזה שוב. אנחנו רק חייבים אנשים שמסוגלים לעזור לנו ולעמוד יחד איתנו בקו ובחזית ולעשות את זה איתנו ביחד. אנחנו צריכים לגייס ח"כ או משאב גדול שיכול לעזור ולהרים את הבנק החברתי".

היכן פועלת העמותה?

הקמנו סניפים כדי לאפשר לציבור לתרום קופסאות תמ"ל בחולון ,ראש העין, תל-אביב, ירושלים, בת-ים, כפר סבא, פתח-תיקווה וגבעת שמואל. אנחנו בתהליכי הקמה של סניפים נוספים ויש הרבה מתנדבים מערים נוספות. מנהלי הסניפים דואגים לפרסום הבנק בעיר שלהם ולאיסוף התרומות.

מאיר שדה, מנהל הבנק החברתי למזון תינוקות. צילום ביתי

מאיר שדה, מנהל הבנק החברתי למזון תינוקות.צילום: shutterstock

מי האנשים שפועלים בעמותה?

"כל מי שפועל היום בעמותה עושה את זה בהתנדבות, גל חלימי מנהל השיווק, סמדר שני מייסדת העמותה, אפילו רואת החשבון שלנו שולמית שדה. יש לנו קרוב ל-60 מתנדבים שעוזרים. פעם בחודש אנחנו מעבירים את התרומה למשפחות, בין אם זה שוברים שאנחנו קונים או תמ"לים שאנחנו מקבלים ומעבירים ברכבים או בדואר".

איך באמצע החיים מחליט אדם להקדיש את עצמו לנושא כזה?

"אני אבא לחמישה ילדים. כשהתחלתי להעביר תרומות של תמ"לים, הבת הקטנה שלי הייתה בשנה הראשונה שלה. אשתי הניקה אותה בארבעת חודשים הראשונים ואחר כך לא היה לה חלב. תוך כדי שאני בתהליך עם הבת שלי חוויתי את הנושא והתוודעתי למשפחות וזה מאוד השפיע עליי".

איך אפשר להגיע לעמותה ולעזור?

"מי שרוצה יכול לפנות אלינו ולהתנדב או לתרום. אפשר להגיע אלינו דרך עמוד הפייסבוק שלנו הבנק החברתי למזון תינוקות או להתקשר לטלפון שמספרו 055-6868150,
כרגע אנחנו ממש זקוקים לתרומות כספיות כדי להגיע ולעזור לכמה שיותר נשים ותינוקות רעבים. אנחנו צריכים אנשים שיעזרו לנו".

יש לך סיפור אופטימי על אמא שעזרת לה והצליחה להרים את עצמה ולצאת מהמעגל הזה?

"לצערי לא. אין לי סיפור אופטימי". 

___

**תגובת משרד הבריאות:

נציגי משרד הבריאות נפגשו עם היזמים והציעו מספר דרכים לשיתוף פעולה.

טרם הוסכם מתי ואיך ימוסדו הדרכים לשיתוף הפעולה.

**למרות שפנינו גם למשרד הרווחה, למרבה הצער והפלא עדיין לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה. במידה ותתקבל נעדכן.

 

___