אלו ימים הרי גורל לדמוקרטיה הישראלית. ימים מורכבים, שאם לא נצלח אותם יחד, קיים חשש אמיתי להתפוררות המרקם העדין ממילא שמחבר את החברה הישראלית השסועה והמקוטבת.

ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, נעצר ברביעי בבוקר בחשד שפעל למינוי שופטים תמורת מין. נוה חשוד כי פעל למינוי שופטת שלום עימה ניהל קשר מיני. בנוסף, הוא חשוד שניסה להביא למינוי של שופט שלום למחוזי, ללא הצלחה, בזמן שקיים קשר מיני עם עורכת דין הנשואה לשופט. הוא נחשד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא שוחרר למעצר בית בן שמונה ימים, והיום ייחקר שוב, כך נכתב באתרי החדשות.

במובנים רבים, מערכת המשפט היא המבצר האחרון. המגדלור שמאיר גם את הפינות החשוכות והאפלות של המערכת הציבורית על נבחריה, פקידיה, וכן, גם את הפינות האפלות שלה עצמה. ויש לומר זאת באופן ברור: מערכת המשפט הישראלית חזקה ואמיצה דיה כדי להעמיד לדין גם את בכיריה, בשר מבשרה, אם וכאשר תימצא התשתית הראייתית לכך. אנו נדרשים כעת לעיסוק כואב בפצע המדמם שנפער בקודש הקודשים של מערכת המשפט – הליך מינוי השופטים.

זוהי שעתם היפה של האינטרסנטים, של העסקנים ושל הפוליטיקאים הקטנים, שמנסים כל אחד בדרכו, לגרור את מערכת המשפט עמוק יותר אל תוך הבוץ בו היא שקועה במטרה להרוויח נקודות אישיות. אך אנחנו כאן כדי להניף מולם דגל ולהכריז כי לא ניתן להחריב את הבית. אם יש כשלים, חמורים ככל שיהיו, פרסונליים וארגוניים כאחד, הרי שיש למצות את הדין עם האחראים לכך. כאשר מתרחשת תאונת אימונים חמורה בצבא, לא מפרקים את הצבא כולו. ואת העיקרון החשוב הזה יש לשמור היטב: כן לתיקון, לא למיטוט הבית על יושביו.

 

ח"כ רויטל סויד. צילום: יח"צ

ח"כ רויטל סויד, מפלגת העבודה. צילום: יח"צ

ככל שמתגלים פרטים נוספים על הפרשה, ומתבררים עוד ועוד חלקים יש עובדה אחת שאי אפשר להתווכח איתה – הפוליטיזציה, חסרת המעצורים שהכניסה השרה שקד למערכת. הסיאוב והשררה. שרת משפטים שעסקה ביוזמת חקיקה כמו חוק היועמ"שים, ברדיפת המשנה ליועמ"ש דינה זילבר ופקידי ציבור נוספים נמצאת מול אחת הפרשיות הקשות במערכת המשפט שידעה ישראל. והיא לא לבד, ראש הממשלה שכבר חודשים משתלח במפכ"ל ובמשטרה בגלל חקירותיו האישיות, שמשתלח ביועמ"ש ושולח את אנשיו לדבר על הפיכה שלטונית ומיליונים שיצאו לרחובות אם יהיה כתב אישום זרע את הזרעים.

המערכת תדע לטפל ולעקור את העשבים השוטים מתוכה. התפקיד שלנו הוא לתת לה לעשות את זה ולהפיק מכך לקחים על מנת שאירועים כמו אלה שאנו רואים היום לא יקרו שנית. הניסיון לחסל את מערכת המשפט בשם צרכיו האישיים של ראש הממשלה היא אסון לנו האזרחי המדינה ואסון לדמוקרטיה.

הכותבת היא סגנית יו"ר הכנסת, חברת ועדת חוקה חוק ומשפט