רגע אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט שלח את החלטתו בעניין תיקי  ראש הממשלה בנימין נתניהו בואו ננסה לעשות קצת סדר לפני שהתגובות מכל הצדדים והדיסאינפורמציה יחרישו לכם את האזניים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום. לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום. לע"מ

 

מונחים משפטיים

כתב החשדות: כל אחד מהנאשמים קיבל לידיו מכתב ובו פירוט של החשדות כלפיו שהובילו לכתב האישום נגדו. ראש הממשלה קיבל מכתב שאורכו 57 עמודים ובו פירוט החשדות כולל תחשיבים של המתנות שניתנו. 

כתב אישום בכפוף לשימוע: הפרקטיקה הזו אינה קבועה בחוק והיא צוברת תאוצה בשנים האחרונות ביתר שאת. אדם שהוגש נגדו כתב אישום, יכול לדרוש שימוע במהלכו ינסה לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה או הכפופים לו בפרקליטות שאין הוא אשם או לחליפין שיש להקל בסעיפי האישום. 

המשמעות: בישראל לוקח זמן רב לגבש תיקים פליליים לכדי כתב אישום. המשטרה היא שחוקרת בליווי הפרקליטות, לא אחת התיקים מוחזרים מהפרקליטות להשלמת חקירה ואז מגישים כתב אישום. שימוע נותן הארכת זמן עד שכתב האישום מוגש לבית המשפט. 

שימוע: מדינת ישראל הלכה לבחירות 2019 בשל רצונו של נתניהו להקדים את הודעת היועץ המשפטי לממשלה. הוא לא שיער בנפשו שלמרות הבחירות, היועץ יתעקש על עסקים כרגיל. בליכוד עתרו לבג"צ וטענו שזה יפגע במערכת הבחירות אולם בג"צ דחה את העתירה. עורכי דינו של נתניהו הגישו בקשה ליועץ שגם אם יודיע על כוונתו להגיש כתבי אישום, חומרי החקירה לא יועברו לסניגורים של המעורבים האחרים ובשלב זה הוא נענה לבקשתם. המשמעות: בלי חומרי חקירה, אין שימועים וכך יידחה השימוע גם של נתניהו. ההערכה היא שייקח להתכונן לשימוע כשנה מיום שיימסרו חומרי החקירה לסניגורים. 

מרמה והפרת אמונים: עבירת שחיתות ציבורית אך מופחתת מהשוחד. "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מירמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים".

שוחדשוחד הוא טובת הנאה, בכסף או בשווה כסף, הניתנת בחשאי לנושא תפקיד על מנת שיפעל באופן הנוגד את מטרות תפקידו. מתן שוחד, קבלת שוחד ותיווך לקבלת שוחד הם מעשי שחיתות המטופלים כעבירות פליליות. 

תיקי נתניהו

תיק 1000:  מכונה גם תיק המתנות. בתיק הזה בדקו במשטרה את החשדות לפיהן ראש הממשלה קיבל מהמיליארדרים ארנון מילצ’ן וג’יימס פאקר, מתנות בשווי מאות אלפי שקלים, הידועות שבהן סיגרים קובנים מסוג הוואנה, ושמפניה ורודה. ואיך לא – שרשרת יהלומים לשרה נתניהו שבהמשך הצטרפו אליה גם זוג עגילים תואמים.

 
ארנון מילצ'ן. צילום מסך מתוך יוטיוב

ארנון מילצ'ן. צילום מסך מתוך יוטיוב

המשטרה המליצה להעמיד לדין את נתניהו באשמת שוחד. היועץ החליט: כתב אישום בעבירה של מרמה והפרת אמונים

מילצ'ן ופאקר לא יועמדו לדין. גם שרה נתניהו שבמשטרה ביקשו להאשימה בקבלת שוחד בצוותא, לא תועמד לדין.

בני הזוג נתניהו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

בני הזוג נתניהו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

תיק 2000 – תיק נוני מוזס וידיעות אחרונות. בתיק הזה שמסתמך על הקלטות של שיחות בין נתניהו למוזס, עלה החשד שתמורת הפחתת הסיקור השלילי, ויצירת סיקור יותר אוהד לנתניהו בעיתון שיוצא נגדו תדיר, נתניהו ידאג לכך שלא ייצא מוסף סוף שבוע בעיתון עליו הוא משפיע יותר מכל – ישראל היום.

המשטרה ופרקליט המדינה המליצו להעמיד לדין את נתניהו ואת מוזס בקבלת שוחד. היועץ החליט להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירות של מרמה והפרת אמונים. נוני מוזס יועמד לדין בכפוף לשימוע במתן שוחד

 

נוני מוזס צילום מסך כאן תאגיד השידור הישראלי

נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות.  צילום מסך כאן תאגיד השידור הישראלי

תיק 3000 - תיק הצוללות שקיבל מספר כמספרי תיקי נתניהו אך נתניהו רק זומן לתת בו עדות. כתבי אישום הוגשו נגד מקורביו ומקורבי השר יובל שטייניץ

תיק 4000 – תיק וואלה. על פי חקירת המשטרה, נתניהו פעל לאישור המיזוג של בזק ויס, חברה בבעלותו של שאול אלוביץ (הבעלים של וואלה) ובתמורה אלוביץ איפשר לנתניהו ואנשיו, בהם עד המדינה ניר חפץ (שעוד נשוב אליו), לעשות באתר כבשלהם, לדרוש ולקבל סיקור חיובי לבני המשפחה.

המלצה המשטרה והפרקליטות להעמיד לדין את ראש הממשלה באשמת קבלת שוחד התקבלה. ראש הממשלה נתניהו יועמד לדין על קבלת שוחד בכפוף לשימוע. סעיפים נוספים- מרמה והפרת אמונים. שאול אלוביץ' ורעייתו איריס יועמדו לדין בכפוף לשימוע בעבירה של מתן שוחד

שאול אלוביץ'. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

שאול אלוביץ'. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

הנפשות הפועלות:

ד"ר אביחי מנדלבליטהיועץ המשפטי לממשלה, לשעבר מזכיר הממשלה, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי. מנדלבליט מונה בלחץ כבד של נתניהו והשרה איילת שקד לתפקידו הנוכחי. למעלה משנה וחצי הפגינו רבבות נגד סחיבת הרגליים של מנדלבליט, ההפגנות נגדו הן שמשמשות עכשיו את קמפיין הפרסום של הליכוד לפיו לחץ מהשמאל גרם למנדלבליט לחסל פוליטית את נתניהו.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

שי ניצן: פרקליט המדינה שליווה את החקירה מראשיתה. במסמך בן למעלה מ800 עמודים שהעביר ליועץ המשפטי קבע יחד עם ליאת בן ארי, פרקליטת מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה ומי שתייצג את המדינה בתביעה הזו אם אכן יוגשו כתבי אישום, שיש להעמיד לדין את נתניהו באשמת שוחד בכל שלושת התיקים. כאמור המלצתם התקבלה רק בתיק 4000

עדי המדינה:

ניר חפץ: האיש הזה היה המקורב ביותר למשפחת נתניהו משך שנים ארוכות. בעברו היה עיתונאי, העורך הראשי של מוסף שבעה ימים בידיעות אחרונות, אחר כך עבר להיות ראש מערך ההסברה הלאומי של נתניהו, ושוב חזר לעיתונות הפעם כעורך מעריב, מינוי של בעל ההון נוחי דנקנר שמרצה עכשיו את עונשו בכלא. חפץ היה מקורב אישי של שרה נתניהו, דובר אישי של בני הזוג ומי שעמד מאחורי לא מעט התקפות אישיות נגד חוקרים/אנשי חוק/פוליטיקאים ועיתונאים עד שחצה את הקווים שוב - הפעם כשהבין שהוא עצמו הולך ומסתבך והפך עד מדינה. זה קרה שבועיים אחרי שנעצר בפברואר 2018. עדותו שפכה אור על כל הפרשיות המדוברות. 

ניר חפץ. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

ניר חפץ. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

ארי הרו: הרו היה בדיוק היועץ הטיפוסי של נתניהו. אמריקאי שעלה לישראל, חובש כיפה, ונמרץ. כבר בגיל 29 הוא היה היועץ לקשרי חוץ של נתניהו והממונה על גיוס תרומות בחו"ל. הוא מונה למנהל הלשכה של נתניהו כשזה היה באופוזיציה, ב2014 נקרא להיות ראש הסגל של נתניהו בלשכת ראש הממשלה. כעבור שנה כבר פרש לטובת עבודה בליכוד. העניין הוא שהרו בין לבין עסק בעסקים פרטיים וזה סיבך אותו בניגוד עניינים. בפברואר2017 הודיעה המשטרה כי התגבשה נגדו תשתית ראייתית לקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע והלבנת הון. חצי שנה אחר כך הוא כבר חתם הסכם עד מדינה. הרו הוא זה שהקליט את שיחות נתניהו-מוזס לבקשת נתניהו, ההקלטות שסיבכו את השניים בתיק 2000. 

ארי הרו. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

ארי הרו. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

שלמה (מומו) פילבר: גם לפילבר מסורת רבת שנים בסביבת נתניהו.. ב2001 כשנתניהו היה שר האוצר של אריאל שרון, שימש פילבר ראש המטה שלו. אח"כ פרש לטובת תפקידים ציבוריים אחרים. הוא שב במערכת הבחירות האחרונה (2015) כראש מטה הבחירות של הליכוד. הוא היה גם מי שחתם באותה מערכת בחירות על התצהיר לפיו נטען כי לנתניהו אין כל קשר של שליטה או קשר ארגוני כלשהו עם "ישראל היום". התמורה הגיעה מיד אחרי הבחירות כשמונה למנכ"ל משרד התקשורת. הוא החליף את אבי ברגר, המנכ"ל שהתנגד נחרצות לעסקת בזק-יס. פילבר כמובן היה בעד מה שזימן אותו למשטרה ב2017.  הוא הושהה מתפקידו, אבל רק אחרי שנעצר לחמישה ימים בפברואר 2018, החליט להפוך לעד מדינה בפרשת אלוביץ, תיק 4000. 

שלמה מומו פילבר. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

שלמה מומו פילבר. צילום מסך מתוך כאן תאגיד השידור

משמעויות פוליטיותמפלגות הקואליציה הנוכחית כבר הודיעו שיישבו בממשלת נתניהו גם אם יוגש נגד כתב אישום בכפוף לשימוע וגם אם אחרי השימוע יוגש כתב אישום. הערב חזרו כולן על מחויבותן זו מלבד מפלגת כולנו שטרם הגיבה. מפלגת הימין החדש הודיעה כבר בעבר שתשב עם נתניהו אולם עד הגשת כתב אישום. באופוזיציה הודיעו שלא יעשו זאת ומרגע שיוגש כתב אישום- עם שימוע ובלעדיו- לא יישבו בממשלת נתניהו. יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, נשא הערב דברים אחרי מסיבת העיתונאים שכינס נתניהו והודיע באופן רשמי כי מפלגתו לא תשב עם נתניהו משפורסמו החלטות היועץ המשפטי לממשלה. בכך שם גנץ קץ לספקולציות והצהיר לראשונה שלא יישב איתו. שותפיו למפלגה בוגי יעלון ויאיר לפיד הודיעו שלא יישבו עם נתניהו עוד בטרם פורסמה החלטת היועץ.