מה זו פרשת הצוללות? 

פרשת הצוללות, המכונה גם תיק 3000, מתגלגלת לא מעט זמן. ראשיתה בפרסום של רביב דרוקר בחדשות 10 בנובמבר 2016 - פרסום שהוביל לבדיקה שהפכה לחקירה, עד שלפני שלושה חודשים המליצה המשטרה להגיש כתבי אישום נגד שישה מעורבים. הפרשה הזו עוסקת ברכש לחיל הים - צוללת שישית במספר לצי הצוללות של ישראל, ברכישה עתידית של שלוש צוללות נוספות בעלות של 1.5 מיליארד אירו (שהרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי התנגד לה וגם שר הביטחון דאז משה בוגי יעלון התנגד לה נחרצות), ורכישת 4 ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז של ישראל בלב ים, מה שמכונה המים הכלכליים של ישראל (צי שדרוש פחות כיום אחרי שהוחלט לקרב את אסדת הגז למרחק של 10 קילומטרים מחוף הים, בתוך המים הטריטוריאליים של ישראל). כל הספינות והצוללות הללו אמורות להגיע מחברה אחת, מספנה אחת בגרמניה, טיסנקרופ (נחזור אליה בהמשך). יעלון ואשכנזי טענו שישראל לא צריכה שלוש צוללות נוספות. בראיון לגלצ שנתן אתמול עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי,  הוא העיד כמי שישב בישיבות הרלוונטיות ששר הביטחון יעלון, הרמטכ"ל אשכנזי ואנשי מערכת הביטחון התנגדו לרכישה הזו. צריך לציין שיעלון פרסם את עמדתו הנחרצת הזו בפומבי רק אחרי שסיים את תפקידו כשר הביטחון. כך גם אשכנזי, שרק עכשיו אנחנו נחשפים לעמדתו. 

מה היה החשד? 

על פי החשד, מיקי גנור, שהיה נציג מספנת טיסנקרופ, שיחד שורה של גורמים הן בחיל הים והן מקורבים לנתניהו, ובהם בן דודו העורך דין דוד שימרון, כדי שיעזרו לחברה שהוא מייצג לזכות בחוזים השווים מיליארדים האלה. גנור הפך מהר מאוד לעד מדינה וחתם על עסקה חלומית לפיה ירצה רק שנת מאסר אחת בפועל וישלם קנס של עשרה מיליון שקלים. ההערכה היא שהאיש הרוויח עשרות מיליוני שקלים שיישארו אצלו. אתמול גנור חזר בו מהסכם עד המדינה ומגרסתו - תיכף נסביר מה זה אומר. 

איך זה קשור לנתניהו?

1. נתחיל בהמלצת המשטרה מנובמבר האחרון להגיש כתבי אישום נגד שישה מעורבים. השישה הם מקורבו ובן דודו של ראש הממשלה, עו"ד דוד שמרון; סגן ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, תא"ל (מיל') אבריאל בר יוסף; מפקד חיל הים לשעבר, אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום; השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד מודי זנדברג; ראש הסגל לשעבר בלשכת ראש הממשלה, דוד שרן; תא"ל (מיל') שייקה ברוש. העבירות שיוחסו להם הם שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים ונוספות, כל אחד והתיק שלו. שומרון, בר יוסף, מודי זנדברג ושרן - כולם מקורבים לנתניהו או לסביבתו. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר מספר פעמים וגם עם פרסום כתב החשדות נגד ראש הממשלה שנתניהו לא חשוד בפרשה. 

אבל יש שני עניינים נוספים והם ההתפתחויות של הימים האחרונים: 

2. מסתבר שבן הדוד של נתניהו, נתן מיליקובסקי, הוא בעלים של חברה לעסקי פלדה. החברה הזו נרכשה על ידי אחרת (ולא נלאה בשמות החברות), אבל בשורה התחתונה, החברה של בן הדוד של ראש הממשלה סיפקה פלדה לטיסנקרופ - זוכרים? המספנה הגרמנית שזכתה בחוזה המיליארדים. איך עלו על זה? נתניהו ביקש מוועדת ההיתרים לאפשר לו לקבל מימון להגנה המשפטית שלו (בתיקים האחרים) מבן הדוד העשיר. הוא טען שמיליקובסקי תורם לו בעקביות כמה אלפי דולרים מדי חודש, תמיכה כספית שגם אביו זכה לה מאביו של מיליקובסקי (זה השלב שכל אחד מהקוראים יכול להצטער שאין לו בן דוד שתורם לו אלפי דולרים בחודש). בוועדת ההיתרים זכרו שהאיש הזה נקשר גם לבקשה קודמת של ראש הממשלה ומצאו שבפעם הקודמת זה היה כשראש הממשלה ביקש למכור לבעל ההון וקרוב המשפחה מניות בשווי 16 מיליון ש"ח, בקשה שאושרה. ועדת ההיתרים דחתה את הבקשה הנוכחית של נתניהו (למימון המשפטי) בנימוק שזה לא עניין משפחתי פרטי אלא שותפות עסקית, בטח כשמדובר במיליוני שקלים. נתניהו הסביר את עצמו כבר לפני שלושה שבועות ואמר שרכש את המניות כשהיה אזרח פרטי. בראשית השבוע הוא שינה את גרסתו והודה שרכש את המניות בשנת 2007 כשהיה יו"ר האופוזיציה. בשישי כבר טען שזיהה הזדמנות עסקית טובה - אחרי שבהצהרות שנתן בפני ועדת ההיתרים חזר וטען שאין לו שום עניין בעסקיו של בן דוד או הבנה בהם. 

אנגלה מרקל בביקור בישראל. צילום shutterstock

אנגלה מרקל בביקור בישראל. צילום shutterstock

איך קשורים המצרים? 

3.  זה העניין השלישי שקשור לנתניהו. בעשור הזה של רכישות הסתבר שהגרמנים מתכוונים למכור גם למצרים שתי צוללות זהות לאלו שנמכרות לישראל. מדובר בצוללות מתוחכמות ולכן זה יפגע במאזן האימה מול מדינה שהמשטר בה התחלף כמה פעמים בשנים האחרונות (כלומר אי אפשר להיות בטוחים שהמצרים תמיד יישארו בצד שלנו). בישראל כל הזמן שברו את הראש מי אישר לגרמנים לבצע מכירה כזו. צריך להבהיר, גרמניה לא צריכה אישור של ישראל אבל לאור היחסים הקרובים בין המדינות, מסתבר שהם ביקשו לברר מה עמדת ישראל. לפני שבוע הגיע למשטרה עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר והאיש שאמון על היחסים עם מצרים בעשור האחרון, והעיד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שאישר לגרמניה למכור צוללות למצרים. לפי הדיווח בחדשות 13, גלעד העלה הסתייגויות ממכירת הצוללות למצרים ופנה ליועץ של קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. בעדותו במשטרה סיפר גלעד כי היועץ כריסטוף אויסגן אמר כי נתניהו הוא שאישר את המהלך. כלומר? מערכת הביטחון לא ידעה שנתניהו הוא שאישר. ראש הממשלה עצמו הכחיש בעבר שנתן אישור ואמר שהגרמנים כלל לא ביקשו את אישורו. 

זו שאלה שגם אותה יש לבדוק: למה נתניהו לא היוועץ במערכת הביטחון לפני שנתן אישור למכור למצרים, ולמה הסתיר שהוא זה שנתן את האישור. ולכל מי שיגידו שנתניהו רשאי להחליט, זה נכון. ההחלטה מצויה בידיו של ראש הממשלה, חובת ההיוועצות היא חלק מהמשפט המנהלי בישראל והיא מחייבת נושא תפקיד להיוועץ באלו שעוסקים בדבר ומבינים כך שהחלטתו תשב על אדני המלצותיהם. 

מה קרה עכשיו שגנור חזר בו? 

לפי הפרסום  בגלובס, גנור חזר מההסכם בין היתר בגלל שהוא לא מצליח להחזיר לארץ עשרות מיליוני שקלים שהוא מחזיק בחו"ל. למה? כי מרגע שנחשד במתן שוחד ואף הודה בכך, הוא הוכנס לרשימה השחורה של המערכת הבנקאית בישראל. אף בנק לא מוכן לקבל את הכסף הזה שאין לדעת איך הושג. גם הבנקים בחו"ל לא אוהבים כסף שהושג בעבירה. הפרקליטות אמנם העבירה מכתב לבנקים בישראל אבל זה כנראה לא עזר. 

מיקי גנור עד המדינה שחזר בו. צילום מסך מכאן 11

מיקי גנור עד המדינה שחזר בו. צילום מסך מכאן 11

אבל נזכיר, גנור חתם על הסכם עד מדינה. באופן טבעי כל דבר שעד מדינה מוסר חייב תמיכה של עדויות וראיות נוספות כי משקל עדותו של אדם המבקש לחלץ את עצמו, נמוך מזה של מי שמעיד בתום לב. כל הראיות והעדויות האלה נאספו כבר לפני ההמלצה של המשטרה. בנוסף, גנור מסר עדות מפורטת שנמשכה שבועות וחודשים כשהוא מלווה בעורך דינו, כך שאין הדבר שביטול עדותו זורקת את התיק כולו לפח. אפשר וסביר להניח שזה מה שיקרה, שכל העדויות של גנור ישמשו נגד מי שהומלץ להעמיד אותם לדין (ואת זה תחליט הפרקליטות האם להגיש נגדם כתבי אישום בכפוף לשימוע). סביר גם להניח שאם לא ימצאו פשרה עם גנור, העדויות שלו עצמו ישמשו נגדו והפרקליטות רשאית להגיש נגדו כתב אישום חמור מלא - לפי העדויות שהוא עצמו נתן. אז למה הוא עושה את זה? כי הוא חושב שיוכל לשפר את עסקת עד המדינה שלו, או אפילו שישראל תפעל לעזור לו לשחרר את הכספים בחו"ל. 

ונתניהו? 

היועץ המשפטי לממשלה אמר שהגילויים החדשים ייבדקו רק אחרי הבחירות. זה היה כשרק פורסמו הגילויים החדשים. לקראת סוף השבוע כבר אמרו גורמים בפרקליטות שאין מנוס מבדיקתם, האם תוכרז בדיקה עוד בטרם הבחירות? אין לדעת אבל זה לא יפריע לעניין להמשיך לככב במהדורות החדשות ובקמפיינים של הבחירות. מה שבטוח, המילה האחרונה בנושא טרם נאמרה או נכתבה.