נתחיל בגילוי נאות. אני מכירה את קרן מרציאנו מהיום שהגעתי לחדשות 2. הייתי העורכת שלה, קולגה שלה וחברה שלה, אבל תצוגת התכלית שנתנה אמש בראיון בהפתעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראוי שילמד בבתי ספר לתקשורת (ואני מלמדת באחד כזה).

אם יש מקום שנשים הגיעו בו לשפיץ של הפירמידה, הוא בתפקיד המראיינות. לא רק שהן שורה של מגישות בכירות, אלא שכולן מראיינות שלא פשוט להיקלע לאולפן שלהן. קרן מרציאנו היא חלק מרשימה מרשימה של נשים שלא יתנו לאף מרואיין לבלבל אותן, רשימה שכוללת את אילנה דיין, יונית לוי, תמר איש שלום, דנה ויס, אושרת קוטלר, איילה חסון ורינה מצליח. גם דוריה למפל הראתה השבוע שהיא מראיינת חדה שלא תהסס לשאול שאלות קשות וגם לדרוש תשובות. מרציאנו, למי שעוקב אחריה, נמצאת שם כבר זמן רב, אבל אמש מדינה שלמה יכלה לראות את היכולות שלה בזמן אמת, "תחת אש".

קרן מרציאנו מראיינת את נתניהו. צילום מסך חדשות 12

ראיון עם נתניהו. צילום מסך חדשות 12

כולן מבריקות, כולן יודעות את מלאכתן נאמנה, ואם יש משהו שמשותף לכולן זו יסודיות והכנה משמעותית של כל ראיון. גם מרציאנו היא כזו, אבל היא הצליחה הערב במה שנדמה שאף מראיין לא עמד מולו מעולם בישראל - להתמודד עם ראש ממשלה שנוחת בהפתעה באולפן. היה נראה שהיא נתבשרה על כך זמן קצר לפני שהחלה המהדורה אותה הגישה, ואין ספק שמדובר בסיטואציה לא פשוטה - ראש ממשלה שלא התראיין לאף כלי תקשורת ראשי מזה ארבע שנים, ועשה זאת הפעם כי כנראה רצה להחזיר את סדר היום לכיוונו, לאחר שבוע בו כולם עסקו רק בסדר היום נגדו - פרשת הצוללות, המניות ומערכון מביש בליכוד טי.וי עם אלירז שדה

מרציאנו שאלה את כל השאלות הנכונות, תוך שהיא מפגינה ידע רב. המעניינת מכולן הייתה האם מתכוון נתניהו, במידה וייבחר שוב, לחוקק את "החוק הצרפתי" (המקפיא חקירות פליליות נגד ראשי ממשלה אם יוחל בדיעבד, כלומר גם על בנימין נתניהו), או לפעול כדי למנוע את העמדתו לדין. הכחשתו בעניין הייתה אולי הרגע היחידי בראיון שנראה שלא לקוח מדף המסרים שלו. "לא עסקתי בעניין, נראה לי שלא, לא חשבתי על כך", הוא גימגם. מרציאנו לא הרפתה וחזרה על הדברים: "כלומר, לא תפעל וגם תורה לאנשיך שלא לעסוק בחוק שימנע את העמדתך לדין?" נתניהו המשיך לגמגם.

ענה על השאלות הקשות, אבל... - ראיון של נתניהו עם קרן מרציאנו

ענה על השאלות הקשות, אבל... צילום מסך חדשות 12

גם בסוגיה החשובה יותר בפרשת הצוללת, והיא מדוע התיר נתניהו לגרמנים למכור צוללות נושאות נשק אסטרטגי למצרים, נשאר הצופה מבולבל. ראשית מרציאנו הצליחה לחלץ ממנו הודאה שאכן הוא זה שאישר את המכירה, וכי אכן לא עדכן בדבר את שר הביטחון והרמטכ"ל. למה? זה כבר סוד מדינה, וכל מי שדורש ממנו להסביר את העניין בעצם מבקש ממנו לפגוע בביטחון המדינה. המשוכנעים בוודאי יאמינו לשטות הזו, המתנגדים רק יחזרו על התשובה הזו שוב ושוב ולא יאמינו שאכן זה מה שאמר. לדבריו יש דברים שקשורים לביטחון המדינה שלא צריך לעדכן בהם את שר הביטחון והרמטכ"ל, אלא את ראש הממשלה וקבוצה מצומצמת של אנשים. חוץ מהיועץ לביטחון לאומי והיועץ המשפטי לממשלה (שכבר הספיק להוציא הודעה רשמית ובה הבהיר שאינו מכיר את סוד המדינה המדובר אלא רק שמע על קיומו) נתניהו לא מנה נוספים שראויםי היו להיכלל במעגל המצומצם הזה. מי שמאמין לזה מוזמן לצפות בשקיעה הערב לכיוון מזרח, לעבר הרי ירושלים.

עוד פנינה שלא כדאי היה לפספס היא שמרציאנו הצליחה לחלץ מנתניהו כי במהלך השנים עשה עוד כמה השקעות מניבות - לפי פורבס ישראל לנתניהו 50 מיליון ש"ח, ואולי צריך לעדכן את האומדן הזה.

שאר התשובות של נתניהו בראיון כבר נלקחו מדף המסרים: פרשת הצוללת? עלילת דם, לא הרווחתי שקל מהעסקה הזו, גנץ צריך לפרסם מה יש לו בטלפון, אתם בתקשורת צבועים ותוקפים אותי ואת בני משפחתי, את אשתי וילדיי. ניכר היה שראש הממשלה בלחץ. הוא "נהרג" פעמיים בתחילת הראיון, באמצע כבר "נהרג חמש פעמים". והיה גם את עניין ההתנצלות בפני אמנון אברמוביץ'. "עושים שטויות בקמפיין. עשו שטות. אני מצטער עליה", אמר האיש שמאשר כל פסיק בכל מודעה ומחליט מי יהיה ומי לא יהיה בכל צילום - על הסרטון שלגלג על נכותו של הפרשן הראשי של חדשות 12, בכיר הפרשנים בישראל, אמנון אברמוביץ' המעוטר בצל"ש הרמטכ"ל על האומץ שהפגין במלחמת יום הכיפורים. אחר כך גם השווה זאת למערכונים בארץ נהדרת, ואצל אסף הראל. הרגע הזה גם אולי הרגע היחיד שהוציא את מרציאנו משלוות רוחה. "אדוני לא יודע את ההבדל בין תכנית סאטירה לקמפיין בחירות?" חזרה ואמרה לו. לאורך הראיון, למרות הבכיינות שלו ("לגנץ נתתם ראיון מלטף") ושל מקורביו, נהגה בו מרציאנו בכבוד רב. 

שתק רוב הזמן. עמית סגל. צילום מסך חדשות 12

שתק רוב הזמן. עמית סגל. צילום מסך חדשות 12

ולצד מרציאנו ישב עמית סגל, שזוכר גם מערכות בחירות אותן לא סיקר. סגל ידע לומר עוד בטרם החל הראיון כי בפעם האחרונה שראש ממשלה הגיע להתראיין באולפן, היה זה אהוד ברק במהלך כהונתו כראש ממשלה (2001), כשחש שהוא עומד להפסיד בבחירות לאריק שרון, ואכן זמן לא רב לאחר מכן סיים את תפקידו. האם זה מה שהביא את נתניהו לעצור בחריקת בלמים בנווה אילן בדרך למסע הליטוף שיקבל באמריקה? ייתכן. וייתכן גם שקיווה שמרציאנו תהיה המראיינת הקלה מבין כל הרשימה שאוזכרה קודם. בעניין הזה הוא טעה ובגדול, מרציאנו כבשה הלילה את פסגת המראיינות בישראל, וגם נתניהו מבין את זה.