בימים אלו בהם ראשי השלטון בארץ ובמקומות רבים בעולם מקושרים לא אחת עם אורח חיים רהבתני, נהנתני ומושחת, אולי ביותר ממובן אחד. בתקופה בה מזומנים ראש ממשלת ישראל ורעייתו לחקירות חדשות לבקרים בחשד לשחיתות מסוגים שונים, נשיא המדינה רובי ריבלין ורעייתו נחמה הציעו מודל אחר לחלוטין במדיה וההיפך המוחלט מכל מה שהתוודענו אליו: משפחתי, צנוע ומאופק. כזה שאפשר להתגאות בו.

הקדנציה של הזוג ריבלין בבית משכן הנשיא בירושלים כאילו החזירה עטרה ליושנה, והציעה מודל נשיאותי נשי בניחוח "של פעם", כזה שהצליח בניגוד לדמויות כמו שרה נתניהו או גילה קצב לעורר את אהדת הציבור, בעיקר בשנה האחרונה. ואכן נראה כי חלק מהבולטות לה זכתה נחמה ריבלין ז"ל נובעת דווקא מאותו פער שהיה קיים בינה ובין רעיות מנהיגים אחרות.

ימים של נחמה

הרומן של הציבור הישראלי עם נחמה ריבלין, אשת הנשיא השומרת באופן כללי על פרופיל נמוך למדי, התחיל בפרסומים הראשונים בהמשך לכניסתו של רובי ריבלין לתפקיד בדיוק לפני חמש שנים. לפי אותם פרסומים, למרות המינוי, ריבלין המשיכה את שגרת יומה הרגיל, ביצעה את הקניות שלה בעצמה כאחד האדם, והסתפקה במאבטח בודד ששמר על מרחק מה ממנה בעודה עושה זאת, בניגוד לפמליות האבטחה בהן נעזרים נשות ואישי ציבור אחרים.

ממשיכה בשגרת יומה. נחמה ריבלין

ממשיכה בשגרת יומה ללא גינונים. נחמה ריבלין

בשנה שעברה הייתה נחמה ריבלין אורחת כבוד בכנס און לייף בירושלים לרגל יום האישה הבינלאומי. ריבלין נשאה אז את נאום הפתיחה והסבירה מדוע בעיניה יום אישה אחד בשנה לא מספיק כדי להביע את מלוא הערכה שמגיעה לנשים: "כשאני קוראת על טקאקו סוזוקי, פוליטיקאית מיפן - הכלכלה השלישית בעולם, שצריכה לבחור בין קריירה לאימהות, אני מבינה למה אנחנו עדיין צריכות את יום האישה", אמרה אז בנאומה, "ואולי יום האישה הוא משמעותי גם לנשים חזקות. כי הוא בא לביטוי בדיוק בנקודות האלה, שאתן בוודאי חשתן על בשרכן. לצד חגיגת ההישגים של נשים, על כולנו לקדם אותן, לעודד, לחבק אותן ולאפשר להן להשמיע קול ולצעוד קדימה – לתת להן להרגיש שהן יכולות. אתן כולכן מעוררות השראה".

 

הרגע בו התאהב הציבור הישראלי בנחמה ריבלין באמת הגיע כנראה כשלקחה חלק בראיון המוקומנטרי שלה עם הקומיקאי אילן פלד, הלא הוא מירי פסקל, דניז זמרת החתונות, ועוד שלל ורסיות על דמותו הנשית המוקצנת והקאלטית. קטע הווידאו המדובר שהופק על ידי עיתון "הארץ" בפרויקט מיוחד ליום האישה הבינלאומי, הזניק אותה לתודעת הרשת הישראלית והפך אותה מדמות לא מוכרת מהעיתון לאישה חייכנית ושובת לב. בסרטון הויראלי נכנס פלד לדמותה של "וורוורה וולטרס", פארודיה מובנת על דמותה על המראיינת האמריקאית שהייתה לאייקון בעלת שם כמעט זהה וראיין את אשת הנשיא שהפגינה רוח ספורטיבית במיוחד. "אני הולכת לפגוש היום גברת גדולה, היא מאוד אמיצה ומצחיקה. כולנו מכירים אותה אבל לא כל כך היטב", אומר פלד בקטע לפני שהוא מציג את ריבלין ואת חוש ההומור שלה, וחושף את דמותה (ואת קיומו של נחל קטלב) בפעם הראשונה כנראה עבור רבים מהצופים הצעירים, מלידתה במושב "לפני שהמדינה נולדה" ואז לנושאים הקרובים לליבה ("ילדים בסיכון. וכדור הארץ. וריקוד. ואמנות"). והשאר איך אומרים, היסטוריה.

לפני שהמדינה נולדה

נחמה שולמן, כשמה המקורי, אכן נולדה שנים ספורות לפני המדינה עצמה, ב-1945, שנת סיום מלחמת העולם השנייה, במושב חרות באזור השרון, לשניים ממקימיו. היא איבדה את אביה בגיל צעיר וגדלה עם אמה שעלתה לארץ מאוקראינה. שנות ילדותה עברו עליה במושב ואת לימודי התיכון השלימה בעמק חפר, אותו תעזוב בגיל 19 לטובת העיר בה תחיה יום אחד כאשת הנשיא, ירושלים. בשנות השישים למדה ריבלין ביוטכנולוגיה וזואולוגיה באוניברסיטה העברית וכן השלימה לימודי תעודת הוראה. לאחר שעבדה שנים רבות במכון למדעי החיים באוניברסיטה בה למדה, פרשה והתמסרה לאמנות ולמחול. רובי ריבלין נכנס לחייה גם כן בשנותיה הראשונות בעיר הבירה.

למעשה הזוג הכיר רשמית במסיבה של בצלאל, בית הספר הירושלמי הנודע לאמנות, לאחר שנתקלו זה בזו שוב ושוב ברחבי העיר בנסיבות בוהמיות כאלו ואחרות, היא בחוגי האמנות והוא בחוגי התקשורת. ריבלין היה אז בשלבי גירושים מאשתו הראשונה ואב לילד אחד, אך החיבור העז בין השניים עבד וב-1970 כבר נישאו. סיפור אהבה שיביא ברבות הימים ל-3 ילדים משותפים ו-7 נכדים.

9 חודשים לאחר שנכנס ריבלין לתפקידו כנשיא ב-2014 בקלילות, כפוליטיקאי מנוסה ובעל וותק, הודתה נחמה ריבלין בשיחה עם חדשות 2 כי היא מתקשה להתמודד עם הציפיות ממנה כרעייתו. "לא ידעתי במה זה כרוך מבחינתי, היה לי די שוק שאני צריכה להשתנות ואני מקווה שאשאיר את חותמי", אמרה אז.

מתקשה להתמודד עם הציפיה כרעיית הנשיא

 

נעלי הספורט הישנות של נחמה

אז מהו סוד הקסם שגרם לנו לאהוד את נחמה ריבלין, בשונה מרוב הנשים הראשונות האחרות? מעל הכל זו כנראה העובדה שהיא לא רואה בעצמה כבעלת מעמד כלל. כשהשתתפה למשל באירוע פתיחת תערוכת הציור של יאיר גרבוז בכפר יהושע, הוצגה על ידי ראש המועצה כאשת הנשיא, באופן טבעי, אך בחרה לענות: " אני לא אשת הנשיא, אני נחמה, מושבניקית כמוכם".

במסגרת פעילותה הציבורית בחרה ריבלין להתמקד בילדים ונוער בסיכון ובאיכות הסביבה, ואף הזמינה ארבע נשים, רעיות ואמהות שכולות, לשיחת הכרות במהלכה גם חשפה את דבר מחלת הריאות ממנה היא סובלת, לאחר שנים ארוכות של עישון, ועוררה אמפתיה רבה. הגברת הראשונה אף הקפידה לפרסם בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה פוסטים בנושאים "כבדים" כמו רצח נשים, והתעקשה שלא לשחרר פוסטים 'סתם ככה' במטרה לייצר כותרות או לאסוף לייקים.

צילום מתוך פייסבוק

 

בדצמבר 2016, השיקה רעיית הנשיא את הקמפיין "רוצה, שווה, יכולה" להעצמת ילדות בשיתוף פעולה עם ערוץ הילדים. במפגש שערכה עם שמונה ילדות ונערות שוחחה עמן על הגשמת שאיפותיהן בעולם בו נושא השוויון המגדרי עוד רחוק מלהשביע רצון. "העולם שאני חייתי בו שונה מאוד מהעולם שאתן חיות בו", חלקה מניסיונה עם הילדות באותה פגישה, "וכשאני חושבת על מה מצפה לכן, ולאן אתן יכולות להגיע, זה מעורר בי קינאה מצד אחד, אבל גם גאווה ואושר מצד שני. כולנו כאן כדי לומר את מה שאמור כבר להיות המובן מאליו. ואם יש כאלו שזה עוד לא ברור להם, יתכבדו וישננו את המילים שהן המציאות של נשים רבות ברחבי הארץ הזו, מכל המקומות והמגזרים: 'רוצה. שווה. יכולה'".

היילייט נוסף שעזר לקבע את האהדה בציבור כלפי אשת הנשיא העדכנית היה ללא ספק המפגש עם מלאניה טראמפ, בעת ביקורו הטרי עדיין של נשיא אמריקה במקומותינו. במפגש בין השתיים, בשל מחלתה, היה על ריבלין לשמור על קצב הליכה איטי ומלאניה אחזה בידיה והרגיעה אותה, "נלך בקצב שלך".

בביקור של בני הזוג טראמפ בישראל. צילום: רויטרס

בביקור של בני הזוג טראמפ בישראל. צילום: רויטרס

 

בראיון הקאלטי עם פלד כוולטרס, בו ביקשה ממש בהתחלה המראיינת המלצה על אוכל, הודתה ריבלין כי היא "לא כל כך מכירה מסעדות", עוד אמירה מעוררת סימפטיה ולא צפויה כלל, עבור מי שמשתייכת מזה שנים רבות לעשירון העליון ומתרועעת עם שועי עולם. ולמרות מעמדה, ריבלין המשיכה לבחור בלבוש צנוע, סולידי, כזה שהתחבר באופן ישיר לרצונה המבוטא היטב לשמור על פרטיותה, גם במחיר של דימוי יותר אפרורי. אך מעבר לכל זה, החיבה והכבוד העמוק שפיתחנו כלפי אשת הנשיא נבעה כנראה מהעובדה הפשוטה שהאמנו לה, ולדמות שהיא מציגה - דבר נדיר למדי בתקופה בה כל דמות פוליטית מוקפת ביועצי תדמית, תקשורת ויחסי ציבור.