חופשת הקיץ קרבה ואיתה חוזרים החששות מפני הסכנות שאורבות לבני הנוער היוצאים לחופשה בכל מה שקשור לבטיחות בדרכים. אם עד השנים האחרונות החשש הגדול היה בעיקר ממכוניות ואופנועים, והסכנות היו בעיקר בחציית מעברי החצייה, בשנים האחרונות התווסף חשש גדול שתפס מקום "מכובד" בעיסוק כל הרשויות העוסקות בבטיחות בדרכים - תאונות שנגרמות עקב רכיבת בני נוער על אופניים וקורקינטים חשמליים. תאונות כאלו מתרחשות במשך כל השנה, ובהן מעורבים גם בני נוער רוכבים, וגם בני נוער הולכי רגל. רק הבוקר, שמענו על התאונה הנוראית בה נידרס ילד בן 9 ע"י אוטובוס במעבר חצייה, בעת שרכב על קורקינט (טרם ידוע אם מדובר בקורקינט חשמלי) בדרכו לבית הספר. הלב עם הורי הילד, הבטן מתהפכת.

הרכיבה על הכלים החשמליים הללו מחדדת את הסכנות האורבות לילדים במעברי החצייה. מדובר בכלים מהירים, חלקם גם שודרגו למהירות שמעל לתקנית. בני נוער אינם מסוגלים לשלוט במהירות וגם לא לעצור בזמן. וכשהם עסוקים ברכיבה על כלי מהיר, הם אינם פנויים לבחון את הסביבה ולהיזהר.

במשך שש שנות פעילותי בנושאי בטיחות הולכי הרגל, הגיעו אלי אינספור תיעודי אירועים, בהם סיפרו לי הורים על שארע לילדיהם. לא מש מזיכרוני הסיפור של אותה אמא, שתיארה את התינוק שלה שנידרס ע"י רוכב אופניים חשמליים בת"א. היא סיפרה איך התינוק שלה הפסיק לנשום ובנס הצליחו להנשימו בדקה ה-90. מה שעבר עליה באותם רגעים, יכול כל הורה לתאר. באירוע נוסף שקרה רק לאחרונה, סיפרה אמא כיצד הועפה עגלת התינוק שלה ע"י רוכב קורקינט חשמלי ובנס לא נחבט ראש התינוק באבן שהייתה מונחת סנטימטרים ממקום נפילתו. אבא לילד בן 5 סיפר לי כיצד בנו הקטן נדרס ע"י רוכב אופניים, אשר קרע את רגלו וגרר אותו מול עיני אביו. אמא ברמת השרון סיפרה על הבן שלה שנידרס ע"י ילד אחר שרכב על חשמליים, וגרם לפגיעה שהצריכה אשפוז ושיקום ממושך.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

מהצד השני, אוכל לספר על בני נוער שנדרסו למוות, או נפגעו קשה מאד בעת רכיבה על הכלים החשמליים - נער שנדרס בדרך בגין תל אביב, נער אחר שנידרס למוות בנתניה, בני נוער רבים שעקב אי חבישת קסדות – ראשיהם נחבלו קשה מאד והצריכו ניתוחי מוח מורכבים, כאשר אלו שכן חבשו קסדות, שוחררו לאחר הטיפול לביתם. חלק מהתאונות הרבות אירעו גם עקב אי היכולת לשלוט בכלים המהירים, שחלקם גם שודרגו למהירות שמעבר לתקנית – 25 קמ"ש. בני נוער נכנסו בעצים ובעמודים, התנגשו אחד בשני, ולא הצליחו לעצור בזמן במעבר חצייה.

עשרות סיפורים, כך במשך השנים. תחושה שאנחנו מגדלים דור של נכים ומלאי טראומות, האם אין לנו די במלחמות ישראל המוסיפות לנו אינספור פצועים, מדוע שאנחנו במו ידינו נוסיף לכך? כחלק מפעילותי בנושא, לקחתי חלק בקידום ובניסוח חקיקת חוק בכנסת שהסמיך ואפשר לפקחי הרשויות לסייע לשוטרים באכיפה, בקידום תקנות השימוש בכלים החשמליים, בהעלאת רף גיל הרכיבה עליהם ל-16 ועוד, טלאי חקיקה אחר טלאי. האכיפה החלה, המודעות בקרב ההורים התרחבה והעמיקה ושיעור הילדים המעורבים בתאונות חשמליים ירד משמעותית. אך עדיין, מתרחשות תאונות ורק בשבועות האחרונים נודע על ילדה בת 12 שרכבה על קורקינט חשמלי, דהרה אל תוך מכונית ונפצעה קשה, ולפניה ילדה בת 15 שנפצעה קשה ברכיבה על אופניים חשמליים.

לאחרונה, נכנסו הקורקינטים החשמליים השיתופיים למרחב הציבורי. תחילה לת"א-יפו, ובהדרגה לערים נוספות. זאת, כאשר אין עבורם תשתיות רכיבה תקניות נפרדות, ואכיפת השוטרים והפקחים מועטת ורחוקה מלגרד את הצרכים הגדלים והולכים. הכלים השיתופיים נגישים לכל משתמש, בניגוד להצהרות החברות המפעילות אותם על הנחייה למשתמשים לרכיבה רק מעל לגיל 18. כל ילד יכול להוריד באפליקציה קופונים לרכיבה, כלים רבים לא נסגרים על ידי המשתמשים וילדים מאתרים אותם ורוכבים, וגם הורים שבעצמם מפעילים את הכלים נותנים לילדיהם בני ה-9 ו-11 לרכוב עליהם בכל מקום וללא קסדות. ואם בקסדות עסקינן - השימוש בכלים המזדמנים הללו קורא לאי חבישת קסדות. מי בדיוק ייסחב עם קסדה בטיול לים, ביציאה לבילוי או בטיול עם החבר'ה בשכונה? לא רק זה, אלא שזה לא ממש "קול" לחבוש קסדה שגם תקלקל את התסרוקת.

ב-17 לחודש, בשעה 17:00, הולכי הרגל מקיימים עצרת בכניסה לבניין עיריית ת"א-יפו בשם: "ככה אי אפשר להמשיך". בעצרת, נעלה את כל נושאי הבטיחות במרחב הולכי הרגל ובהם חסימת מדרכות על ידי מכוניות ודו גלגלים, נסיעת כלי רכב במרחב שלנו, תשתיות בטיחות ובהם מעברי חצייה ועוד. קיום העצרת בנקודת זמן זו היא חשובה, עקב כניסת עבודות סלילת הרכבת הקלה למרכז העיר, מה שיחמיר מאד את הבטיחות בהתניידות בדרכים. נוכחות רבה של במקום, הינה קריטית להוכחה שמדובר בציבור גדול הדורש השקעה בשמירה על חייו.

 

** הכותבת הינה  יוזמת ומנהלת הפעילות למען הולכי הרגל ב"מחזירים את הבטיחות להולכי הרגל" בפייסבוק, ומול כל הגורמים והרשויות.