שנה מאז מותה של התינוקת יסמין וינטה ז"ל, בית המשפט גזר היום את דינה של הסייעת שהרגה את יסמין, אינה סקיבנקו, בפעוטון "מאשה והדב" בפתח תקווה. בית המשפט הטיל על סקיבנקו 17 שנות מאסר ופיצוי בגובה 120 אלף שקלים. מיד לאחר הקראת גזר הדין חלק מהנוכחים פרצו בבכי ואחרים זעמו וטענו שהוא מביך ומגוחך. מחוץ לבית המשפט מפגינים זעקו "בושה", "מי יחזיר את יסמין", וכינו את סקיבנקו "רוצחת".

כתב האישום הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד לאחר שמצלמות האבטחה בפעוטון חשפו כי סקיבנקו הטיחה את וינטה על המזרן יחד עם תינוק נוסף, זרקה עליה שמיכה ונשכבה עליה בעודה מתעסקת במכשיר הסלולרי שלה עד שהפעוטה מתה. וינטה הייתה בת שנה וחודשיים בלבד במותה. בכתב האישום המקורי, סקיבנקו הואשמה גם בהתעללות בתינוקות במקרים שונים בגן, אך היא חתמה על עסקת טיעון שרבים גינו, בתמורה לכך שעבירות ההתעללות בתינוקות הומרו להרשעות בעבירת תקיפה בלבד.

יסמין וינטה. צילום ביתי

יסמין וינטה. צילום ביתי

לבית המשפט בלוד הגיעו הוריה של יסמין, ולדימיר ודורינה וינטה, מלווים בתומכים רבים שנכנסו לדיון לבושים בחולצות אדומות כדי להפגין סולידריות עם בני הזוג ולהראות נוכחות. הוריה של יסמין ז"ל, שנראו שבורים במהלך הקראת גזר הדין, כבר העידו בעבר שהם מותשים מהסחבת המשפטית ומהדיונים שנדחים פעם אחר פעם, אבל ציינו שחשוב להם לוודא שמקרים כאלה לא יחזרו וש"מי שלקחה את הבת שלהם תיענש". באולם נכחה גם אסנת ואתורי, מנהלת קהילת 'הורות בזכות', שמלווה את הזוג מאז ימיה הראשונים של הפרשה והעבירה את הדיון בשידור ישיר בקבוצת הפייסבוק שלה, לבקשתם של אלפי גולשים מודאגים. ואתורי גם מנהלת קמפיין תמיכה להורים שמתקשים להתקיים מאז מותה האכזרי של בתם. "העונש שניתן לרוצחת של יסמין לא מספיק בעיניי", אמרה אחרי גזר הדין, "אני לא יודעת אם היה מספר שהיה מניח את הדעת. באיזשהו מקום הייתה הקלה, השופט תיאר את המעשים של הסייעת והתייחס מאוד בחומרה לאדישות בהם היא ביצעה אותם ולכך שהיא לא הזעיקה עזרה, ואמר שהאדישות הזו היא סיבה נוספת להחמרה בעונש. המעמד היה קשה לכולם, ובוודאי להורים של יסמין. אני לא חושבת שנשארה עין אחת יבשה באולם. בעיקר היה קשה לראות איך הרוצחת הגיעה לאולם מאופרת ומפונפנת ולא הנידה שריר מהפרצוף שלה. זה היה מזעזע לראות את קור הרוח שלה".

כהמשך ישיר לדיון ולאירועים האחרונים הכריזה ואתורי על ריצה לכנסת בבחירות הקרובות: "המציאות הקשה שנחשפת בצורה של פרשיות מזעזעות פעם אחר פעם היא תוצאה של היעדר מדיניות והפקרות בטיפול בילדים שלנו בגילאי לידה עד שלוש, ושל אוזלת היד של המערכת. לאחר שלוש שנים של עשייה חברתית, בהן עשיתי שינוי מלמטה החלטתי לרוץ לכנסת ולהשפיע במקום שבו מתקבלות ההחלטות, במטרה להבטיח את שלומם ובטחונם של הילדים שלנו. המטרה שלי היא ליצור מסגרות איכותיות לילדים שלנו כבר מתום חופשת הלידה. המשפט שהתקיים היום היה צריך להיות משפט על רצח, אוזלת היד של המערכת היא זו שהביאה לכך שנחתמה עסקת טיעון שללא ספק הקלה על עונשה של מי שגרמה למותה של יסמין. חייבים להחמיר בענישה, למתעללים ולמתעלמים מהתעללות בפעוטות חסרי הישע, ולוודא שבילדים שלנו יטפלו אנשים ראויים, בעלי הכשרה מתאימה, ושכר מכבד".

 

בית המשפט בלוד היום

בית המשפט בלוד היום

גזר הדין בעניינה של יסמין הקטנה, ניתן על רקע המחאות הגוברות של הורים בעד פיקוח במסגרות לידה עד שלוש, והחמרת הענישה למטפלות מתעללות. המקרים האחרונים בהן תועדו ציפי דוד מנס ציונה וכרמל מעודה מראש העין פוגעות בפעוטות, גרמו להורים לצאת לרחובות להפגין, ולשתף באומץ במקרים נוספים של ילדים שנפגעו. לפני כשבועיים התקיימו הפגנות במספר מוקדים ברחבי הארץ, כאשר המוקד העיקרי אליו הגיעו עשרות אלפי מפגינים היה בתל אביב. הפגנות נוספות צפויות להתקיים ביום רביעי הקרוב כאשר ארגוני ההורים  הבטיחו לא להרפות מהנושא עד שהוא יוסדר.

**אם גם הילד/ה שלכם חוו מקרי אלימות במסגרות בהן שהו, פנו אלינו. און לייף מבטיחה לפרסם עדויות נוספות, רק כך נוכל להעלות את המודעות ולשנות את המצב הקיים. #לאמפקיריםאתהילדים #onlife