שבוע עבר מאז שניצתה הסערה סביב מופע ההתרמה של הרב אלימלך פירר והדרת הזמרות מהשתתפות במופע ההתרמה לעמותת "עזרה למרפא", ואתמול התבשרנו כי הרב החליט שלא לקיים את ערב ההתרמה השנתי. במכתב ששיגר ליו"ר עמותת ידידי האגודה, אפי הרשקוביץ כתב: "אבקשך שלא לקיים את מופע ההתרמה הקרוב שתוכנן, ולכנס את אגודת הידידים ולעשות ככל שניתן את התרומות הנדרשות להמשך קיומה ופעילותה של האגודה המוענקות לכל חלקי העם בשוויוניות ובאהבה. אני מנצל מכתבי זה לפניה באמצעותך לכל אזרחי המדינה להיות שותפים איתנו בהמשך פעולותינו הברוכות, לתרום להמשך הפעילות ולהיות שותפים פעילים בהצלת חיים ואהבת חינם".

מאז ההודעה הדרמטית הרוחות סוערות. נשים רבות שנלחמו נגד ההדרה מברכות על ההישג הגדול שמנע אפליה נוספת נגד זמרות מעל במה ציבורית, ולעומת זאת תומכיו של הרב תוקפים את ארגוני הנשים ומאשימים אותן בעובדה שכספי התרומה שהיו מיועדים לחולים לא יגיעו אליהם בעקבות ביטול האירוע.

למרות שאנחנו כמו גם ארגוני הנשים לא קראנו לביטולו של המופע אלא רק לשילובן של נשים באירוע, הגדילו לעשות תומכיו של הרב וקראו בנקמה לפעול נגד אירוע אחר שמיועד לגיוס כספי תרומה למען נערות במצוקה ובו אמורות להופיע רק מוזיקאיות וביניהן דנה אינטרנשיונל, דנה ברגר, לאה שבת, מאיה בוסקילה, ספיר סבאן, רונה קינן, אסתר ראדה וריקי גל. במכתב שהגיש עו"ד ישראל יפרח ליו"ר נעמ"ת, חגית פאר, דרש ממנה האחרון לפעול נגד עריכת האירוע שלטענתו "מדיר גברים" וכתב: "נקעה נפשי לראות כי מכלל אומני הערב, או ליתר דיוק אמניות הערב, אין ולו זמר אחד ממין זכר אשר יופיע בחלק האמנותי. אני פונה אלייך בבקשה לחייב את מפיקי האירוע כי ברשימה זו יכללו אף זמרים ממין זכר". יפרח חתם את המכתב בעקיצה: "כולי תקווה כי תפעלי בהתאם ובאותה נחישות שאירוע זה יעמוד בכללים הנוקשים, אותם שמתם כנר לרגלכם בעמותת נעמ"ת, קרי הדרת אחד מן המינים".

המכתב ששיגר עו"ד יפרח ליו"ר נעמת. צילום מסך

המכתב ששיגר עו"ד יפרח ליו"ר נעמת. צילום מסך

בנוסף למכתב של יפרח, החלו תומכיו של הרב פירר לכתוב על הצביעות (לדבריהם) של נשים שיוצאות נגד חוסר שיווין רק כאשר מעלימים נשים, אבל לא כאשר מעלימים גברים מהבמה. אלא שבשונה מהאירוע של הרב פירר, במקרה הזה אין, כמובן, איסור דתי או הלכתי על שילובם של גברים מהמופע, ולא מדובר בהדרה או חוסר שוויון. האירוע, בהנהלתו המוזיקלית של היוצר דני רובס, נוצר כסוג של אפליה מתקנת ובתגובה לאירועים אחרים המדירים נשים, ואם יש לכם ספק למה הוא נחוץ, כדאי אולי להיזכר במשפט המצער של עדי לאון מלפני כמה ימים: "מי שישמע איזה שמרות יש לנו במדינה". ובכן, כנראה שיש לנו כמה זמרות לא רעות בכלל, אלא שהן מודרות יותר ויותר, כשמופעים על טהרת הגברים הפכו לעניין שבשגרה, בתחנות הרדיו כמעט ולא שומעים זמרות והמקרים בהם נשים נדרשו לרדת מבמות הפכו לנפוצים. 

הרשת סוערת, ובצדק, כי נראה שיותר ויותר נשים מפסיקות לשתוק ולקבל את היעדרן של נשים ממופעים כעובדה מוגמרת. תמר קפלינסקי, עיתונאית 'ידיעות אחרונות' כתבה: ראיתי שעכשיו הדבר הוא להגיד "כל הכבוד, תראו מה עשיתן, אני מקווה שאתן מרוצות", על העובדה שהרב פירר בחר לבטל את אירוע גיוס הכספים לעמותת "עזרה למרפא". הפמיניסטיות האלה ואיזה "אתם" כללי מואשמים בכך שבגלל קפריזה מטומטמת של "ערך השוויון", חולים שזקוקים לעזרה ייפגעו. אז כמה דברים: אין שום מניעה לתרום לעמותה גם בלי האירוע הזה. עשיתי את זה בעצמי יותר מאחת. בהנחה שלמרות העובדה הזו, מטרת האירוע היא בכל זאת גיוס כסף וטובת החולים, אז חשוב לזכור שמי שביטל אותו הוא הרב פירר. הרב ביטל את האירוע ודחה את טובת החולים ואת גיוס הכסף, כלומר ויתר על הכסף שיעזור להמשיך את מפעלו החשוב המוקדש לחולים - לטובת מה שהוא עובדתית הדרת נשים".

שדרנית גלגלצ מיטל שבח כתבה: "כל הכבוד שבוטל הטקס. גם מי שלא מסכים ראה שמדובר בפעולה שפגעה בציבור מאוד גדול של נשים (וגברים), שהרגישו מודרות. ״לא צריך לחפש הדרה בכל דבר״ אפשר להגיד ל-4 פמיניסטיות זועמות אבל כשמדובר באלפים זה כבר סטטיסטית – פוגע".

ונטע עמית, כתבת פוליטיקלי קוראת, חידדה: "בואו אני אסגביר לכם משהו: אין דבר כזה "הדרת גברים". לא כל עוד אנחנו לא חיות במציאות שבה לגברים אסור לעלות על במה ולשיר, במציאות שבה גברים נחשבים למשהו לא צנוע שצריך להסתיר ולהימנע ממנו, במציאות שבה גברים מרוויחים בממוצע 30% פחות, ובמציאות שבה גברים מוצאים להורג על-ידי האישה שלהם על בסיס שבועי. וכל הכבוד למוזיקאיות שהתנדבו להופיע למען מטרה חשובה שהמדינה היתה צריכה לקחת עליה אחריות, אבל היא לא".

המאבק מחריף ושני הצדדים מתבצרים בעמדתם, אבל אם נהיה רגע אופטימיות, נבחין שזה בכל זאת שחר של יום חדש. המלחמה למען שוויון מגדרי עדיין נמשכת, ועוד צפויים קרבות רבים, אבל העובדה שהנושא עלה לדיון ציבורי כל כך רחב ונמצא על סדר היום, רק מוכיחה עד כמה חשוב להציף את הנושא ולהפסיק להתייחס להדרת נשים כדבר שבשגרה.