ועדת המינויים המליצה על הרב יעקב אריאל כחתן פרס ישראל בתחום הספרות התורנית. וכן, זהו אותו רב שכינה את קהילת הלהט"ב, 'נכים שסובלים מבעיה אמיתית שאותה יש לפתור באמצעות טיפולים נפשיים ותרופתיים' (שזה עלבון לשני ציבורים, ובתכלס לכולנו), ואותו אחד שמתנגד לשירת נשים, לקריאת נשים בתורה ולגיוס נשים. עם פרסום ההמלצה, הוועדה המכובדת הדגישה כי "תרומתו של הרב יעקב אריאל ליצירה התורנית, מעבר להיקפה הרחב, ניכרת בהיותה פסיקת הלכה למעשה בחיים המודרניים“.

ואכן בראיון לערוץ 7 סיפר הרב כי 'היצירה התורנית מחברת בין עקרונות הנצח של התורה לקדמה והטכנולוגיה, ומוצאת דרכים להשתמש בפיתוחים החדשים על פי העקרונות שניתנו לפני 3500 שנה', אז הטור הזה מוקדש לדרכים שמציע הרב להשתמש בפיתוחים החדשים האלו. 

הרב יעקב אריאל תמונת יחצ

 

בהרצאה מלפני שנה בישיבת רמת גן, יעקב אריאל הקדיש שעה תמימה לדיון בקידוש קטנה, כלומר ילדה עד גיל 12. חשוב להדגיש כיצד נפתחת מסכת קידושין שבה גם נידון הנושא של קידוש קטנה: "האישה נקנית בשלוש דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים. נקנית בכסף, בשטר ובביאה (יחסי מין)…וקונה עצמה בגט (שמוכרע כמובן על ידי גברים)", כלומר, אחת הדרכים לקדש אישה או ילדה היא ביחסי מין, עד כאן אין חדש. יכל היה הרב אריאל שלא לדון בסעיף הבודד מתוך מסכת קידושין שדן בנישואי קטינות אבל הוא בכל זאת בחר להקדיש שעה שלמה לעניין ודן בקור רוח ולעיתים בהומור בסוגיות של הסכמת הילדה לקידושין:

"…התורה נתנה סמכות לאב. כמו שמתגרשת בעל כורחה, נקדש אותה בעל כורחה. זה שהאב מסכים לא אומר שהיא מסכימה, היא ילדה קטנה, היא בת דעת בכלל? מסכימה, לא מסכימה, יש לה מה לאמר? אם הוא מסכים זה רצונה…היא קטנה וזה לא נחשב כל כך חמור שהיא מתנגדת או מסכימה".

ואל תחשבו שזו הפעם היחידה שהרב אריאל הקדיש מזמנו לסוגיה הרת הגורל הזו. באתר לאקטואליה הלכתית מבית תורה וארץ "למעשה" הרב שואל- מנסה לברר בדיוק סוגייה זו: "מעמד הילד בהלכה הוא נמוך מאוד, עד כדי כך שהאבא יכול לקבל כסף על נתינת בתו לגבר זר והיא עודנה קטינה…יהיו תקנות שיתאמו את הרוח הנושבת של ימינו לתת לילד מעמד מכובד משלו?"

ותשובתו של הפוסק למעשה בחיים המודרניים?

"אסור לאדם למכור את בתו. אדם עשה זאת לטובתה רק כשלא היה יכול לפרנסה…בן זכר לא ניתן כלל למכירה כי ילדיו של אדם אינם רכושו (בעקרון גם הבת נמצאת באותה קטגוריה ורק באופן חריג אופשרה מכירתה…)".

אסור, אבל קצת מותר אם לא מדובר בילד אלא בילדה. כמה מפתיע.

והנה גם בסרטון מסדרת "לדעת להאמין" של מכון ידעיה מדצמבר האחרון, סרטון שנשלח למנויים דרך הווטסאפ המודרני, הרב יעקב אריאל מדגיש ש"אין זכויות הילד, אין זכויות הגבר ואין זכויות האישה, יש זכויות המשפחה". היה אפשר לחשוב שזה רעיון נחמד שעוסק בהרמוניה אילו לא היינו יודעים שכבוד הרב אשכרה דן בזכויות שנותנת לשיטתו התורה לגבר למכור את הבת שלו נגד רצונה. בחיים המודרניים, זכויות אדם ואזרח באות בדיוק להגן על ילדים ונשים מפני מי ש"לטובת הילדה" ימכור אותה כשפחת מין - כלה.

על פי ארגון girlsnotbrides.org חיות כיום 650 מיליון נשים שנישאו מתחת לגיל 18, כאשר כל שנה נישאות עוד 12 מיליון ילדות ברחבי העולם. נישואים כילדה מסכנת את שלומה ובריאותה של הילדה. ילדות - כלות הן בסיכון גבוה לסיבוכים בהריון כי גופן לא בשל, הן בסיכון גבוה להידבק ב-HIV, בסיכון גבוה לסבול מאלימות בחיק המשפחה, והיעדר בטחון וחירות אישית או גישה להשכלה משאירה ילדות - כלות במעגל העוני. תופעת הילדות - כלות ברחבי העולם נשמרת בגלל שילוב של אפליה מגדרית שרואה בבת מעמסה על המשפחה ובבן נכס, עוני ומסורת. ומה רע בקצת מסורת?

חשוב לציין שבישראל חוק גיל הנישואין קובע את גיל המינימום לבנים ובנות כגיל 18, ועריכת נישואים מתחת לגיל זה ואפילו סיוע לעריכת נישואים לגיל זה היא עבירה פלילית שדינה מאסר. לפני כניסת החוק לתוקף נישאו בישראל כמה אלפי ילדים מידי שנה. אנחנו כחברה מודרנית עושים הרבה מאוד כדי לקעקע את התופעה הזו שלצערנו רחבת היקף בעולם, ועדיין קיימת גם אצלנו. הענקת פרס ישראל לאדם שבוחר מכל ארון הספרים היהודי להדגיש את היעדר זכויותיהן של ילדות, שבקור רוח מפלצתי מתפלפל על היעדר זכותה של ילדה להכריע על גופה, מעמידה את ישראל בשורה אחת עם מדינות מפגרות. פרס ישראל הוא סמל למה החברה הישראלית מעריכה. אז יהיו מי שיתפלפלו ויגידו שמדובר בדיני הלכה בלבד, שאתם 'החילונים' לא מבינים את הדיון, אבל בסוף בסוף, שר החינוך הזמני רפי פרץ מעניק פרס לא רק לאדם שדיבר סרה בקהילה הגאה ומתנגד לשירת נשים וגיוס נשים, אלא גם למי שמטפח את הרעיון שילדה היא חפץ שניתן, עדיין, למכירה. בושה.