תוכנית הסיוע לעסקים ולעצמאים שהתפרסמה בימים האחרונים עדיין לא ברורה לחלוטין עבור אלפי בעלי עסקים ועצמאיים שעתידם הכלכלי לוטה בערפל. ההנחיות הרשמיות יפורסמו אחרי החג אך כבר עכשיו ניתן ללמוד על פרטי המענק ולהבין מי זכאי ובאלו תנאים. אייל אלון, יועץ מס (משפטן) המשנה לנשיא, ויו"ר החטיבה המקצועית בלשכת יועצי המס, מהחמ"ל המיוחד של ארגון "להב" ואון לייף בתמיכת בנק הפועלים - התגייס לעשות סדר בדברים.

היכנסו לחמ"ל עסקים קטנים ועצמאים - ובואו להתייעץ עם המומחים שלנו

 

מהם התנאים לקבלת המענק? 

העוסק מאוגד כעוסק פטור או מורשה בלבד. חברות, עמותות ובעלי שליטה הם מחוץ לתוכנית.
גיל העוסק 23 שנים לפחות.
העסק היה פעיל ביום 20/02/29.
העוסק מעריך, שבחודשים מרץ ואפריל 2020 ,תהיה לו ירידה במחזור העסקאות ב-25% לפחות לעומת התקופה המקבילה לה אשתקד (מרץ ואפריל 2019). 
סך הכנסתו החייבת והפטורה של העוסק בשנת 2018 לא עלתה על 240 אלף ש"ח ברוטו לשנה. 
סך הכנסות משק הבית של בעל ואישה לא עלו על 340 אלף ש"ח ברוטו בשנת 2018.
העוסק הגיש דו"חות 2018 ואם החל לפעול ב -2019 ,עליו להגיש דו"ח 2019 בתוך שלושה חודשים. עם קבלת הדו"ח יתקבל הפיצוי מרשות המיסים, בתנאי שעמד בקריטריונים.

תוכנית הסיוע להתמודדות עם הקורונה - מה היא אומרת? מה הבשורה שהיא מביאה, איזה הטבות נותנת הממשלה לבעלי עסקים ועצמאיים?

"כרגע בשלב הראשון מדובר במענק וזו הבשורה הגדולה. אחר כך ייצא מנגנון של פיצוי לעסקים שמעסיקים עובדים. חשוב לציין שהמענק הוא עד 6,000 שקלים ולא 6,000 שקלים".

כיצד המדינה בוחנת אם בעל עסק מסוים נפגע או לא?

"בודקים את מרץ- אפריל 2020 לעומת אותם החודשים ב-2019 כדי לראות אם נפגעת והמחזור ירד ב-25 אחוז לפחות. לאחר מכן בודקים ב-2018 מה הממוצע החודשי שיש לך. ואז לפי גובה הממוצע החודשי יתקבל מענק של או 6000 שקלים או 65 אחוזים מההכנסה הממוצעת -הנמוך מביניהם".

מה לגבי רווקים ונשואים? כאשר מדובר בזוגות נשואים ששני בני הזוג עצמאיים – שניהם יכולים לקבל מענק?

"ההטבה ניתנת בהתאם לתא המשפחתי וההכנסות, לדוגמא - עצמאי רווק שמרוויח מעל 240 אלף בשנה לא יקבל. עצמאי נשוי שההכנסות שלו ושל אשתו (אפילו אם שכירה) הם ביחד 340 אלף שקלים גם לא יקבל. הביחד הוא כלל ההכנסות. לצורך העניין יכול להיות שלי כעצמאי יש הכנסות מעסק, לאשתי ממשכורות ואנחנו מקבלים דמי שכירות עבור דירה שאנחנו משכירים – אם הסכום גבוה מ- 340 אלף אני לא זכאי. חשוב לציין שגם הבעל וגם האישה יכולים לקבל אם שניהם עצמאיים ומתאימים לתנאי הסף".

ואיך עושים את זה בפועל? מה צריך לעשות מי שזכאי למענק?

"נכנסים לאתר של רשות המיסים וממלאים שם פרטים. אחרי שאותו בעל עסק נרשם יש הצהרה שהוא צריך למלא ובה שני קריטריונים – הראשון הוא שהעסק שלו היה פעיל ב-29.2, והשני שהוא מעריך שבחודשים מרץ- אפריל 2020 תהיה לו ירידה של 25 אחוז ממה שהיה במרץ אפריל 2019. ואז הוא יקבל פעימה ראשונה – שהיא תיכנס עד ה-7.4".

מה בעצם משמעות הפעימות? מה זה אומר? למה שתי פעימות?

פעימה ראשונה בוחנת האם במרץ-אפריל 20 נגרם לך נזק לעומת מרץ- אפריל 19. הפעימה השנייה מתייחסת למאי-יוני 20 לעומת מאי-יוני 19, המענק שם יהיה עד 8000 שקלים.
פעימה ראשונה - מדובר במענק עד 6000 ש"ח כאשר תנאי הסף הינו הוכחת ירידה במחזור העסק ב25% לפחות בתקופה 3-4/2020 לעומת אותה תקופה ב-2019 .
פעימה שניה - מדובר במענק עד 8000 ש"ח כאשר תנאי הסף הינו הוכחת ירידה במחזור העסק ב- 25% לפחות בתקופה 5-6/2020 לעומת אותה תקופה ב 2019".

אייל אלון

אייל אלון

 

מה מועד העברת הפיצוי?

"הפעימה הראשונה כאמור עד 7.4.2020 חובה להירשם באיזור האישי באתר רשות המסים. הפעימה השנייה תשולם בתחילת מאי 2020".

מה הבדלי הפיצוי בין בעל עסק קטן ובינוני?

"המענק הוא בהתאם להכנסות של העסק בשנת 2018 . סכום המענק הינו עד 6000 ש"ח בפעימה הראשונה. עסק קטן בהכנסות ממוצעות של 5000 ש"ח לחודש יקבל בפעימה הראשונה 3,250 ש"ח לעומת עסק עם הכנסות ממוצעות של 15,000 ש"ח לחודש יקבל בפעימה הראשונה 6000 ש"ח.  

בעל חברה קטנה זכאי למענק?

"בעל חברה ומי שלא עוסק מורשה או עוסק פטור – לא זכאי למענק כלל!"

מה סכום ההכנסה של עסק שלא מקבל מענק?

"מי שהכנסתו מעסק ב-2018 גבוהה מ- 240 אלף שח בשנה או נמוכה מ- 24,000 ש"ח בשנה - לא יקבל מענק כלל. לגבי זוג נשוי, כמו שצוין קודם, אם הכנסות התא המשפחתי (של שני בני הזוג יחד) גבוהות מ- 340,000 ש"ח בשנת 2018 – תישלל הזכאות למענק". 

מה עושים פרילאנסרים שאין להם תיק?

"פרילאנס ללא תיק בדרך כלל עוסק בתחום האומנות (שחקן, מנחה, כותב וכו') אדם כזה שעובד עם אישורי פרילאנס וללא תיק פעיל - לא יקבל מענק (אם היה עוסק בעל תיק היה זכאי). אך קרוב לוודאי שיהיה זכאי לדמי אבטלה. יש עצמאים מסוימים שביטוח לאומי רואה אותם כשכירים והם מוגדרים כ'צו מבוטחים'. לצורך העניין שחקן בתיאטרון הקאמרי שיש לו הסכם עבודה ומגיע לחמש הופעות בחודש - מגיעה לו אבטלה. מרצים, מורי דרך וכו' - יש רשימה סגורה, אפשר לגשת לאתר ביטוח לאומי ושם יש הסבר מדויק למי מגיע ומתי מגיע".

יש לך עצה שאתה רוצה לשתף בה? נושא שפחות מודעים אליו?

"כולם כרגע מתרעמים על כך שלא דוחים את המקדמות של מס הכנסה. לעצמאי הייתי מציע לך דווקא עכשיו לעשות הערכה - מה הוא צופה שההכנסות השנתיות שלו הולכות להיות ב-2020 ובהתאם לזה לבצע הקדמה או ביטול של המקדמות של מס הכנסה. המקדמות הן על בסיס שנתי, לכן מוטב שעצמאי כזה יעשה לעצמו חשבון נפש קלקולציה של מה אתה צופה שהולך להיות ב-2020. הוא יודע כמה עשה בינואר-פברואר, ושהחנות סגורה בינתיים ולפי ההערכות תחזור לפעול במאי- יוני ועל כך הוא יכול להאריך את ההוצאות פחות או יותר ובהתאם לזה לבצע הקטנה או ביטול של מקדמות מס הכנסה. אין טעם עכשיו לשלם ובעוד שנה לבקש ביטול, זה מיותר. אותו דבר לעניין ביטוח לאומי. נכון משלמים שוטף אבל החישוב הוא שנתי. כבעל עסק אני יכול לפנות למייצג שלי ולתת הערכה שנתית ואז במקביל להקטין או לבטל מס הכנסה ולהקטין ביטוח לאומי".

 

***

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת.