אתמול נערך כנס 'מובילות בריאות', אירוע זום מיוחד לגולשות און לייף שנערך על רקע מגיפת הקורונה ועסק בהשפעות המגיפה ומבצע החיסונים. בפאנל המרכזי של הערב ראיינה פרשנית הבריאות של חדשות 13 הילה אלרואי את האורח המרכזי של הפאנל שר הבריאות יולי אדלשטיין. השר, שמקדיש את זמנו בחודשים האחרונים בשכנוע הציבור הישראלי לעוט למרכזי החיסונים, הביע את דעתו על סרבני החיסונים והתייחס לחגיגות הפורים הקרובות ולחשש מפני סגר נוסף.

השר אדלשטיין, אפשר להניח שלא ישנת הרבה בחודשים האחרונים, בטח ובטח לא כשאתה רואה את המספרים - מעל 2 וחצי מחוסנים במנה השנייה, 4 מיליון בראשונה, 3/4 מיליון איש שכבר חלו בישראל, ומספרי מאומתים שעדיין ממשיכים להיות גבוהים. כרגע המשרד שאתה עומד בראשו עוסק בשכנוע שאר האוכלוסייה להתחסן ובמלחמה בפייק ניוז. השאלה שמטרידה את רובנו - חוק סרבני החיסונים, יש היתכנות בכלל לדבר כזה במדינת ישראל?

"אין חוק כזה. אני משתדל בשנותיי בפוליטיקה להיות עקבי. כשהתחלתי עם מבצע החיסונים אמרתי שלא יהיה חוק חיסון חובה ולא יהיו סנקציות כנגד האנשים הלא מתחסנים. אבל מה שכן, חובתי הגדולה היא לשמור על בריאות הציבור. לכן אמרנו שאנשים שעובדים עם קהל באופן קבוע, בין אם זה מורים, גננות, מוכרים ברשת גדולה, צוותים רפואיים בוודאי, צריכים להיות או מחוסנים או להיבדק בתדירות גבוהה של 48 שעות כדי להיות בטוחים שהם לא מפיצים מחלה".

זה נכון שאמרת שעדיף לא לחייב אנשים להתחסן. אבל אני לא בטוחה שמה שהיה נכון לפני כמה חודשים נכון גם להיום. אנחנו נמצאים במלחמה, ובזמן שגרה החוק שונה מאשר בזמן מלחמה.

"זה נכון אבל עדיין אנחנו מקווים מאוד שלא נצטרך להגיע לחקיקה מסוג זה. כפי שציינת, אני לא מתלהב מין החקיקה הזאת, אבל א' צריך לזכור שאסור לפגוע באחרים, אתה רוצה לא להתחסן תתכבד ותיבדק, אתה לא רוצה להתחסן אבל אתה רוצה להגיע לבית מלון, תתכבד ותיבדק לפני זה. אותו דבר לגבי תיאטרון וכל מיני מקומות אחרים. ברור שחיוני בחנות מזון או בית מרקחת, אף אחד לא יבדוק שום דבר חוץ מעטיית המסכה כפי שהתרגלנו".

שר הבריאות יולי אדלשטיין

אנשים מחוסנים ולא מחוסנים יוכלו להיכנס בתנאי שהם עם מסכה על הפנים?

"כפי שאמרתי, בדברים חיוניים. בעבור דברים לא חיוניים יצטרכו להיבדק, באיזשהו שלב גם ייתכן על חשבונם, כי כמו שהמדינה לא משלמת לי ולך על חופשה בחו"ל, אז אותו דבר פועל ניקיון לא צריך לשלם מהמיסים שלו בדיקות של כמה פעמים בשבוע למישהו שרוצה ללכת להצגה ולא רוצה להתחסן".

בכל זאת החל מיום ראשון מדינת ישראל תתחלק למחוסנים וללא מחוסנים, איך אפשר לחשוב על סנקציות מצד אחד או הטבות מאד גדולות למתחסנים?

"ההטבה הגדולה היא שבן אדם שומר על הבריאות. אנחנו מתרכזים במפיצי הפייק ניוז, אבל כתבו לי אנשים אולי אפילו כאלו שאת מכירה מתחום התקשורת, שאמרו 'תודה החיסון הציל את ההורים שלי', אפילו אנשים שחלו אבל חוו את המחלה בצורה שונה לחלוטין. לגבי המקל והגזר, אנחנו כרגע מתרכזים בגזר. תסכימי איתי שלא היינו יכולים לחלום בזמן הזה עם נתוני התחלואה של היום לפתוח את מופעי התרבות, חדרי הכושר ובתי המלון, אנחנו יכולים בזכות החיסונים לפתוח לאנשים שכבר התחסנו".

איך תתמודדו עם זייפנים?

"מתמודדים. דיברתי עם היועץ המשפטי לממשלה שנתן לי רשימה ארוכה של סעיפים פליליים בחוק. העונשים מאד חמורים, שנות מאסר בפועל, תלוי באיזה סעיף, יש תפריט של כל מני סעיפים שעוסק באדם שאו מפיץ תעודת מתחסן מזויפת או משתמש בה, מקבלת דבר במרמה ועד להפצת המחלה וכל מני דברים. לכן אני הייתי מציע לאנשים לא להתפתות לזה ולא לחשוב שזה משחק ילדים כי בסוף הביקור הזה בתיאטרון או בחדר כושר יכול להסתיים גם בחדר חקירות ובבית כלא, חבל, עדיף להתחסן ולקבל את התעודה".

יש פה עדיין קבוצה לא קטנה של אנשים שלא יכולים להתחסן, בין אם בגלל שהם סובלים מאלרגיות מסכנות חיים ואסור להם להתחסן ובין אם מדובר בילדים עד גיל 16 שעדיין לא יכולים לחסן אותם. איך אתם מתמודדים עם הקבוצה הזו באוכלוסייה שרוצה להתחסן אבל לא יכולה?

"טוב מאד שאת שואלת, שלא ישתמע לרגע שאני מתייחס לאנשים שיש להם מניעה רפואית ללכת ולקבל את החיסון של פייזר. יש אנשים כאלה, אני מכיר אנשים כאלה ובוודאי שאנחנו נמצא להם פתרונות בצורה כנראה גם של בדיקות בגישה לכל אותם דברים שאנחנו דיברנו עליהם. אם יהיה להם אישור רפואי שבאמת הם מנועים מהתחסנות, אז יצטרכו להיבדק כדי להגיע נגיד לבית מלון או למופעי תרבות".

השר יולי אדלשטיין והילה אלרואי. מתוך כנס "מובילות בריאות"

השר יולי אדלשטיין והילה אלרואי. מתוך כנס "מובילות בריאות"

יש לך רעיון להביא לאנשים האלה חיסון של אסטרה זניקה או חיסון אחר שיש איתו אולי ניסיון מה- MRNA מהבחינה הזאת שזה אותם חיסונים שעשו אותם בשיטה הקלאסית. האם יש גם רעיון כזה, או שזה לא נבדק כרגע?

"זה לא שיש לנו במקרר מנות של אסטרה זניקה ואנחנו לא נותנים. אם וכאשר יגיעו חיסונים נוספים. בתחילת דרכי במשרד הבריאות, כשהצוות המצוין שלנו שעבד על נושא החיסונים הציג בפניי את מה שאז הסתמן כאולי איזושהי תקווה רחוקה, אמרתי שההנחיה שלי היא חד משמעית לא לשים את כל הביצים בסל אחד אלא להגיע להסכמים עם כמה חברות, ובאמת לא ידענו עד הרגע האחרון מי יצליח. דבר שני, יש הרי לפחות ארבע טכנולוגיות של הדרך לחיסון, ביקשתי שאנחנו נבטיח כמה סוגי חיסונים, כך שאם בהמשך יהיו לנו חיסונים נוספים נוכל לראות מה יותר עובד עם אנשים אולי עם אלרגיות קשות או עם כל מני המלצות שלא להתחסן כרגע בחיסון של MRNA".

אנחנו שבוע לפני חג פורים, שזכור לא כל כך לטובה במערכת הבריאות. אני שואלת אם שוב נראה את אותם בתי כנסת מפוצצים באנשים עם ריקודים ושירים, או שלמדנו משהו?

"קודם כל אני מאד מקווה שלמדנו משהו. יש זיכרון קולקטיבי לא טוב מין השנה שעברה ואנחנו גם נתנו הנחיות מאד ברורות, בית כנסת שרוצה לפעול 'רגיל' אז 10 אנשים בפנים או 20 בחוץ יתפללו או ישמעו מגילה. אסור בתכלית האיסור כל הנושא של עדלאידות, תהלוכות, מסיבות המוניות. בלי קשר דתיים, לא דתיים זה פשוט אסור. דבר אחרון, בתי כנסת שיבחרו לפעול במסגרת תו ירוק יקבלו יתרון מסוים, אבל יש לזה השלכות. ילדים עד גיל 16 למשל לא יוכלו בשלב זה להיכנס לבית הכנסת".

שאלה אחרונה. סגר רביעי -  מה הערכתך?

"בשיא הרצינות, זה תלוי בנו בכולנו. אם הפנמנו את לקחי העבר ואם נמשיך עם החיסונים, יש עוד לאן להתקדם ונתקדם. גם בהתנהגות האישית, לפני החיסונים אנשים שראו אותי ברחוב היו אומרים 'אוי סליחה אני בלי מסכה', עכשיו זה משהו אחר, הולכים בלי מסכה ואומרים 'אדוני השר אל תדאג, אני מחוסן' - צריך לזכור שגם מי שהתחסן צריך לשמור על הריחוק ועל המסכה וגם כשאנחנו נאפשר התקהלות יותר גדולה היא תהיה במסגרת כל הכללים הידועים, חיבוקים ונישוקים עדיין לא. אז אם נשמור על כל זה, אפשר לקוות שלא נגיע לעוד סגרים".

תודה רבה לך שר הבריאות ואני באמת מאחלת לך כמה לילות של שינה מתוקה.

"זה כנראה יקרה אחרי הקורונה".

 

**לצפייה בכנס כולו - על קורונה וילדים, על החיסונים לנשים הרות ומיניקות, וגם איך יוצאים מדכדוך קורונה כנסו: