בשבוע שעבר נערך כנס 'מובילות בריאות', אירוע זום מיוחד לגולשות און לייף שנערך על רקע מגיפת הקורונה ועסק בהשפעות המגיפה ומבצע החיסונים. בפאנל המרכזי של הערב ראיינה פרשנית הבריאות של חדשות 13 הילה אלרואי את ד"ר אלה קיטרוסר מומחית למיילדות וגניקולוגיה מקופת חולים לאומית וביה"ח שערי צדק, חברת ההסתדרות הרפואית לישראל. 

עד כמה נשים מודאגות?

מאד. נשים מודאגות. מגיעות אליי כל יום בין 5 ל- 10 נשים שונות בפניות רק כדי לשאול על סביב הקורונה, לגבי התחלואה בקורונה, לגבי איך להגן על עצמן ולגבי החיסון נגד הקורונה.

כמה תשובות יש לתת במצב שבו אנחנו נמצאים היום?

כרגע מה שעושים רופאי הנשים זה נסמכים על המלצות של משרד הבריאות ועל ההמלצות של האיגוד הישראלי למיילדות גניקולוגיה. חשוב לדעת שבד"כ שמטופלת מגיעה, כל מטופל שמגיע לרופא נותנים את העצה הרפואית על סמך מחקרים שנעשו בצורה מבוקרת, מחקרים גדולים שפורסמו בז'ורנלים ועברו בקרת עמיתים וזה דברים שלוקח שנים לעשות. כרגע אנחנו נמצאים במצב שאין לנו את הידע הזה ורוב ההמלצות שאנחנו ממליצים מניירות העמדה האלה שבעצמם פותחים ואומרים שהם לקוחים מדעת מומחים ומהידע שכן הצלחנו לצבור עד עכשיו.

אז מה את מנסה להגיד שגם שאת נותנת למישהי עצה היא לא סגורה לגמרי?

אני נותנת את העצה לפי ניירות עמדה שמתעדכנים לפעמים אחת לשבוע-שבועיים וזה חשוב מאד להישאר מעודכן בדברים האלה. אני נותנת את העצה בידיעה שאני נותנת את העצה הכי טובה שאני יכולה לתת. זה שם אותי והרבה אנשים בקהילה הרפואית במצב של אי נוחות כמו שאני רגילה ומעדיפה לתת למטופלות שלי.

ד"ר אלה קיטרוסר -  רופאה נשים בקופת חולים לאומית ובאגף נשים בבית חולים שערי צדק

נעבור לנושאים שמאד מטרידים היום ועם התשובות שכן יש לנו בעצם. מתי כדאי שנשים בהיריון תתחסנה ולמה? 

קודם כל ההמלצה היא בכלל האוכלוסייה שכמה שיותר אנשים יתחסנו, זה חשוב גם לכל בן אדם כדי להיות מחוסן ולהגן על עצמו מפני המחלה הזאת שיכולה להיות קשה וגם בעצם כדי לשמור על אחרים ולהדביק פחות ולנסות למגר את המגפה ולחזור לשגרה כמה שיותר מהר. ספציפית לגבי נשים בהיריון, אז ההמלצה כרגע היא שנשים בטרימסטר השני והשלישי יתחסנו בטוח ולא בראשון.

למה לא בראשון?

לגבי הראשון, עדיף שלא בגלל שיש נטייה לדימומים ובעיות אחרות בטרימסטר הזה אבל אם אישה התחסנה ואז גילתה שהיא בהיריון ההמלצה להמשיך ולקבל את החיסון השני במועד שהייתה אמורה וזה שהיא נכנסה להיריון לא אמור לשנות את מועד קבלת החיסון השני. כאשר אישה בטרימסטר הראשון ונמצאת בקבוצת סיכון, כמו אישה עם מחלת רקע כלשהי, או אישה שעובדת במקצוע שמסכן אותה וכו', אז להתחסן בכל זאת.

נשים שעובדות עם ציבור מורחב, גם אם הן בשליש הראשון של ההיריון כן מומלץ להתחסן?

כן.

מה לגבי נשים שמתכננות להיכנס להיריון, עדיף שיתחסנו לפני?

כן, עדיף שיתחסנו טרם ההיריון.

לגבי טיפולי פוריות, להתחסן או לא להתחסן?

להתחסן.

ובזמן הנקה?

בהחלט.

חיסון לא עובר בחלב אם?

החיסון עצמו לא עובר, אם כן אז אולי אפשר לתאר איזה שהיא תועלת דווקא במעבר של נוגדנים, אבל נוגדנים לא ממש עוברים, הם לא ממש מתעכלים וכו' אצל התינוק, אבל כן, אם כבר יכול להיות יתרון בזה בשביל התינוק, כי לא יכולים לחסן את התינוקות.

קיבלנו כל מני הודעות מנשים שעברו את החיסון השני והן מתארות כאבים בפטמות או בשדיים בזמן הנקה, או אפילו נשים שלא מניקות ומתארות דימומים וגינאליים לאחר חיסון שני. כמה אנחנו יודעים ומה אנחנו יודעים להגיד על זה?

באופן כללי יש המון סטרס סביב החיסון וסביב התחלואה באופן כללי. כל אישה שהיא גם בסביבה של סטרס או מחלה חריפה וסתם סביב תגובה לחיסון יכולה להגיב באי סדירות של הוסת או בתחושות כלליות שונות וזה גם מצב שהוא בגלל הדיונים לתגובה לחיסון שנשים יותר רגישות לעצמן ויותר שמות לב לתופעות שאולי לא היו שמות לב. יותר ערניות לדברים האלה, אז אני חושבת שזה, זה. לא דווח על איזה שהיא בעיה ממשית שתיארו כגורמת לזה. 

מה קורה לנשים בהריון שנדבקות בקורונה?

אנחנו לא יודעים להגיד לגבי ההשפעה של אישה שנדבקת במהלך ההיריון, אנחנו לא יודעים להגיד ב- 100% מה הווירוס הזה יכול לגרום חלילה לעובר במידה והאישה נדבקת. יכול להיות שיש מעבר אל השלייה ואל העובר, להגיד שוב כרגע שאנחנו יודעים על משהו שנגרם, לא יודעים, אבל בהחלט יכול להיות שאנחנו נגלה אולי שיקרה משהו או שלא יקרה כלום. יכול להיות שהדבקה בקורונה במהלך ההיריון כן יכולה להשפיע על העובר בשלבים שונים של ההיריון.

ובפוריות?

על פוריות לא ידוע כרגע ואין סיבה לחשוב שתהיה השפעה בעצם.

לא של החיסון וגם לא של המחלה עצמה?

כמובן שאם אישה חלתה מאד קשה ויש לה סיבוכים, אז כמו כל מחלה קשה שבן אדם עובר יכול לגרום לפגיעה בפוריות, אבל עקרונית על מחלה קלה או על חיסון לא צפויה פגיעה בפוריות.

הריונית שואלת אותנו- היא נמצאת רוב הזמן בבית, האם היא צריכה להתחסן?

בהחלט מומלץ להתחסן גם למי שנמצאת בבית, בכל זאת גם בבית אנחנו לא בסביבה הרמטית אלא חשופים לבני הבית האחרים, יוצאים לפעמים לדברים חיוניים כמו קופ"ח, סופר, דואר וכו', לכן גם מי שנמצאת בעיקר בבית עדיין ההמלצה היא להתחסן.

מה אומרת למי שחוששת להתחסן?

לצערי המצב של הקורונה הוא מצב שבאמת אין לנו עליו הרבה בסיס של ידע רחב כי המחלה היא מחלה חדשה וכל הקהילה הרפואית אומרת את זה בכנות ואני יכולה להבין את הדאגה של הנשים בהיריון. מצד שני אנחנו כן יודעים שהקורונה מחלה קשה וצריכים לנסות למגר אותה ולמנוע את התחלואה בה כמה שיותר. אין בסיס מדעי להניח שיהיה נזק לאישה בהיריון או לעובר שלה מהחיסון ושכן יש נזק מהמחלה. לכן ההמלצה כן להתחסן כי במצב שאנחנו לא יודעים צריכים ללכת על מה שנראה לנו הכי סביר כאופציה הבטוחה ביותר.

שאלה שמגיעה מהצופות- 'שמעתי על כמה נשים שעברו הפלה מיד אחרי החיסון, האם שמעת על זה?

לא שמעתי על זה, אבל חשוב לציין שלצערי הפלות בשליש הראשון של ההיריון זה דבר שכיח ביותר, זה קורה בערך תלוי בגיל של האישה אבל יכול להיות בין 1 ל- 3, 1 ל- 5 הריונות ולכן יכול להיות שאישה חווה, זה דבר מאד שכיח לצערנו, אבל לא ידוע על קשר בין הפלה לחיסון.

כלומר זה לא קשור לחיסון

הילה אלרואי בראיון עם ד"ר אלה קיטרוסר בכנס 'מובילות בריאות' של און לייף

משהו שאנחנו שומעים בכל מקצועות הרפואה וזה לא רק גניקולוגיה כמובן, זה אנשים שממעטים ללכת להיבדק כעת, ממעטים ללכת לעשות ביקורות בגלל החשש להידבק וכו', זה אומר במקצוע הגניקולוגי נשים שבאות פחות לביקורת, נשים שפחות עושות פאפס, נשים שפחות עושות אפילו בדיקת שד שגרתית אצל הרופאה הגניקולוגית. זה יעלה לנו בבריאות?

בהחלט, זו שאלה הכי טובה והכי חשובה שדיברנו עליה. אני ממש רוצה לקחת את ההזדמנות הזאת ולהגיד לנשים זה נורא חשוב לטפל בעצמכן. כלומר, היום קופות החולים והתחבורה ציבורית וכל המקומות כולנו ערוכים כדי לעשות את הכול בצורה מוגנת בתנאים של הקורונה וכולם עם מסכות וחיטוי ידיים והרבה מהצוות מחוסן בעצמו וכל כך חשוב להמשיך ולשמור על הבריאות שלנו במיוחד אחרי התקופה של הסטרס שעברנו עם החצי שנה הראשונה שהמרפאות היו סגורות ועד שמערכת הבריאות חוזרת לשגרה ולומדת להתמודד, כל כך חשוב לטפל בעצמכן ולהמשיך את הבדיקות השגרתיות ומעקב ההיריון, מאד חשוב.

היה נושא שלך חשוב לדבר עליו זה נושא של אנשים בעלי צרכים מיוחדים דווקא עכשיו במהלך המגפה.

באופן כללי אני חושבת שרפואה לאנשים עם צרכים מיוחדים מאד חשובה, אני מכירה את זה אישית כי יש לי בן עם צרכים מיוחדים. אני חושבת שעכשיו בתקופת הקורונה חשוב גם להתייחס אליהם, לקושי שלהם להיות עם מסכות, לצורך שלהם לפעמים למגע. חשוב גם מאד לדעת לאוכלוסיות המבוגרות, או האוכלוסיות כבדות שמיעה, חשוב להתאים את העניין, יש מסכות שמותאמות אליהם. חשוב תמיד לרופא להתאים את עצמו כמה שהוא יכול למטופל שלו כדי לאפשר טיפול וקשר יותר טוב למטופל וכך מקבלים היענות יותר טובה לטיפול ורפואה יותר טובה וגם בתקופת הקורונה.

 

**לצפייה בכנס כולו - על קורונה וילדים, על החיסונים לנשים הרות ומיניקות, וגם איך יוצאים מדכדוך קורונה כנסו: