משפט אחד חיבר אמש בין הכתבה על קרן פלס בחדשות סוף השבוע בקשת לכתבה על זמרי (מחאת) המלחמות ששודרה בחדשות השבת ברשת. אמנם בשביל להבין את ההקשר היה צריך לצפות בשתי המהדורות אבל בשביל זה אנחנו כאן.

אור הלר שירטט את השתיקה שהלכה וכבשה את זמרי ישראל שפעם ידעו לשיר מחאה כמו במהלך מלחמת לבנון הראשונה ועם השנים קולם הלך ונדם. רעות ברזילי שאלה את קרן פלס על הווטו שהטילה על דואט בין רביב כנר, הזמר העולה שהיא משמשת לו מנהלת אומנותית  ומנטורית  לבין אייל גולן. פלס, בלי מורא, אמרה את מה שרבים ורבות כל כך בצמרת הזמר הישראלי מסרבים להגיד – המלך הוא עירום.

או במילותיה: "אמרתי לרביב כמו שאמרתי למירי כמו שאני אומרת לך עכשיו – אני לא חושבת שנוח לי לעשות איתו שיתוף פעולה."

בום. כמה פשוט וכמה בלתי נתפס בישראל 2022 שכל זמריה הם קרנפים שרק דואגים לתחת של עצמם והרבה פחות מזה לקהל שלהם או לקהילה בה הם חיים. טוב, מרביתם. בטח אלו שבצמרת. אלו שיש השפעה לקול שלהם ולאמירות הערכיות שלהן לו היו נאמרות.

אייל גולן פותח עוד רגע בסדרת הופעות גרנדיוזיות ומתכוון למלא את בלומפילד ולא פעם אחת כדי לציין 30 שנות קריירה. אדם שנחקר בשבועות האחרונים שלוש פעמים על עבירות זנות ותועבה (זה לפחות מה שפורסם באופן רשמי עד כה). שיהיה ברור, זה לא הטרחניות האלה ט' ונ' ועורכות הדין שלהן שגוררות אותו לתחנת המשטרה במסלול שסופו ידוע מראש. זו משטרת ישראל, זו שטייחה את הפרשה האיומה לפני שמונה שנים, כינתה מקרי אונס, העברה מיד ליד של נערות ונשים צעירות בסיכון ותקיפות מיניות כ'משחקי חברה'. משטרת ישראל היא שזימנה את הזמר הלאומי שוב ושוב ושוב. והקהל? שותק, והזמרים והזמרות הבכירים רק מחכים לעוד דואט עם האיש הזה. במקום שהבושה תעבור סוף סוף צד, גולן כנראה יצליח במשימתו למלא את בלומפילד אבל לזכותה הענקית של פלס יאמר – היא אמרה את שלה ועל הבמה הכי מרכזית שיש כיום בישראל- מהדורת חדשות סוף השבוע. היא אמנם נימקה את הסירוב שלה לשתף פעולה עם גולן לא בחקירות החדשות או הישנות אלא בדרישה בסיסית שיתנצל, שיגיד 'מה הוא חושב שצריך להיות היחס לנשים', שיבין שטעה.

זה הרי הרבה יותר חמור מכך. מדובר בחשדות לעבירות פליליות קשות ומעל הכל – התנהגות לא ראויה לכבוד מאף אחד, אלו ששרים או מהקהל, אבל בפועל תהליך ההלבנה של אייל גולן הלך ותפס תאוצה בשנים האחרונות עם התכנית בקשת 'אביב או אייל' בהשתתפות אביב גפן ומירי מסיקה ( שגם הודיעה על הקלטת דואט איתו וספגה ביקורת קשה מהקהל ), בדואט עם עידן רייכל, בהופעות עם שרית חדד וניקוס ורטיס, בהזמנה שלו לחגיגה השנתית של עופר ניסים במצעד הגאווה בשנה שעברה, בזמרים שבחרו להשתתף לצידו במופע חנוכה – עידן חביב, מארינה מקסימיליאן בלומין, יובל דיין ואחרים. כן, זו רשימה חלקית בלבד של שיתופי פעולה.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Onlife (@onlifeil)

האמירה של פלס, הברקס ששמה לכנר והמחאה הציבורית הצנועה אבל זו שאינה גוועת, הם חלק ממאבק ארוך אבל חשוב על דמותה של ישראל ותרבותה. ביום העצמאות האחרון היו אלה רק תושבי נוף הגליל ש'התגאו' שהם באים לראות את אייל גולן. אחריהם היו אלו תושבי שדרות בפסטיבל שבועות שלהם, למרות מחאות במקום. מנויי תיאטרון ה'קאמרי' ממשיכים לחדש את המנויים השנתיים שלהם למרות שהתיאטרון בחר להעלות מחזמר שכתב הבמאי מאור זגורי ומבוסס על שיריו. זהו. שום שקל מהקופה הציבורית לא צריך לעבור יותר דרך המדינה או העיריות לכיסיו של מי שנחקר באזהרה על עבירות שכאלה ונחלץ בעור שיניו מהאשמות בפעם הקודמת. שום כיתה לא צריכה לצפות בהצגה משיריו במסגרת סל תרבות. קולו החד פעמי של אייל גולן אינו מספיק כדי לכפר על שנים ארוכות של סביבה רעילה לנשים, בעיקר צעירות. סביבה שכל אחת מנשותיו כנראה הבחינה בה בשלב כזה או אחר ונמלטה ממנו.  

"יש לו הרבה יותר כוח מלי ויש לו הרבה יותר קהל מלי, הוא זמר הרבה יותר טוב ממני, הוא הגיע להרבה יותר לבבות, פשוט שיקום ויגיד את מה שאני אומרת בקול שלו," סיכמה קרן פלס ומכיוון שאחרי כמעט עשור בו הוא לא בחר להתנצל או לתרום או לכפר על מעשיו, הגיע הזמן שזמרי ישראל, נשים וגברים, פשוט יקומו ויגידו מה שקרן פלס אומרת בקול שלהם -  שיתוף פעולה עם אייל גולן נוגד את הערכים שלנו, את מה שאנחנו רוצות ורוצים לילדים והילדות שלנו, את הבחירות שלנו כבני אדם.