מכירים את זה שאתם נכנסים לחנות צעצועים לחפש מתנה לילדים. השאלה הראשונה שתישאלו היא – בן או בת, ומשם תכוונו למדפים הכחולים או הורודים?

ומה תמצאו במדפים הורודים ובאריזות הורודות? קורקינט נסיכות, בובות ברבי, קיטים לנקיון הבית, מטבחון ורוד, עגלות למכביר, פאזל נסיכות, משחק הזכרון נסיכות, ערכות יצירה, חרוזים, הדבקה, ציור וצביעה וכדומה. ומה באריזות ובמדפים הכחולים? משחקי חשיבה, משחקי הרכבה מגוונים, ערכות בלש, וקוסם, גיבורי על מכל סוג עם כל אביזריהם, וכמובן המון פריטי ספורט ומכוניות. חנויות הצעצועים, בגלל צבעי האריזות ואופן סידור המדפים, מגדירים לנו ההורים, מה נכון לילדים שלנו ומה הם אמורים לאהוב.

אי שם בשנות השמונים, החליטו, בחברות המסחריות, שהדרך הכי בטוחה להרוויח עוד כסף, היא פשוט להפריד בין הבנים לבנות ולהציע מוצרים ארוזים בהתאם. כך שהורים ידרשו לקנות יותר צעצועים הביתה. כך נולדו האריזות הוורודות והכחולות. עד שנות השמונים, אמנם בנות יותר שיחקו בבובות, ובנים יותר במכוניות, אבל האריזות מבחוץ לא נצבעו באופן שמגדיר מי משתמש בהן. וכך אם קניתם בובה הביתה, האריזה לא זעקה "לבנות בלבד" כך שבנים לא יעזו לגעת בה.

צעצועים לבנות

צעצועים לבנים

אנחנו יודעים שהילדים שלנו מקבלים צעצועים שונים בילדותם. בנים מקבלים הרבה צעצועים ומשחקים שמערבים תנועה – כדורים, מכוניות, שמלמדים אותם לזוז, לפעול, ובעיקר לצאת למרחב ולפעול בו. בנוסף, בנים נהנים ממשחקי הרכבה תלת ממדיים מסוגים שונים.

בנות, לעומת זאת מקבלות הרבה משחקים הקשורים בטיפול, בובות, עגלות וכו, בגדי נסיכות ועוד. הבנות גם זוכות למגוון מארזים של יצירה, המפתחים מוטוריקה עדינה מסוגים שונים. הצעצועים האלה משפיעים באופן משמעותי על ההתפתחות השכלית של ילדינו.

מתוך צורך שיווקי, חברות משחקים, כמו לגו החליטו לפתח מודלים שונים ארוזים בשחור ובכחול, עם נושאים כמו חלל וגיבורי על, וחברות כמו מאטל, המשווקות את בובות הבארבי ואחרות, החלו לפתח מוצרים באריזות ורודות, עם נושאים כמו מספרה, בגדים, מטבח ועוד. אם לפני התהליך הזה, המטבחים ששווקו היו במגוון צבעי הקשת, וכך גם אריזות הלגו, הרי שלאט לאט, בתהליך הדרגתי, הצעצועים שמוצעים לילדינו, נצבעו בורוד או בכחול. והחנויות התארגנו בהתאם.

התוצאה של תהליך זה היא שהיום האריזה קובעת מה נכון לילדים שלנו, ולא אנחנו, או רצונות ילדינו. אם תנסו לקנות לבן מתנה, למשל קיט יצירה, שארוז בצבע סגול ורוד – הילד (והוריו) יעלבו באופן אישי. בת שתקבל לגו ספייס באריזה כחולה עלולה להאמין שהדבר משעמם ולא מתאים לה כי הוא לבנים בלבד. בנים שגדלים עם אחיות ובנות שגדלות עם אחים, זוכים וזוכות להיחשף למגוון גדול יותר של צעצועים אבל שהשאלה היא אם מרשים להם או מעודדים אותם לנסות אותם. וזה כבר תלוי בהורים ובמשפחה.

התופעה של מגדור המשחקים הלכה וגדלה ויצאה מאז מכל פרופורציות. כי ההחלטה, מה מתאים לבנים ומה מתאים לבנות, נעשית על ידי אנשי ונשות שיווק הפועלים מתוך הדעות הקדומות שלהם, ועל ידי כך פשוט משכנעים אותנו ההורים מה נכון לילדים שלנו. הרי אין שום בעיה שילדינו יקבלו מטאטא ויעה למשחק, וילמדו לתת יד בעבודות הבית אבל כאשר אלו צבועים רק בוורוד, המסר הוא שניקיון הוא תפקידן של הנשים בבית.

מטבח לנסיכות

מכיוון שבנות זוכות פחות לאיתגור ומוסללות יותר לעיסוקים שמרניים, במחלקות הוורודות ניתן לראות מוצרים שמקבעים את הבנות בתפקידים המיושנים, ובעצם מונעים מהן לפתח יכולות שכליות גבוהות יותר של חשיבה מרחבית ופתרון בעיות. אחת התוצאות הברורות לכך הוא מיעוט הבנות הבוחרות ללמוד מדעים ומחשבים. תוצר נוסף לכך הוא תחושת המסוגלות הנמוכה של בנות במקצועות אלו, מתוך מחשבה, שזה לא מתאים להן כי הן בנות. ערכות הרכבה ארוזות בכחול מעבירות מסר שלגו חלל או אמבולנס הם עניין לבנים בלבד.

וכל זה בלי שדיברנו על מגוון גיבורי העל המשמשים מודל לחיקוי לבנים, לעומת הנסיכות שבהן משחקות הבנות – אקטיביות מול פאסיביות, הדברים שאתה עושה מול איך שאת נראית.

כחול ומאתגר, ורוד וקליל

במחלקות הצעצועים, בעיקר באזור הוורוד, מתחבאים צעצועים נחותים, הפוגעים בפועל בילדות שלנו. דוגמאות, יש לצערי למכביר.

בתחילת שנות האלפיים יצאה סידרה של לגו ורוד הנקראת friends. הסדרה, שארוזה בגוונים של ורוד וסגול, מציעה נושאים של "בנות" בבית, במטבח, בחופשות שונות. כי הרי זה כל מה שמעניין בנות, לא? בנוסף לנושאים ה"ורודים" של סידרה זו, מסתבר שבערכה ממוצעת יש פחות חלקים להרכבה מאשר בערכה כחולה לאותו גיל ובאותו מחיר. יותר פריטים מגיעים שלמים. כלומר, האתגר נמוך יותר. לגו ניסו לאחרונה לתקן את תדמיתם השלילית בנושא ופיתחו קו של מדעניות נאס"א, לכבוד הסרט "מאחורי המספרים", אך בערכות אלה, שוב, תהליך ההרכבה הוא פשוט, ולא מאתגר במיוחד.

לגו פרינדס

לגו סיטי

אחד השיאים שנראו לאחרונה הוא הגלובוס הוורוד. הרי כולנו לומדים לקרוא מפה, לומדים שכחול זה ים וחום זה יבשה, גוון החום מרמז על גובה פני הקרקע, וירוק על רמת המשקעים והצמחייה באזור. לצבעים שעל הגלובוס יש חשיבות לימודית, אמיתית וגלובאלית. אז מהי המשמעות של גלובוס ורוד? מה לומדות הבנות מהגלובוס הזה? איך ידעו לקרוא מפה? עם כל תירוצי ה- מטאטא והמגהץ בורוד בלבד, וערכות הבלש בשחור/כחול במחלקה הכחולה, גלובוס ורוד זה בורות וטיפשות של החברה המשווקת, כי להסליל בנות לטיפול בתינוקות ולנקיון הבית זה דבר אחד, ללמד אותן שגיאות, זה כבר הסללה חזרה לימים בהן בנות לא הורשו ללמוד דבר, גם לא קרוא וכתוב.

גלובוס כחול וגלובוס ורוד

ההצעה שלי, אליכם ההורים, הסבתות והסבים, הרוצים הכי טוב לילדים, אנא מכם, בדקו מה אתם קונים. כמו שבסופרמרקט אתם מוודאים מהי תכולת הסוכר בשוקו ובדגני הבוקר, בדקו האם מה שאתם רוצים לקנות: 1. יאתגר את הילדות והילדים 2. יפתח את תחושת המסוגלות האישית שלהם ושלהן 3. אם היינו קונים את אותו מוצר באריזה כחולה/שחורה האם היינו מקבלים את אותו שווי הכסף? או היינו מקבלים מוצר איכותי יותר, מאתגר יותר, מפתח יותר?

יותר חנויות היום מערבבות את המוצרים ומציגות אותם לפי קטגוריה ולא לפי מגדר. נסו להגיע לחנויות האלה בהן החלוקה המגדרית איננה קיימת וכל הצעצועים מוצעים לכולם במידה שווה. בחנויות כאלה (בדרך כלל חנויות פרטיות) יש סיכוי שהשאלה שתישאלו תהיה -  מה הילד/ה אוהב/ת או מה הכיוון שלכם (יצירה, מדעים, חשיבה וכו) וכך יש סיכוי שתיקנו מתנה מתאימה יותר. העניין הוא שרוב היצרנים עוד לא הפנימו את הצורך במחיקת המגדר מהאריזות. אפשר היום למצוא בתי בובות, מטבחים וערכות מדעים שאינם צבועים בכחול או בוורוד, אך אלו עדיין נדירים ודורשים מאתנו לחפש.

הגיע הזמן לגרום לחנויות וליצרנים להחזיר את המצב לקדמותו, ולבטל את המגדריות של הצעצועים. כך שכל המשחקים יהיו זמינים לכל הילדים, וכל אחד ואחת יזכו לקבל את הכי טוב והכי מתאים להם.