ח"כ בצלאל סמוטריץ' עושה זאת שוב.

בריאיון הבוקר (רביעי) ברשת ב' בתגובה למינויה של רב-סרן ט' למפקדת טייסת התעופה הראשונה בצה"ל, הביע  סמוטריץ' העדר התלהבות מהמינוי וטען כי "אוי ואבוי אם נשים יהפכו לגברים וגברים יהפכו לנשים. העולם חייב את הדמויות הגבריות ונשיות ומי שמנסה לטשטש את ההבחנות הברורות האלה עושה עוול לעצמו ולעולם". עוד הוסיף הגאון מהבית היהודי כי "בסופו של יום יש מקצועות ותפקידים לגברים ויש מקצועות ותפקידים לנשים. כך הקב"ה ברא את העולם וכך טוב לעולם".

כמובן, אם תפתחו ספר תנ"ך לא תראו טבלת מקצועות מחולקת לפי מגדר ואם זכרוני אינו מטעני, לא הגיע אליי שום מייל מהקב"ה בנוגע לדברים שנשים "אמורות לעשות" ולדברים שגברים "אמורים לעשות" אולם אינני מעוניינת להתעכב על פרשנות נוספת – אחת מני רבות – לדברי האל. אני מאמינה שבכל מקרה אפשר למצוא בתנ"ך צידוקים למרבית תפיסות עולם ושמספר הפרשנויות כמספר המפרשנים. במחילה מכבודכם, בואו נניח רגע לקביעה המופרכת לפיה "כך הקב"ה ברא את העולם" ונתעכב על המשפט הנהדר הזה "כך טוב לעולם".

באמת, סמוטריץ'? זה טוב לעולם? אתה העולם? שליח העולם? ביצעת לאחרונה סקר ב-7.5 מיליארד בני האדם בעולם? מונית לשליח בלעדי של האל וכעת אתה מסביר לנו מה עושה לנו טוב? האמירה לפיה החלוקה השרירותית והמעיקה בין מקצועות גבריים למקצועות נשיים טובה לעולם מתעלמת מכל כך הרבה אינדיבידואלים שהחלוקה הזו ממש לא עושה להם טוב וכן, גם הם חלק מהעולם. היא לא עושה טוב לגבר שכל חייו חלם להיות גנן בגן ילדים כי הוא ממש אוהב קטנטנים וממש נהנה לשהות במחיצתם והיא לא עושה טוב לילד שמאוד אוהב לרקוד בלט אבל כולם מסביבו מתעקשים שייבחר בחוג אחר כי "בלט זה לילדות" והיא לא עושה טוב לנשים מדעניות, חוקרות, הייטקיסטיות, מכונאיות רכב, מהנדסות, חשמלאיות ורופאות בכירות. והיא גם לא עושה טוב לט', מפקדת הטייסת הראשונה בצה"ל ואיזה מזל שממש לא אכפת לה מדברי ההבל שסמוטריץ' מוציא מהפה.

אולם מעבר לכך שיש המון אינדיבידואלים בעולם שלא מסתדרים עם ההגדרות הנוקשות והדיכוטומיות של גבריות ונשיות, ההגדרות האלה לא בהכרח מיטיבות עם העולם כולו. סמוטריץ' מתעקש להציג מצג שווא לפיו יש כמה עשבים שוטים שלא הולכים בתלם אבל בסך הכל, התלם נראה לא רע. בפועל, אלפי שנים של חלוקה מגדרית איכשהו לא הפכו את העולם להצלחה כבירה. לצד הישגים רבים, רשימת החוליים שהעולם סובל מהם ארוכה מאוד. מה בדיוק העולם מרוויח מהעובדה שאין מספיק פוליטיקאיות וראשות ממשלה? האם מצב הפוליטיקה העולמית מזהיר בצורה יוצאת דופן ולא שמתי לב? לא לאפשר לנשים וגברים לבחור מקצוע בהתאם לאופיים, לכישוריהם הפיזיים והמנטאליים, ליכולותיהם ולנטיית לבם הורס לא רק לאותם אינדיבידואליים אלא לעולם כולו. אם עדה יונת הייתה מקשיבה לחלוקה המגדרית המקובעת שסמוטריץ' ואחרים מציעים, היא כנראה לא הייתה הולכת אחרי נטיית לבה ולומדת מדעים מדויקים כי זה הרי לא נורא נשי. היא הייתה מפסידה חיים שלמים של הנאה וסיפוק ובמקביל, העולם היה מפסיד פריצת דרך מדעית.

בצלאל סמוטריץ'

"כך טוב לעולם". סמוטריץ'

סמוטריץ' לא באמת חרד לגורל העולם. הוא חרד לעצמו. הגבריות שלו כל כך שברירית וכל מה שקצת חורג מהמקובל בכל הנוגע לדיכוטומיה "גברי" ו"נשי" מלחיץ אותו ומאיים עליו מאוד. אינני יודעת מדוע הוא זקוק כל כך לתיחום הזה בין גבריות לנשיות אבל אני כן יודעת שלא צריך להתרגש. יש המון סמוטריצ'ים בעולם. הם קיימים בפוליטיקה, בצבא, באקדמיה, במערכת החינוך, בעולם העבודה, במרחב הציבורי. הם מסתובבים בינינו והם לנצח יסתובבו. תמיד יהיו אנשים ששואפים לשמר את הסדר הקיים כי הוא משרת אותם היטב.

הרי לכל מהפכה שהתקיימה בהיסטוריה קמו מתנגדים שנהנו מאוד מהמצב הקיים. בתקופה בה נשים רק התחילו להיכנס לשוק העבודה, גברים רבים התנגדו למהלך הזה. הם העדיפו אותן במטבח ובמיטה. החלוקה בין הספירה הציבורית לפרטית התאימה להם מאוד והם לא ראו צורך בשינוי. היו גם נשים שנהנו מהחלוקה הזו או לפחות התרגלו אליה ולא ראו סיבה לאפשר לשני המינים לפרנס ולהתפרנס. יש מדינות בעולם שמגינות בחירוף נפש על ההבחנה בין שתי הספירות עד היום. מדוע? ובכן, כי "זה טוב לעולם". גם כשנשים קיבלו זכות בחירה, היו רבים שנרעשו מהשינוי הזה ולא הבינו למה צריך אותו. הגברים מצביעים, הנשים לא. ככה העולם התנהל עד היום ו"ככה טוב לעולם". כשהשחורים בארה"ב השתחררו מעבודתם, היו לא מעט לבנים שביקשו להותיר אותם עבדים כי "זה טוב לעולם". בכל המדינות בהן הומואים ולסביות קיבלו את הזכות להינשא היה מי שהתנגד למהלך תחת התירוץ שנישואים חד מיניים "הורסים את העולם". כשנשים התחילו לחשוף הטרדות ותקיפות מיניות שלהן, היו לא מעט גברים (וכמובן, יש עדיין) שייללו על "הרס הרומנטיקה" והביעו געגוע ל"נשים של פעם" ו"לעולם של פעם בו היה כל כך טוב" בלי להבין שמה שהם מסתכלים עליו בערגה ובנוסטלגיה, נשים מביטות בו פעמים רבות באימה.

כשמישהו אומר- "זה טוב לעולם" הוא בעצם אומר "זה טוב לי". כדי לראות שיש אחרים שזה לא ממש טוב להם נדרש ממנו, סליחה על הביטוי, לשלוף את ראשו מעכוזו ולנסות להיכנס לנעליו של האחר.

מפקדת הטייסת הראשונה, ט', ושני ילדיה. צילום: דובר צה"ל

מפקדת הטייסת הראשונה, ט', ושני ילדיה. צילום: דובר צה"ל

בהמשך הריאיון שלו אמר סמוטריץ' כי ''יש מיעוט נשים שמתאים לתפקידים גבריים אבל זה לא הכלל''. לדבריו, "באופן טבעי בעולם שלנו יש גברים ויש נשים ולכל אחד מהמינים טבע פיזיולוגי. הניסיון להתכחש לזה שיש הבדלים פיזיולוגיים – מצחיק".

הדבר היחיד שמצחיק בסיפור הזה הוא האובססיה של סמוטריץ' לנשיות וגבריות. אנחנו לא חלוקים על הבדלים הפיזיולוגים בין גברים לנשים. אנחנו חלוקים על ערימת המסקנות הנגזרות מהחלוקה הזו, על ערימת השטויות שאנשים מניחים על ההבדלים הפיזיולוגים האלה. העובדה שמסת השריר של גברים גדולה יותר לא אומרת שהם לא מסוגלים להחליף חיתול וגם לא אומרת שאישה לא מסוגלת להיות מפקדת בצבא. ובנוסף, על אף שבחלוקה גסה, גברים חזקים יותר, גבוהים יותר ושוקלים יותר מנשים, כשמציבים אינדיבידואלים זה מול זו, זה לא בהכרח נכון. יש גברים חלשים יותר פיזית ויש נשים חזקות מאוד פיזית והתשובה לשאלה מי צריך לבצע תפקיד מסוים, לא נגזרת מהשאלה מי גבר ומי אישה אלא מהשאלה מי יותר מתאים לתפקיד.

סמוטריץ' טוען ש"יש מיעוט נשים שמתאים לתפקידים גבריים אבל זה לא הכלל''. הוא שוכח שגם מרבית הגברים לא מתאימים לתפקיד פיקודי בטיס. איך האובססיה הזו- לחלק מקצועות לגברי ונשי מסייעת למישהו? הרי היא רק סוגרת אופציות לבני אדם (גם גברים וגם נשים) במקום לפתוח אותן. יש תפקיד, יש לו דרישות מסוימות ומי שמסוגל/ת לעמוד בדרישות הללו- מוזמן/ת. זה הכל. להחליט מראש שתפקיד מסוים לא מתאים ל-50% מהאוכלוסייה זה פשוט מטופש.
כמה לא מפתיע, סמוטריץ' כבר הספיק לצייץ בטוויטר נגד מראיינו בגל"צ וטען כי מדובר ב"ניסיון לא אלגנטי שלו להוציא אותי חשוך ונבער" אבל האמת הוא שהוא עשה את זה (שוב) לעצמו ולגמרי לבד.