חברת זוגלובק יצאה בימים האחרונים במיתוג חדש לסדרת הבורקסים שלהם. במבט ראשון, מדובר באריזות יפהפיות עם תמונות של ילדים בשחור-לבן ואוכל צבעוני. אבל במבט שני פתאום קולטים: רגע! יש פה רק בנים. למיטב ידיעתי, בורקסים הם לא מוצרים לבנים בלבד – אז למה משווקים אותם ככאלו?

יכול להיות שכמו כל כך הרבה דברים אחרים, גם זה היה עובר על סדר היום, לולא מישהי באינסטגרם העלתה את השאלה הפשוטה: "מדוע אין ילדות על המוצרים?" חברת הפרסום שעיצבה את המוצרים, Wicked Brand, הגיבו בשרשור: "לצערנו הרבנות לא מאשרת בנות".

ברור לכל כי אין התניית כשרות שמכתיבה לחברות לשים רק תמונות של בנים על אריזות של מזון. למעשה, יש ממש מעט מוצרים בסופר עם תמונות של אנשים עליהם, ובאמת אין סיבה שיהיו אנשים על אריזות של אוכל – אבל לא בזה מדובר. בואו נחזור לעובדות: העובדה הראשונה היא שיש אריזות של מוצרי מזון כשרים עם תמונות של נשים עליהן. העובדה השנייה היא שזוגלובק השיקה את סדרת הבורקסים שלהם - ארבעה מוצרים, חמש אריזות - עם תמונות של בנים בלבד ולא ייתכן שהם פשוט לא שמו לב לכך.

ועכשיו לשאלה הצפויה: נו, למה זה משנה? מה זה כבר חשוב? הרי אלו כמה ילדים חמודים על אריזה של בורקס. ובכן, זה משנה כי מוציאים נשים מהחוברות של איקאה ומהשלטים של מכבי, כי העיפו את פניה של דרדסית משלטי חוצות שפרסמו בזמנו סרט חדש של הדרדסים, כי טשטשו פנים של אישה אפילו בתמונות מהשואה, כי בעיתונות החרדית מפרסמים תמונות של הממשלה בלי השרות (גם הדתיות), כי יש אזורים בבית שמש בהם יש צד לנשים ברחוב בנפרד מהגברים וכי קופות חולים מפרסמות תמונות של גברים כדי לקדם את החשיבות של בדיקה למניעת סרטן השד.

זה משנה כי משתקפת פה מגמה של הקצנה שלא הייתה פה בעבר וזה טרנד מפחיד ומלחיץ שצריך לעצור אותו עכשיו. כל חברה כמו זוגלובק ואיקאה שמפרסמת את המוצרים שלה ללא נשים וילדות נותנת לגיטימציה למחיקה של נשים מהמרחב הציבורי. טרם הצלחתי להבין איך ילדה בת 6 היא אובייקט מיני שצריך להסתיר.

הבורקסים של זוגלובק הם לא מוצר חדש. הדבר היחיד שחדש הוא האריזה. החברה קיבלה החלטה להשתמש בתמונות של ילדים כדי לעורר הזדהות עם קהל היעד שלה במטרה להגדיל את המכירות. על פניו, הצעד עצמו הוא מהלך שיווקי נכון. אבל גם זוגלובק, כמו חברות אחרות, ניצבת בפני החלטה: האם היא מדירה במכוון חצי מהאוכלוסייה כדי לקדם את המטרות השיווקיות שלה או שהיא בוחרת בקו שוויוני?

זוגלובק קיבלו את ההחלטה שלהם- המכירות חשובות יותר ולפיכך בחרו להיכנע לרצונות של קהל קטן יחסית (שהרי לא כל הדתיים מדירים נשים מהמרחב הציבורי). גם חברת הפרסום קיבלה החלטה זהה- לתת יד להדרת נשים.

ממבט חטוף באינסטגרם של חברת Wicked Brand, אפשר לראות שהם לא חברה שמדירה נשים בכלל – אחד הפוסטים האחרונים שלהם הוא על נטע ברזילי המדהימה. אבל ההנהלה קיבלה החלטה שלמרות שזה לא משהו שהם עצמם מאמינים בו, הם מיישרים קו עם הלקוח ואם הלקוח זקוק לאריזות עם תמונות של ילדים בלבד- כך יהיה.

יש אנשים שיגידו שאלו חברות למטרות רווח ואין להן דבר וחצי דבר עם מוסר – אבל איפה הקו האדום? היום לא רואים נשים וילדות, מחר לא נראה כהיי עור ומחרתיים לא נראה אנשים שלא חובשים כיפה – מתי זה נגמר? מתי מגיע השלב בו מותג אומר- 'אני לא מוכן לשתף עם זה פעולה'? אני עצמי מגיעה מעולם השיווק, זו עבודתי ואני פוגשת לקוחות חדשים על בסיס יומי. לא אחת יצא לי לפגוש לקוחות שהרצונות שלהם לא עמדו בקנה מידה אחד עם האני מאמין שלי. ברוב המקרים, הצלחנו להגיע לעמק השווה או לשנות את קו המחשבה לחלוטין, ובמקרים אחרים נפרדו דרכנו כי אני לא מסכימה לקדם משהו שנוגד בצורה חד משמעית את האמונות שלי. בתור עצמאית, אין לי משרד של עשרות אנשים וחברות מאחורי וכל החלטה כזאת היא לא קלה בכלל, אבל לא הייתי יכולה לחיות עם עצמי בשלום לו הייתי נותנת יד להדרת חצי מהאוכלוסייה, בלי קשר להיותי חלק ממנה או לא.

לאחרונה, יצאו בזוגלובק בקו חדש של מוצרים טבעוניים. אמנם הטבעוניות במגמת עלייה, אבל לפי נתונים מכתבות מלפני שנה, היו בארץ 300,000 טבעוניים. למה זוגלובק רואה את החשיבות בלייצר מזון לקהל יחסית קטן של 300,000 אנשים, שמהווים פחות מ-4% מהאוכלוסייה, אבל חושבת ש-50% שלמים של האוכלוסייה לא חשובה?

 

****

תגובת זוגלובק:

"הרבנות לא אסרה מעולם על תמונות נשים או ילדות על האריזות. זוגלובק משלבת תמונות נשים באריזותיה. במקרה הזה נפלה טעות ואנו נעלה בהמשך עם אריזות הכוללות גם תמונות של ילדות באותה סדרת מוצרים".