מודות, אנחנו מחבבת פלוס פלוס את סטטיק ובן-אל. הצמד המוקפד עם שירי הפופ המסולסל לגמרי עושים לנו את זה, יש להם אחלה אנרגיות (למרות שבחלק מהשירים המילים מעצבנות פלוס פלוס) ובסך הכל מדובר בכוכבים חביבים למדיי שיודעים לעשות שמח. אבל, הצמד עלה לכותרות בשבוע האחרון לא בזכות להיט חדש (בואו, שום דבר לא ייקח את "טודו בום"), אלא כי פורסם שסרטון אינטימי של בן-אל תבורי שצולם לפני שנים דלף לרשת. תבורי בחר שלא להגיב, אבל אנחנו דווקא כן, לאור אי ההסכמה המערכתית שהתגלתה ביחס לסיפור. האם ראוי לצפות או לא בסרטון, ומה זה אומר לנו על היחס שלנו לגברים ולנשים? האם מוסר כפול או אולי טרחנות מעייפת? ליאת מלכא וניצן סניור נדרשו למשימה, ואתם מוזמנים להכריע מי צודקת

ניצן סניור: בן-אל תבורי לא שונה מעדן בן זקן 

"פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו ולא ניתנה הסכמה לפרסום, מהווה הטרדה מינית". זו לשון החוק בהתאם לסעיף 3(א)(5א) ב"חוק הסרטונים", אשר מרחיב את החוק למניעת הטרדה מינית. בהתאם לכך העובדות במקרה של בן-אל תבורי ברורות. הפצת הסרטון האינטימי שלו היא עבירה, שדינה דרך אגב, עד חמש שנות מאסר. העבריינים הם מי שהפיצו, מי שממשיכים להפיץ, וכן, גם מי שצופים. אולי גם אתם. הטיעון הזה נאמר פעם אחר פעם, בכל פעם שסרטון או תמונות אינטימיות של נשים דולפות לרשת. "אל תצפו בסרטונים", אנחנו קוראות, "אתם ממשיכים את הפגיעה וההשפלה. אל תיקחו חלק".

אז אם אנחנו כל כך דואגות לנשים ונלחמות עבורן כשווידאו אינטימי שלהן מופץ, למה אנחנו לא מתייחסות כך גם לגברים? למה במקרה של תבורי לא הזדעקנו? מה, הוא לא נפגע מזה שחשפו סרטון אישי שלו ללא הסכמתו? קשה לי לדמיין שזה עובר לידו ולא נוגע כלל. אם בן-אל תבורי היה אישה, היינו יוצאות במחאה ציבורית על הפצת הסרטון. עשינו את זה כשזה קרה לעדן בן-זקן, לשרון פרי ולענת הראל. במקרה הזה, במקום מחאה ציבורית או אפילו דרישה חלושה לגנוז את הסרטון, עולים אייטמים עסיסיים שאין בהם מילה אחת של ביקורת על העבירה.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

האושר שלי זה אתם! והכח שלי זה אלוהים ! ❤️

A post shared by Benel Tavori - בן אל תבורי (@beneltavori) on

אז למה כשמדובר בגבר לא ממש אכפת לנו? ההתייחסות השונה הזו חושפת את המוסר הכפול שלנו. על כבודה של אישה אנחנו רוצות להגן (ויש שיאמרו – זה מה שמשמר אותנו בעמדת הקורבן), אבל על גבר לא צריך להגן. הוא לא לוקח את זה קשה ממילא, הוא יסתדר לבד. פה הטעות. גברים הם בני אדם בדיוק כמונו, וכשפוגעים בפרטיותו של אדם ומפיצים סרטונים אינטימיים, בהנחה שלא אישר, אסור לנו לתת לזה יד. אל תצפו בסרטון של בן-אל תבורי, כמו שלא הייתן צופות בכל סרטון אינטימי אחר שהודלף. להגיד "אבל הוא מצטלם ככה, הוא אוהב את זה" זה כמו להגיד לבחורה שהותקפה מינית "תראי מה לבשת".

גם גברים בוכים. גם גברים נפגעים. גם מגברים אנחנו מצפות לאינספור דברים שהם לא יכולים לתת. הם לא פחות קורבנות מאיתנו. יש אחריות גם כלפי הסבל והכאב שלהם, ומבחינתי זו אחריות שלנו לשחרר אותם. יש לנו הזדמנות להתייחס לבן-אל תבורי באותה רגישות וחמלה שאנו מתייחסות לכל אישה שנפגעת מהפצת הסרטונים שלה. אם ננהג באופן הזה אולי נגלה שאנחנו הרבה יותר דומות ודומים ממה שנדמה לנו.

ליאת מלכא: במקרה הזה אי אפשר להשוות בין גברים ונשים, סביר להניח שבן-אל נהנה מהפרסום
אין לי בעיה לצפות בסרטון של בן-אל תבורי,  אני גם לא חושבת שיהיה לו אכפת. להיפך, אני חושבת שתבורי נהנה מהידיעה שנשים וגברים צופים בסרטון שלו, זה אפילו מחמיא לו לאגו. לפי יודעי דבר שכבר צפו, מדובר בסרטון באורך שבע דקות שככל הנראה צילם הכוכב בעצמו, ובמהלכו הוא משוויץ בפני מי שצילם באיבר מינו החשוף. עד לרגע זה לא שמעתי שבן-אל הוריד פרופיל, הלך להגיש תלונה במשטרה או אפילו פרסם פוסט בו הוא מבקש מאנשים להפסיק להפיץ את הסרטון. די עם הצביעות/טרחנות/צדקנות (מחקו את המיותר), אין צורך להפוך את בן-אל לקורבן ולנתח את הסיטואציה יותר מידי, אפילו הוא בעצמו לא עושה את זה.

כשסרטונים או תמונות של נשים מופצים ללא ידיעתן זאת הטרדה מינית. אין מה לעשות החברה מתייחסת לזה אחרת. כשסרטון של אישה מפורסמת מופץ ברשת ומתפרסם ללא ידיעתה גברים "ייהנו" לצפות בו שוב ושוב, לשלוח בכל קבוצת וואטסאפ אפשרית, לדבר עליו עם חברים, ואפילו לצחוק על אותה בחורה מסכנה. אותה אישה תרגיש מושפלת עד עמקי נשמתה, היחס אליה יהיה מזעזע, ויהיו כאלו שיאשימו אותה ואפילו יגדילו לקרוא לה 'זונה' או 'מופקרת' (במקרה הטוב), כי היא העזה להצטלם בצורה כזאת. אם היא אמא כמו במקרה של ענת הראל היא גם תספוג ביקורת ומתקפה ישירה כי יש לה ילדים והיא חייבת לשמור על עצמה.

אצל גבר לעומת זאת הכל יעבור מתחת לרדאר, משהו בסגנון -  "אוקיי, אז התפרסמו תמונות שלו". נשים סקרניות אולי ייהנו לצפות בתמונות או סרטונים כאלו, סביר להניח שלא ישתפו יותר מידי, גברים כמעט ולא ייצפו בהם ואם כן זה אולי יהיה לצורך השוואה. גם אם לצורך העניין כל המדינה תצפה ותתעסק בסרטון כמה ימים אף אחד לא יגיד שאותו גבר אשם כי צילם את עצמו או שהסכים שיצלמו אותו בסיטואציה כזו, ואף אחד לא יקרא לו בשמות גנאי או יחשוב שהוא מופקר. אותו גבר מקסימום יקבל איזה 'סחטיין אחי' עוקצני ויעביר את זה לסדר היום. אל תהיו צבועים. גברים ונשים הם לא אותו דבר והיחס אליהם הוא שונה לחלוטין. גבר חטוב במידות "הנכונות" ייהנה מתשומת הלב או מקסימום יהיה קצת נבוך, במקרה ההפוך, גם אם מדובר בשחקנית/דוגמנית שנהנית בדרך כלל להצטלם, היא תהיה מושפלת, וכל גבר שייתקל בה יבחן אותה מכף רגל ועד ראש ויגרום לה להרגיש עירומה ובזויה.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Good morning , work hard to get results @gil_granot_israelbody @kobimalkafitness

A post shared by Benel Tavori - בן אל תבורי (@beneltavori) on

צריכים חיזוק נוסף? לפני כמה ימים התארח כוכב 'מד מן' ג'ון האם בתוכנית האירוח של ג'יימס קורדן. כחלק מפינה בתוכנית השחקן היה  צריך לבחור אם לענות על שאלה חושפנית - או לאכול דברים דוחים כמו אשכי שור ודברים בסגנון. המנחה המשועשע בחר לשאול את האם על גודל איבר המין שלו שקיבל את הכינוי 'ההאמקונדה'. השחקן המשועשע כמובן בחר שלא לענות אבל הכל נעשה ברוח טובה וסביר להניח שהיה מתוכנן לפני התוכנית. למה? מאותן הסיבות שציינתי קודם - גברים נהנים מההתעסקות הזאת והיא מחמיאה להם.

טוענים שגברים מן השורה יתביישו אם תמונות שלהם בסיטואציות מיניות יתפרסמו? מה תגידו על קבוצות וואטסאפ או פייסבוק של גברים או נערים שמשתפים בינם ובין עצמם (וכשאני אומרת בינם ובין עצמם אני מתכוונת לעוד אלפי גברים אחרים) סרטונים שלהם מקיימים יחסי מין עם נשים "אקראיות" או אפילו בנות זוג לשעבר? גבר כזה נבוך שאחרים יראו את מימדי גופו, איברים כאלה ואחרים ואת הביצועים שלו? ממש לא. שוב – בדיוק להיפך זה מרים לו את האגו וממילא כל מי שצופה באותם סרטונים יתמקד באישה שמופיעה על אותו המסך.

תפסיקו להיות צבועים, ותפסיקו עם ההשוואות הלא הגיוניות האלו. גברים לא רוצים ולא צריכים שתהפכו אותם לקורבנות, זאת לא המלחמה שלהם ובמקרה הזה זאת סתם צדקנות. החברה שלנו עדיין תופסת גברים ונשים אחרת. וד"ש לגילי מוסינזון.