כל מי שברשת יודע שכבר אי אפשר לכתוב את המילה "חיסון" מבלי להסתכן בשרשור שיכלול מאות תגובות, שיהפכו לתת דיונים מתלהמים בין המתנגדים לחיסונים לבין תומכים. משני צדי המתרס יש פעילים נלהבים עם נאומים מכונים מראש, שנראה שהם עושים להם קופי פייסט בכל פעם שהדיון על החיסונים מתחיל לבצבץ. כל אחד מקדם בלהט את האג'נדה שלו, ולמרות שברור שאף אחד לא הולך לשכנע את זה שצד השני, הם ממשיכים לתת סימוכין, עדויות ותוצאות מחקרים שתומכים בעמדות שלהם.

אבל נראה שהיה קונצנזוס בדיון שעלה הפעם בנושא חיסונים: אמש, כמה שעות לאחר שפורסם כי ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק המגדירה מדיניות לאומית לנושא החיסונים, בר רפאלי העלתה תמונה לעמוד האינסטגרם שלה, ובה היא משוויצה בזרוע מחוסנת. תוך דקות אנשים משני הצדדים נזעקו. מן הסתם מתנגדי החיסונים ניצלו את הבמה כדי להפיץ את התיאוריות שלהם, אבל יחד איתם היו גם לא מעט תומכי חיסונים, שהפעם דווקא תהו איך לבר לא נמאס לנצל את הבנות שלה, יותר נכון את העובדה שהיא אמא, כדי להכניס עוד כמה מטבעות לכיסה. הרי ידוע שכל תמונה שבר מעלה לאינסטגרם הפופולרי שלה היא בעצם כמו עוד מיני-פרסומת, וכמו כל אושיית אינסטגרם, ובוודאי של אחת הנשים המוכרות בארץ, היא מרוויחה עליה לא מעט. חדי הזיכרון מהרו לעשות קישור בין התמונה הזו לתמונה שהעלתה בר מיד לאחר לידת בתה הראשונה, ובה תחליף חלב אם וכוס יין. התמונה, כך התברר, נועדה לקדם מותג פורמולות.  

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ביום שלישי ה20/11 כולנו מעלים תמונה עם היד על הכתף המחוסנת שלנו. כי סביבה מחוסנת, היא סביבה מוגנת! #מחוסגן

A post shared by Bar Refaeli (@barrefaeli) on

נראה שמה שברבור לא תעשה, תמיד תהיה לנו ביקורת עליה - הרי רק לפני כמה שבועות ביקרנו אותה על הפרסומת להודיס – וכשזה מגיע לאימהות שלה, נדמה שאנחנו הופכים להיות מרושעים במיוחד. הנה היא שוב, זו שלא עשתה צבא, זו שבחרה לא להניק, זו שעושה מה שהיא רוצה ונוסעת למקומות אקזוטיים ברחבי העולם, מציגה לנו את תמונת האמא המושלמת והמודאגת.

זה לא שאין קמצוץ של אמת וטעם בטיעונים – בר רפאלי בהחלט היתה יכולה לנצל את הפרסום שלה ואת הפלטפורמה המדהימה שהיא אוחזת בה על מנת לקדם מטרות נעלות יותר מחופשות פוטוגניות או אימוני כושר. אבל גם כשהיא סוף סוף עושה משהו למען מטרה טובה, יהיו כאלו שימהרו לרדוף אותה ולמצוא מה פסול במעשיה הפעם - היא מקדמת חיסונים? כנראה שהיא קיבלה על זה הרבה כסף.

אלא שאם מסתכלים על האותיות הקטנות, יותר נכון על שם המשפחה החדש יחסית של בר, מגלים שהתמונה אחרת לגמרי: אח של בעלה, מאיר עזרא אליה, הוא רופא ילדים ומתמחה ברפואת פגים וטיפול נמרץ ילודים. והוא גם זה שעומד מאחורי יוזמת "מחוסגן" – מיזם התנדבותי, שנולד בעקבות התפשטות מחלת החצבת, ומציע לגנים פרטיים ליווי רופא, הדרכות לצוות ולהורים המעוניינים בכך ומעקב אחר חיסוני השגרה. בר, כך מתברר, התגייסה לתמוך בהם, ללא כל מטרות רווח.

לרובנו, כמובן, זה לא משנה. אנחנו נמשיך לרדת עליה כי היא אף פעם "לא באה לנו טוב". כי תמיד היא עושה הפוך ממה שמצפים ממנה, כי הבחירות שלה לא מתיישרות עם סט הערכים שלנו, כי קל לנו לבקר אותה מרחוק, למרות שאם היא היתה חברה שלנו, בוודאי היינו מחזקים אותה עם סיסמאות נוסח "רק את יודעת מה טוב לילדות שלך" ו"לאף אחד אין זכות לבקר את ההחלטות של אמא אחרת" (סיסמאות שנשמעות באופן קבוע אצל מתנגדי החיסונים כדי להצדיק את מעשיהם, אגב). למה כל כך קשה לנו להגיד את אותם משפטים גם לבר רפאלי? כי היא יפה? כי היא מצליחה? כי החיים שלה נראים כמו פוסטר?    

בר רפאלי לקחה סיכון לא קטן פה. היא נקטה עמדה באחד מהדיונים הכי סוערים שיש היום. היא ידעה שזה יגורר שרשור אינסופי ומעצבן בעמוד שלה. היא ידעה ששוב יהיו אנשים שיבקרו אותה – בין אם הם יבקרו את ההחלטה שלה לחסן ובין אם הם שוב ינצלו את ההזדמנות לבקר את האימהות שלה, כאילו שזה עניינם. אבל היא, כרגיל, עשתה את מה שהיא מאמינה לנכון. אז לשם שינוי אפשר להניח לה. והנועזים במיוחד יכולים אפילו לפרגן.