בכל פעם שאני צריכה משהו ממשרד ממשלתי, מרשות ממלכתית או מנותן שירות ציבורית, אני נכנסת לחרדה. בכל פעם שמגיע בדואר מכתב מאחד מהגופים האלה, אני מתחילה להזיע. אני, אישה עם ניסיון, שוברת תקרות זכוכית, בעלת תואר שני במשפטים, לא מצליחה להתנהל מול הביורוקרטיה. ולכן אני רוצה להתעכב על אותו דבר ששותה לנו המון זמן אבל אנחנו נוטים לא לייחס לו חשיבות ולהתייחס אליו כאל אירוע מזג אוויר - טיפה לא נעים וזה עובר. משהו שנחשב הכי לא סקסי, הכי לא מדליק, הכי לא מה שרוצים לדבר עליו - ביורוקרטיה, או ליתר דיוק: ההתנהלות שלנו מול מוסדות המדינה וחברות וגורמים שנותנים לנו שירות.

כמה אנרגיה, סבלנות, תסכול, עצבים, ובעיקר זמן אנחנו נאלצות להשקיע בסבך בלתי מוגדר של טפסים, משרדים, חברות, קריטריונים, מדדים ונהלים שונים ומשונים. זו הביורוקרטיה הסמויה מן העין שבלעדיה אנחנו לא יכולות לרשום את הילד לגן, את הילדה לבית הספר, ללכת לרופא מומחה, להגיש דו״חות למס הכנסה, לעמוד בתשלומי הביטוח הלאומי, לקבל הנחות ממוסדות המדינה כשמגיע, או אפילו לרכוש כרטיסים לסרט.

לכאורה, אנחנו ב-2019. הכול מקוון. הכול נגיש, הכול בהישג יד. אבל למעשה גם היום, ב-2019, עדיין יש מוסדות שצריך להתנהל מולם בפקס (כן, פקס!) וגם אם הם עדכנו את עצמם ומאפשרים לשלוח מייל, אז צריך ללוות את המייל בטלפון, כדי לוודא שהמייל הגיע. וכדי לוודא שהמייל הגיע, את צריכה להיות בוגרת קורס ניווט של חיל האוויר כדי למצוא את עצמך בסבך המערכת לניתוב שיחות עד שאת מגיעה, סוף-סוף, לעמדה הנכונה רק כדי לגלות שמי שאמורה לענות לך לטלפון לא עונה. ואז את תשאירי הודעה בתקווה שמישהו, מתישהו בעשור הקרוב, יחזור אליך. והנה ספוילר: הם לא חוזרים. אף פעם. 

זו הביורוקרטיה ששולחת לך מכתבים בדואר כתובים בשפה שאפילו בעל תואר דוקטור במשפטים, או מומחה לשפה העברית, לא מבינים. זו הביורוקרטיה שמבשרת לך על זכויותיך בחוברת צבעונית ומושכת, אבל כשאת פותחת אותה ומנסה להבין מה כתוב שם, נדמה לך שבטעות שלחו לך את החוברת שמיועדת לפועלים שמגיעים מסין, כי היא כתובה סינית.

הביורוקרטיה שיכולה ברגע אחד של חוסר תשומת לב לשלול זכויות שמגיעות לך, וכדי לקבל אותן בחזרה, את צריכה לקחת יום חופש מהעבודה כדי ללכת לאותו משרד, רק כדי לגלות שבדיוק ביום שלקחת חופש אין קבלת קהל, ואז לקחת יום חופש נוסף, כדי לעמוד בתור אינסופי רק כדי שהפקיד/ה מצדו השני של הדלפק תסביר לך מה כתוב בנהלים, או מה את צריכה לעשות כדי לקבל את זכויותיך בחזרה, כי לא הצלחת להבין שום דבר ממה שכתוב באתר.

הביורוקרטיה שמקשה עד כדי עינוי על האזרחים הוותיקים, שגם כך חלקם לא מיודדים במיוחד עם הפלטפורמות הדיגיטליות. הביורוקרטיה שמונעת מרבים מהקשישים לממש את הזכויות שלהם ולעיתים קרובות מדי מעמידה בסימן שאלה את כל המערך שנמצא תחת הכותרת "מדינת הרווחה" ואמור להיות שם עבורנו. הביורוקרטיה שמקשה על אנשים שחיים בעוני להתנהל מול המשרדים השונים. הביורוקרטיה שמעמידה מכשולים, חסמים, גדרות וקשיים בפני כל מי שנזקק לשירות שאינו מגיע אוטומטית, אוניברסלית היישר לפתח ביתנו.

מאחלת לעצמנו ששנת 2019 תהיה שנת העדכון: עדכון הטפסים כדי שיהיו לא רק נגישים בצורה מקוונת, אלא בעיקר נגישים להבנת הנקרא. מאחלת לנו ששנת 2019 תהיה השנה שבו יאוחדו הקריטריונים, בעיקר עבור האזרחים הוותיקים, אבל בכלל. שלא יהיו קריטריונים שונים לרשות המקומית, ולביטוח הלאומי, ולמס ההכנסה, ולמשרד הקליטה, ולקופת החולים, ולחברת הביטוח הפרטית. מאחלת לנו ששנת 2019 תהיה השנה שבה גם אנשים בעוני יוכלו לממש את זכויותיהם בקלות.

מאחלת לנו שהבירוקרטיה תשרת אותנו ולא אנחנו אותה. מאחלת לנו שעובדי הציבור ונותני השירותים יהיו שם בשבילנו, ולא יחמיצו פנים (כמעט) בכל פעם שפונים אליהם. מאחלת לנו שגם לביורוקרטיה תהיה קצת יותר חמלה ושיבינו שבסוף השרשרת עומדים בני אדם.

ומאחלת לעצמי לא להתחרפן מול טפסים שצריך למלא ולסרוק ולשלוח ולהגיש.

שנת 2019 מוצלחת.