הגורם העיקרי לקיצוניות, בכל גיל ובכל מקום בעולם, הוא בורות, חוסר ידע, ובעיקר חוסר בהבנה של מציאות מורכבת. ובמערכת חינוך שמעניקה סך הכל 30 שעות "העשרה" במשך שנות התיכון, תלמידים לא רוכשים ידע כללי. מורות ומורים נמנעים מלדבר על פוליטיקה, גם באותן שעות שנועדו ללימודי אקטואליה, ואיני מאשימה אותם. באווירה בה מתייחסים לשיח על שלום או לאמירת המילה "כיבוש", כאל עבירה בדרגת בגידה, מובן מדוע מורות רבות בוחרות לא לנהל דיון פוליטי ואפילו לא מאפשרות דיון מבלי התערבותן. כי כשזה קורה נוצר מצב בו הרוב צועק על המיעוט ומתקיים שיח אלים. רבות הפעמים בהן חברותיי לכיתה ואני חששנו להביע את דעתנו בגלל תגובת תלמידים אחרים.

ועוד לא דיברנו על כך, שמשרד החינוך נותן לגיטימציה לתלמידים והורים "להלשין" על מורות ומורים שהביעו עמדה שלא מתיישרת עם רוחו של השר. מצד אחד, משרד החינוך מעודד לכאורה השמעה של דעות שונות, ומצד שני מורות רבות נקראות לשימוע רק בגלל שניסו להציג מציאות מורכבת, או שאמרו מילה שאחד התלמידים לא אהב. התוצאה היא שרוב המורות נמנעות מלדבר על פוליטיקה, ושרובם המוחלט של התלמידים לא מחזיקים בידע הנדרש לדעה פוליטית מגובשת, מנומקת ושקולה.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ח"כ אורן חזן (@oren.hazan) on

בעוד כשבועיים יתקיימו הבחירות לכנסת, ובינתיים, ההימנעות של מערכת החינוך מפוליטיקה מובילה לדבר אחד: קיצוניות. אחד מתפקידי מערכת החינוך הוא להכין אותנו, התלמידות והתלמידים, לחיינו הבוגרים, לרכוש כלים לגיבוש דעה, לעצמאות ולהבנת המתרחש במדינה שלנו ובעולם אבל לצערי, מערכת החינוך נכשלת במילוי תפקיד זה, ובגדול. בהיעדר שיח פוליטי בבתי הספר, תלמידים נחשפים לכותרות באתרי החדשות, הם קוראים חצאי משפטים, וזוכרים מילים בודדות כגון "בוגדים", "גזען", "שוחד" ועוד. הם צופים ב"סטורי" של ראש הממשלה בו נכתב: "שוחד בלי כסף זה כמו..", רואים ציטוטים של נבחרי ציבור מבלי הקשר לנושא, ומפרשים זאת כרצונם. ה"ידע" הפוליטי של בני גילי מורכב מאוסף של כותרות מהרשתות החברתיות, סיסמאות וגינויים. מהידע הזה בני נוער מרכיבים דעה, ומכיוון שנחשפו רק לקטעי משפטים ולכותרות שנועדו לתפוס את העין, כאלו שברובן נאמרו כתגובה על דעה קיצונית או על ידי אדם קיצוני, הדעה שלהם גם כן תהיה קיצונית.

אם תיכנסו לבית ספר תיכון, תמצאו תלמידים שלא יודעים מי עומדים בראש רשימת כחול-לבן, מהן העמדות של איחוד מפלגות הימין ושל מרצ, או שיש יותר ממפלגה ערבית אחת. יהיו שם תלמידים שיגידו לכם שהם תומכים בפייגלין, בעוצמה יהודית, בכחול לבן או בכל מפלגה אחרת, מבלי לקרוא את מצעי המפלגות, או להכיר את הרשימות שלהן. במקומות בהם הרוב הוא ימני, התלמידים האלו יגדירו את עצמם כימנים, ובמקומות בהם הדעה הרווחת היא שמאל, הם יגדירו את עצמם כשמאלנים, אבל רובם המוחלט לא יוכלו לנמק את עמדתם.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שחררו מהאינסטגרם. בואו ב19:30 לפייס ללייב פורים עם משה וילצ'רסקי וגדי פייגלין

A post shared by משה פייגלין (@moshefeiglin) on

מערכת החינוך, מתעלמת מהצורך בידע כללי, לא מנגישה את הפוליטיקה לתלמידים באופן רציף ומותאם, משתיקה מורות ומורים, ובכך מונעת מתלמידים ומתלמידות חשיפה למגוון דעות, רעיונות ועובדות. וכאשר מערכת החינוך לא מחנכת לאזרחות ולא מעודדת שיח תרבותי בין דעות מגוונות, אלא מתמקדת בשינון של חומר, איך אפשר להאשים את התלמידים בקיצוניות שכזו? חינוך הוא לא רק מתמטיקה ופיזיקה, אלא גם אזרחות, תרבות דיון, ידע כללי ופוליטיקה. הנושאים הללו לא צריכים לבוא אחד על חשבון השני, הם לא סותרים זה את זה, והחשיבות שלהם זהה. מתמטיקה מפתחת את החשיבה, וכך גם ספרות, תנ"ך ואזרחות. בלי ערכים, מערכת החינוך לא שווה כלום.