לא מעט פעמים נזרק לחלל האוויר שבנימין נתניהו ודונלד טראמפ הם כמו תאומים שהופרדו בלידתם. השקפות העולם שלהם משותפות – הם שמרנים, רואים במהגרים איום לארצותיהם ולא הזדמנות לצמיחה, פוליטיקאים מחוננים שחוצבים את דרכם באמצעות פילוג ושיסוע העמים שלהם, ויש את העניין הזה של השקרים, חצאי האמיתות או המונח השגור בפי כל 'פייק ניוז' (ידיעות שיקריות הנחזות להיראות כאמת) 

התחקיר האחרון או הפרשה התורנית שנחשפה אתמול בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס על ידי העיתונאים רונן ברגמן וענבר טויזר מעלה כי קיימת בטוויטר (וזה גם זלג לפייסבוק) רשת משתמשים פיקטיביים שהפיצה ציוצים המקדמים באופן מובהק מסרים התומכים בנתניהו ובתנועת הליכוד, תוקפים בבוטות את יריביהם ובראשם בני גנץ ואנשי כחול לבן, ומפיצים שקרים בכל הנושאים הפוליטיים שעל הפרק. המשתמשים הפיקטיביים הם אנשים אמיתיים שפתחו לעצמם אלטר אגו/ דמויות פיקטיביות שלא קשורות לחיים האמיתיים שלהם כולל תמונות פיקטיביות, כל אלו לא רק הפיצו מסרים אלא גם הדהדו את אלו של נתניהו, בכירי הליכוד, יאיר נתניהו וחבריו בקמפיין לשכת ראש הממשלה. "משקיעים פה המון כסף, זה לא בהתנדבות," אמר לחוקר פרטי יצחק חדאד, מי שחשבונות רבים קשורים אליו ואחר כך התנער כמובן מהעניין כולו. טוויטר ופייסבוק מפעילות אלגוריתמים כדי לתפוס את הבוטים – תוכנות מחשב להפצת מסרים, שפועלות באינטנסיביות והגיעו לשיאן בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב2018 אבל התחקיר אתמול לא אמר שמדובר בבוטים אלא באנשים אמיתיים שמתואמים אחד עם השני- רשת הפצת מסרים ונגד אנשים אמיתיים יותר קשה לפעול. קמפיין הנגד של הליכוד התעלם מיד מהעובדות וקבע בסמסים שהופצו בטח למדינה כולה שהתחקיר קורא למצביעי הליכוד 'בוטים'. "הם קראו לנו צ'חצ'חים, מנשקי קמעות, בבונים, לא משכילים ועכשיו גם "בוטים". ב9/4 נראה להם שוב שהעם חכם והעם בוחר ליכוד."

 

כאמור זה עובד, בין השאר כי מרבית הבוחרים בישראל לא קראו אתמול בבוקר את ידיעות אחרונות או את הניו יורק טיימס אבל את הסמס של הליכוד, הסרטונים ברשת או את מסיבת העיתונאים שכינס ראש הממשלה ובו הציג את אחד המשתמשים הפיקטיביים כאדם אמיתי, כולם ראו. ראו, ושמעו רק את הצד הזה, לא מבינים בדיוק על מה מדובר, מה הסיפור, מי נגד מי, וזו מהות הקמפיין- אף אחד כבר לא יודע מה אמת ומה שקר, כל אחד מתחפר בעמדות הצד שלו וגם מה שהוא שקר מובהק זוכה לאצטלה של 'אולי זו אמת?'.

'אתה בוט? אתה אמיתי? זה שקר כל כך ענק, כל כך שקוף, עלילת שווא' אמר נתניהו והציג את גיורא עזרא מיבנה, מי שמזדהה בטוויטר בתור "קפטן ג'ורג'". האיש הזה שנתניהו הציג בגאווה כתב בחשבון שלו עלילות נגד גנץ ('גנץ צריך 50 פסיכיאטרים'), ניאץ וגידף יריבים, קילל עיתונאים, והבהיר ש'כהנא צדק לאורך כל הדרך' אבל אל תגידו שהוא לא איש אמיתי. יש אפילו שהיו קוראים לו אותנטי. ובכן, האיש הזה כמו רבים כמוהו, ומדובר על מאות הוא הפרצוף ה'אמיתי' של קמפיין 2019 עליו מנצח נתניהו. אם ראש הממשלה מכנה תושבת קרית שמונה בתור 'משעממת', הקמפיין שלו מצטלם על רקע קברי חללי צה"ל, כדי להטמיע בצופה את הרעיון שגנץ מסוכן לביטחון ישראל, לועג לעיתונאי בכיר ונכה צה"ל ואומר שוב ושוב שגנץ לא שפוי, אז למה שתומכיו לא יעשו את אותו הדבר? באופן סמוי או גלוי?

והקמפיין הזה הוא אחד לאחד חיקוי של הקמפיין של טראמפ. גם אצל טראמפ עבדו רשתות הפצות המסרים, ממוחשבות ואנושיות, שעות נוספות. גם אצל טראמפ, היריבה הילארי קלינטון בשלב כלשהו של הקמפיין הפכה ללא שפויה. 'לא כשירה' לתפקיד הם קראו לזה באמריקה. בישראל – 'גנץ לא עומד בלחץ', אצל קלינטון הרוסים פרצו למחשביה והפיצו את כל המיילים שלה דרך ויקיליקס. אצל גנץ האיראנים הם אלו שפרצו ועכשיו נתניהו ואנשיו רוכבים על החשש מסחיטה כאילו מישהו בישראל יכול לשמור על הטלפון שלו, בין אם הוא גנץ או אדם רגיל מהשורה.

גיא זהר בתכנית 'מהצד השני' על הדמיון בין קמפיין נתניהו לקמפיין טראמפ 

ובכן, צריך לומר ביושר – זה עובד להם. זה עובד שלוש פעמים – יש את אלו שבאמת ובתמים מאמינים להם ובוחרים בהם ובמשנתם, יש את אלו שיודעים שמשקרים להם אבל מעדיפים אותם על פני המתחרים שלהם (וזו בחירה לגיטימית) ויש את אלו שיודעים שהם משקרים או לא דוברי האמת כולה אבל זה מוצא חן בעיניהם. מבחינתם זה כוח לנצח את היריבים לא משנה באיזו דרך. נתניהו וטראמפ הצליחו להפוך את השקר לאמנות ואנשים אוהבים אמנות מוצלחת גם אם היא מבוססת על שקרים.   

והאחרונים הם המדאיגים יותר כי הם איתנו להישאר גם הרבה אחרי שנתניהו וטראמפ יילכו.  כי מי שנהנה מזה, מי שבעיניו השקר הוא מקום לחוזק, לא יכול להיות באמת מי שנסמוך עליו, כאיש מקצוע טוב, כשכן טוב או חבר טוב. נתניהו וטראמפ זורעים רוח וכולנו, פה ומעבר לים, נקצור סופה.