חשבתם שתל אביב היא עיר העתיד? קבלו את רמת גן. עיר הגנים, האחות הקטנה, המזרחית, זו שאין לה אפילו חוף ים, העיר שהדבר הכי טוב שאפשר היה להגיד עליה הוא שהיא ממש-ממש על גבול תל אביב (רק מהצד המזרחי של נתיבי איילון). אבל לא עוד.
 
קבלו את רמת-גן המעודכנת, השובבה, המגניבה, פורצת הגבולות והרדיקלית. מי היה מאמין שדווקא כרמל שאמה הכהן, ח״כ לשעבר של הליכוד, שגריר לשעבר לאיחוד האירופי - אדם שדי היה להזכיר את שמו כדי להעלות פיהוק, דווקא הוא יהפוך לדבר הכי מגניב, מעודכן וחדשני בסביבה?
 
מצעד הגאווה ברמת גן לפני שבועיים

מצעד הגאווה ברמת גן לפני שבועיים. צילום: דוברות עיריית רמת גן 

 
איני תושבת רמת גן, אבל עיון בדף הפייסבוק של ראש העיר, וחשיפה לכמה כותרות מהזמן האחרון מגלים שורה של חידושים ושינויים שעשה: הוא פתח את ישיבות המועצה לציבור באמצעות שידור חי בפייסבוק. כונן - לראשונה בתולדות העיר - מצעד גאווה ואף צעד בראשו. ערך תחקיר - ממש תחקיר - על האירוע ביום העצמאות שבו הורדה נערה מן הבמה משום ששרה באירוע בהפרדה ואף הסיק מסקנות אופרטיביות. 
ואפילו - אתם יושבים? - הודיע שברמת גן תהיה תחבורה ציבורית בשבת.
 
חשיפת YNET- מה באמת קרה על בימת יום העצמאות ברמת גן. שבעקבותיו העביר שאמה הכהן עובד מתפקידו.  
 
לידו נראה דף הפייסבוק של ראש עירית תל אביב חיוור כמו עלון מודפס של מפא״י משנות החמישים. מוזכרים בו רק אירועים פומביים, רשמיים כאלה, יש בו פוסטים ממלכתיים, שלא לומר יבשים. ואיך לומר בעדינות? שום יוזמות חדשות. שום חדשנות, שנינות, הומור.
 
בעידן של רשתות חברתיות פעילות במיוחד, של קשב קצר מועד, של הצפה ויזואלית בכל הפלטפורמות, הכי נכון הוא לעשות שימוש בכל אלה באופן מושכל, אחראי, אבל גם מגניב, חדשני, מושך תשומת לב ורותם את התושבים. שימוש שרואה את מגוון התושבים, מגיב אליהם, נותן מענה לצרכים שלהם וגם יוזם פעולות שמושכות תשומת לב על הדרך.
 
עם זאת, אולי דווקא רון קובי, ראש עירית טבריה, צריך לזכות בתואר נער הפוסטר של השימוש האינטנסיבי ברשתות החברתיות. עוד טרם התיישב על כיסא ראש העירייה, כבר הספיק קובי למשוך תשומת לב לאומית, לאו דווקא בגלל השימוש הצפוף בשידורים חיים בפייסבוק (כשהוא עצמו מדווח), אלא משום שהסתבך עם צוות של כאן 11 ונגרר לקרב תקשורתי סוער - ואולי מיותר - איתם. מאז כיכב בלא מעט כותרות, בין השאר כאשר ביטל את משרת סגן ראש העיריה בשכר, החליט לאפשר תחבורה ציבורית בשבת והצהיר שלא יאפשר לחרדים בעיר - היום 22% מהאוכלוסיה - לגדול מעבר לכך. ונראה שקובי לא מסתפק רק בזה, אלא הוא גם מיהר  לרשום לעצמו מפלגה ולהודיע שיוותר על משרתו לטובת מלחמה בחרדים בכנסת.
 
אין ספק ששאמה-הכהן ורון קובי מייצגים את רוח הזמן והתקופה. השניים מצליחים לייצר כותרות ולמשוך תשומת לב ובעידן שלנו זה הרבה מאוד. מעניין ששניהם החליטו להשתמש בנושא התחבורה הציבורית בשבת כאות לחדשנות מצד אחד ומענה לצורכי התושבים מצד שני. אך לא פחות חשוב מזה - הם קראו תיגר על השלטון המרכזי ועל הגישה השולטת במדינה מאז כינונה. 

מחזיק תיק הגאווה במועצת העיר תל אביב, איתי פנקס-ארד, קרא רק לפני שבוע לראש הממשלה בוועידת המשפיעים הלאומית של קהילת הלהט"ב להעביר את הסמכות על חיי היומיום לידי השלטון המקומי: "אחרי 71 שנים, בטל את משרת הנציב העליון הבריטי שנולדה מחדש בדמות שר הפנים. צמצם את סמכויות השלטון המרכזי. אתה תמיד אומר שהעם חכם ואתה צודק - תן לעם לנהל את חייו במינימום התערבות מלמעלה. נמאס לנו, חברי מועצות הערים, להעביר כל חוק עזר לאישור שר הפנים - אנחנו, בשלטון המקומי, לא ילדים קטנים. די לחוקי המרכולים. נמאס מהעדר סמכויות בתחבורה, שיטור, בריאות, חינוך, מעמד אישי - נישואים, גירושים, קבורה ועוד אינספור תחומים שבהם אנחנו לא יכולים לקבל החלטות. הפיתרון שאני מציע, טוב לכולם - הוא יקהה את הקיטוב הבלתי נסבל בתוך העם הזה כי הוא יעניק גם לחרדים, לדתיים, לערבים וכן, גם ללה״טבים, יותר ביטוי עצמי מקומי ויכולת הכרעה על חייהם בדרכם, תוך הסכמה על מספר מוגבל של ערכי יסוד מצומצמים. אני מאמין שמהשלטון המקומי תבוא הברכה".

מתן מענה ברמה המקומי למצוקות שנולדו מהחלטות לאומיות-ארציות בוודאי יפעל לטובת התושבים, ינתן מענה מיידי, יאתגר את השלטון המרכזי, ויכול גם למשוך אוכלוסיה נוספת לעיר. האם זה הפתרון? יתכן. יתכן שזו הדרך לפתור סוגיות שלא מצליחות להיפתר בדרך אחרת. יתכן שהשלב הבא יהיה החלטה של ראש עירייה לאפשר נישואין אזרחיים במסגרת העירונית, בדיוק כפי שאפשר להתחתן בכל עיר אחרת במערב - ניו יורק כמו לרנקה.
 
מצד אחד, זה נשמע כמו הדבר הנכון לעשות, מצד שני זה מתכון לכאוס. כך או כך, החלטות של ראשי עיר לפתוח קווי תחבורה ציבורית בשבת בוודאי מעידות על צורך משמעותי שעולה מהשטח ודורש מענה.