אתמול פרסמה בטוויטר צייצנית בשם ״דוסית מחמד״ הצעות סקסיסטיות ששלח לך בפרטי ינון מגל.

בים של קיטוב מחנאי מאוס וידוע מראש, ״דוסית מחמד״ היא אחד הקולות הכי מרתקים בטוויטר. מציוץ לציוץ עוקביה הרבים נחשפים אט אט לדמות של אשה צעירה, רווקה, חרד״לית נאמנה שחיה בבית הוריה כלפי הסובבים אותה - ופמיניסטית ליברלית סוערת שכמהה לאהבה שתכיל אותה מאחורי מסכת הפרופיל האנונימי ברשת.

״דוסית מחמד״ מצייצת לא מעט על הבדידות שלה ועל הלחץ שמופעל עליה להתחתן כצעירה דתיה וכמה היא חוששת שלעולם לא תמצא אהבה. היא גם מצייצת ביקורת חדה כתער על הגורמים השמרנים בלאומנות הדתית, ביחס המתנשא כלפי חילונים וביחס המדכא כלפי נשים. ג׳יין אוסטין ב-280 תוים.

אחרי סערת ההשעיה של אראל סגל מכאן תאגיד השידור בעקבות ה״שיר לשבת״ ששר עם שמעון ריקלין וינון מגל כחלק מתשדיר פרסומת עם ראש המשטר הזמני בנימין נתניהו היא צייצה בבוז ״אחרי שמיציתם את מאבק ״אוי אוי לא נותנים לנו לשיר…״ תנו במה לאלו שבאמת מונעים מהן לשיר בציבור״ (נשים דתיות).

תוך הסתמכות על ההלכה והבאת מקורות צייצה בעבר שהיא לא תלבש כיסוי ראש אחרי שתתחתן, מה שהוביל להמון מתקפות אישיות עליה ותביעות להדרתה מהקהילה הדתית. מעטים מאוד מעוקביה המרותקים מסוגלים לנהל שיח אמיתי על העמדה שלה שאומרת שכמו שעדכנו והתאימו את ההלכה בעבר, יש לעשות זאת גם היום בעיקר ביחס לנשים.

נושא הלכתי אחר עליו כתבה מספר פעמים ועוררה סערה שאף זלגה לעיתונות המגזרית הוא שמירת נגיעה, אליה היא מתנגדת בטענה שמגע הוא צורך אנושי בסיסי. צריך אולי להדגיש שבציבור החרד״לי והדתי לאומי, משפחות שומרות נגיעה גם בתוך הבית בין בני משפחה. ״דוסית מחמד״ מותחת ביקורת על כך שצעירים וצעירות דתיים מתחתנים לא כי הם בשלים לנישואים אלא כי הם זקוקים למגע. היא גם מדברת בפתיחות על הקושי של להיות רווקה (כנראה בשנות ה-20 לחייה) שחיה בסביבה שומרת נגיעה.

 

בתגובות קיבלה ״דוסית מחמד״ נזיפות פומביות ובפרטי…הו בפרטי זה נראה קצת אחרת. פרופיל אנונימי של אשה צעירה עם תמונה של בקושי רבע פרצוף ששמירת נגיעה הולכת נגד הצורך האנושי במגע יצרה אצל מגיבים רבים את הרושם שיש כאן בעיה שהם יכולים לפתור לה, בפרטי, בלי שאף אחד ידע.

על רקע כל זה באה ההצעה של ינון מגל בפרטי ״ רוצה לעלות אלי לשמור נגיעה? מצטער, הייתי חייב״
״אתה לא עוקב..אני לא שומרת נגיעה :)״
״וואלה טוב אז תעלי ולא נשמור נגיעה״
״אני בקטע של רווקים :)״
״אין פה עניין הלכתי לדעתי״
״?״
״בגבר נשוי״.

ושוב במועד אחר:

״ותבואי לתל אביב נשתה קפה אני אזמין״
״אתה נשוי לא?״
״מה הקשר"

" את לא שותה קפה עם נשואים?״
״האמת..לא יצא לי, רק דייטים:)״
״אין לי בעיה שנקרא לזה דייט״
״ממ..אני קצת מבולבלת..״
״קצת??״

היה אפשר לצפות שתהיה לאשה דתיה אפשרות להביע את הדעה שלה על מגוון נושאים כולל שמירת נגיעה מבלי שזה יהיה הזמנה לסקס. ההפיכה של הבעת דעה בידי אישה להזמנה לסקס היא אחת הדרכים להחפיץ ולהשתיק ולדכא נשים.

מישהו מדמיין שבתגובה להבעת הדעה של הרב חיים נבון שכתב באתר כיפה ש״אין מניעה להחזיק ביד תפילין וסידור בזמן טומאת קרי (אחרי שגבר שופך זרע). איננו חוששים בימינו לטומאה״ היה מקבל עשרות הודעות, כולל מדמויות ציבוריות כמו ינון מגל, עם הצעות לסקס כמו ״בא לך לעלות אלי ולא נחשוש מטומאת קרי יחד עם "מצטער הייתי חייב״?

כמובן שלא!
צדיקים יגידו שזה לא כי הוא גבר אלא כי הוא רב.
האם ״דוסית מחמד״ או כל אשה אורתודוקסית יכולה להפוך לרב ולהביע דעה על ההלכה, כולל על נושאים כמו שמירת נגיעה או טומאת קרי בבטחה?

מ.ש.ל.

אחרי ששלוש נשים התלוננו עליו, בתום חקירה משטרתית שהסתיימה ללא המלצה ב-2016 ינון מגל אמר:
"הופתעתי מהפרסומים נגדי...פתאום קם אדם בבוקר והוא עבריין מין סדרתי, פושע. אתם אולי המשכתם בחייכם בשגרה, אבל החיים שלי נעצרו. הושפלתי לעיני כול ולעיני משפחתי. קטעתי קריירה מבטיחה ואיבדתי עבודה“.

אין ספק שבעידן מי-טו לא פשוט להיות גבר. קשה לדעת מתי פרופיל אנונימי של צעירה דתייה שמחפשת אהבה רוצה להביע את דעותיה ומתי היא מתחננת שגבר נשוי דקדנטי יעשה לה טובה ויגע בה, מסכנה. קשה לדעת אם בת יעקב מחייכת במבוכה מאופקת שאליה חונכה, או שאימוג׳י של חיוך ואזכורים חוזרים שהיא לא בעניין של גברים נשואים זה פשוט דרך להיות יותר מפתה.

עם כל החמלה לגברים כמו ינון מגל שנאלצים עכשיו להתמודד עם העובדה שלנשים כיום יש אופציה לצילום מסך ופרסום של צביעות והטרדה, כבר כמה אלפי שנים קשה מאוד להיות אשה, ובטח אשה דתיה, צעירה ומבריקה.

״דוסית מחמד״ לא נותנת לזה לעצור אותה.