אתמול (שבת) שודר פרק מיוחד של הכוכב הבא שכלל אודישן בהפתעה. כנראה שהיוצרים של התוכנית כבר לא סומכים רק על יכולות השירה של המתמודדים ועשרות השופטים שיושבים שם בשולחן, והחליטו להוסיף פינה חדשה סטייל יהודה ברקן ז"ל ומושון. את פינת המתיחות החדשה מובילים אסי עזר ורותם סלע, והרעיון שעומד מאחוריה הוא לקחת מתמודד/ת, לגרום לו להאמין שהוא מגיע למקום מסוים ובעצם להוביל אותו לבמה ולערוך לו אודישן בהפתעה מול הקהל והשופטים. משהו כמו, 'חייך, אכלת אותה, עכשיו תשיר'.

זה לא סוד שרבים מצופי הכוכב הבא נשארים נאמנים לתוכנית בשביל אסי ורותם שמקלילים את האווירה ומוסיפים עניין. ובאמת, למרות שלדעתי הקונספט ימצה את עצמו די מהר ולמרות שנראה שחלק מהשופטים די מובכים מהסיטואציה, הרעיון החדש שונה ונותן סוג של אתנחתא קומית נחמדה לתוכנית.

על המתיחה הגדולה ששודרה אתמול בכוכב שמענו כבר מתחילת השבוע עם פרומואים שהציפו את המסך והראו את אלמוג בקר, שליח דואר שחולם להיות זמר, מגיע ליום כיף בספא מפנק שנבנה במיוחד לשם האודישן. "לאלמוג אין מושג שהוא הגיע לאודישן של חייו" הבטיח אסי עזר.

רגע לפני שהמתיחה התחילה, עזר המשועשע הסביר לשופטים ולקהל מה עומד לקרות והציג בפניהם את הספא שרושת במצלמות נסתרות ואת רותם סלע שעברה טרנספורמציה ו"כיערו" אותה כדי להוביל את המתיחה. "שופטים תכירו את רלי", אומר עזר, וכולם מסביב צוחקים. "אתם מזהים את רלי?" הוא מוסיף, "אתם לא מאמינים כמה מאמץ היה צריך להשקיע" – "כדי לכער אותה", עוקצת שירי מימון. וסלע מוסיפה "יופי זה דבר פנימי". רגע לפני שהמתיחה מתחילה מוסיפה שוב מימון "וואו איזה שיער, אימאל'ה". אם לא ראיתם את התוכנית אתם בטח מדמיינים איפור מוגזם ומחריד, פאה מזעזעת ואולי שיניים שחורות. אבל לא – "הכיעור" של המגישה התבצע בעזרת משקפיים, פיאה מתולתלת וכמה נמשים. אאוץ'.

 

אני מניחה שכמו הרבה נשים אחרות שצפו בתוכנית, הלב שלי קצת התכווץ כשהציגו את רותם "המכוערת" וכולם התפקעו מצחוק, זה הרגיש קצת כמו "היפים והמוצלחים" צוחקים על אלה שפחות. העובדה שבתוכנית הפכו תלתלים ומשקפיים לאביזר שמכער, והמחשבה שיש ילדות מתולתלות וילדות עם משקפיים שצופות ועכשיו מתביישות, עשו לי כווץ' בלב. בשלב מסוים, האודישן של בקר כבר לא עניין אותי ורק דימיינתי את הילדות והנערות שצופות בתוכנית, מתמודדות עם בעיות של דימוי עצמי בגלל המראה שלהן, ומקבלות חיזוק לזה ששונה זה רע. לפני המהפך – דוגמנית יפיפייה עם שיער חלק, אחרי המהפך מעסה מכוערת עם תלתלים ומשקפיים. יחד עם הצחוקים המוקלטים רק חסר היה שגם היו מלבישים את סלע בחליפת שומן ובכלל היינו עושים קפיצה אחורה בזמן לשנות התשעים ולפספוסים עם יגאל שילון.

אם המטרה הייתה לגרום לנמתח לא לזהות את הדוגמנית באמצעות האיפור והאביזרים הכל היה לגיטימי, אבל זה ממש לא היה העניין. כולם הדגישו שוב ושוב עד כמה כיערו את רותם ואפילו  בכתבה של גיא פינס על האודישן הנ"ל, ששודרה מיד לאחר "הכוכב" חזרו שוב על אותן המנטרות.

למרות שנראה שהעולם התקדם ובטלוויזיה התחילו להקפיד על גיוון ורגישות – הכוכב הבא מחזירה אותנו אחורה ונותנת בוקס בבטן לילדות ונשים שלא מתיישרות לפי אידיאל היופי. זה אולי נראה זניח למי שלא מתמודד עם קשיים כאלו, אבל מסרים מחלחלים ומשפיעים. פוליטיקלי קורקט יכול להיות חונק ומעיק אבל הוא נועד במיוחד עבור רגעים כאלו, לא לגרום לצופות שלך להביט במסך ולשנוא את עצמן, לא לגרום למישהי להגיע לבית הספר ולהתבייש באיך שהיא נראית אחרי שהיא צפתה בפרק, לא לגרום למישהו להפסיק להרכיב את המשקפיים שההורים שלו גם ככה היו צריכים לשכנע אותו להרכיב. זה משפיע גם על נשים וגם על גברים, גם על ילדות וגם על ילדים. כולנו מתמודדים עם בעיות בדימוי העצמי.

סביר להניח שלא הייתה לאף אחד מהצדדים שום כוונה לפגוע, אם אתם עוקבים אחרי עמוד האינסטגרם של עזר אתם בטח יודעים שמדובר בבן אדם מקסים שמתמודד בעצמו עם חרדות וקשיים ומשתדל לעזור ולהפיץ מסרים חיובים לעוקביו. גם סלע עצמה מקפידה להפיץ בראיונות שלה מסרים פמיניסטיים ומעצימים. הבעיה מתחילה בצורך להצחיק ולמתוח את הגבול עבור הרייטינג ועבור הצופים. למצוא את הדבר הבא שילהיב את הקהל ולפעמים, כמו במקרה הזה, בחוסר רגישות עצום ועל חשבון צופים אחרים.

אבל אם פעם סצנות כמו שראינו אתמול היו עוברות מתחת לרדאר, היום זה כבר לא מתקבל. ברחבי הרשת כבר עומדות על הרגליים מתולתלות, נשים ונערות עם משקפיים ואימהות מזועזעות ומציפות את הפיד. אנחנו כבר לא שותקות ולא מוכנות שיגרמו לנו או לילדות ולילדים שלנו לחשוב שהם פחות טובים מאחרים. וכשעושים רעש זה עובד. ולכל אותן ילדות שהרגישו אתמול קצת רע עם עצמן - נפחו את התלתלים, תרכיבו את המשקפיים ותצאו עם ראש מורם לעולם. אתן יפות בדיוק כפי שאתן, ואל תתנו לאף אחד לגרום לכן לחשוב אחרת.