בלא מעט מקרים אנשי הוראה החלו את דרכם כמורים פרטיים בעצמם ללא ניסיון, כשחיפשו להשלים הכנסה כחיילים או כסטודנטים.
בהמשך הדרך הם הבינו שבתחום יש פוטנציאל גדול יותר, והחליטו להשקיע בהקמת פלטפורמה אינטרנטית הפונה לקהל מורים המחפשים הכנסה נוספת ולתלמידים המעוניינים בשיעורי עזר בכל תחום.
הורים בישראל מוציאים לנכון להשקיע לא מעט בשיעורים פרטיים. מוסד המורה הפרטי היה קיים גם בעבר, אבל גם כאן הודות לאינטרנט התחום תופס כיום נפח ומהווה חלק משמעותי בקרב קהלי יעד רבים.
אם פעם תלמיד תיכון היה נעזר במורה פרטי למספר שיעורים רק לקראת בחינות הבגרות, היום אפשר למצוא גם לא מעט תלמידים מכל הגילאים, וגם בבתי ספר יסודיים שנעזרים באופן קבוע בשיעורים פרטיים כדי לשמור על רמת הלימוד שלהם.
השיעורים הפרטיים אף משמשים לאנשי קריירה המעוניינים בהסבת במקצוע, ומהווים את הצעד הראשון בהבנת התחום החדש אליו הם מכוונים.

האבולוציה של השיעורים הפרטיים

במקום ללכת אל ביתם של מורים פרטיים - החלו לקום מכוני למידה המציעים שיעורים פרטיים. זו הפכה להיות תעשייה של ממש ובמכונים אלו, השיעורים נמכרו פעמים רבות כחבילות של עשרות שיעורים. ההורים עמדו חסרי אונים מול הילדים שפתאום כן רוצים ללכת לשיעור פרטי, בעיקר מתוך עניין חברתי, כי "כולם הולכים".

מה גרם לתופעה לפרוח?

בניגוד לשנים קודמות, שיעור פרטי לא נחשב כמשהו שיש להתבייש בו, וליהפך, גם תלמידים מצטיינים נעזרים בשיעורים על בסיס קבוע. הבעיה, לטענת ההורים, נעוצה במערכת החינוך. לעתים הם סבורים כי רמת ההוראה לא מספקת, ועל כך יש "לפצות" באמצעות תגבור מערך הלמידה כדי להגיע להישגים גבוהים.
המגמה שהביאה לצמיחה בתחום השיעורים הפרטיים הביאה לשינוי בחוקי הפורמט:
ההורים לא רוצים להיתפס כמי שלא עושים את המקסימום למען חינוך ילדיהם ובשילוב הלחץ מהילדים "להיות כמו כולם", ונרשמים לאתרי שיעורים פרטיים, המציגים רשימות ענפות של מורים מכל המקצועות.

איך זה יכול להשתלם למורים?

מהצד של המורים הפרטיים, מדובר בעיסוק משתלם ביותר. בייחוד כאשר מדובר בסטודנטים או בחיילים משוחררים ואנשים המעוניינים בהכנסה טובה בשעות גמישות. הרשמה לאתרים המציעים שיעורים פרטיים, יכולה לספק עבודה בהיקף קבוע ומתמשך, ועל פי רוב גם בשכר מתגמל, המהווה יתרון מהותי בשוק הזה.

טיפים למורה הפרטי המתחיל

מעבר לידע הלימודי הנדרש, כמה דברים שחשוב לזכור בתחילת הדרך כמורים פרטיים:

  • לפני השיעור הראשון: בשיחה מקדימה, הבינו באיזו כיתה התלמיד, מה המקצוע בו הוא זקוק לעזרה ומדוע הוא מבקש זאת (לדוגמא, האם מדובר בנושא נקודתי או "לימוד מאפס" של כל החומר), והאם הוא מעוניין בשיעור חד פעמי או במפגשים קבועים.
  • הכנה לשיעור: חיזרו על החומר לשיעור. הגיעו עם ביטחון מלא בחומר הלימודי כדי ליצור רושם ראשוני טוב. אל תעמיסו בנושאים והשאירו זמן לשאלות.
  • בשיעור: תאמו ציפיות: שאלו את התלמיד מה הוא רוצה להשיג מהשיעורים הפרטיים, והסבירו את הדרישות שלכם ממנו.
  • מערך השיעור: התחילו בהסברים תאורטיים והמשיכו עם תרגילים (במידה ויש כאלו), אל תחששו לתת הרבה שיעורי בית. זה יעזור לתלמיד להעמיק את הידע.
  • בסיום השיעור: סכמו את התוכן שנלמד בשיעור, והסבירו מה יילמד בפעם הבאה.
  • אחרי השיעור: הקפידו לנהל רישום מסודר על החומר שנלמד עם כל תלמיד, ועל שיעורי הבית שנתתם. אל תהססו ליצור קשר עם התלמיד בין שיעור לשיעור, כדי לשמוע איך הוא מתמודד עם שיעורי הבית והאם יש לו שאלות נוספות.