כדי לשמור על הבריאות שלכם, חשוב למנוע את השברים האלו ולטפל בהם כמו שצריך במידה והם מופיעים. המאמר הבא יעזור לכם להבין איך.

כיצד נגרמים שברי מאמץ?

שברי מאמץ נגרמים ממגוון רחב של סיבות. יכול להיות כי התאמנתם או טיילתם באינטנסיביות אליה הגוף לא רגיל והעמסתם על הגוף שלכם יותר משהוא יכול לעמוד בו. שברי מאמץ עשויים להיגרם גם משינה לא מספקת, אנטומיה של כף הרגל, מהשמנת יתר, מסוג הנעליים אותן אתם נועלים, וכן מסוג הספורט אותו אתם מבצעים. אם, למשל, יצאתם למרתון ללא מדרסים בתל אביב, ורצתם בצורה לא נכונה - יש סיכוי סביר שתסבלו משבר מאמץ. חשוב לזהות את הגורמים לשברי המאמץ כדי להימנע מהם בעתיד, וכדי לטפל גם בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום.

 

בכל מקרה, אם חוויתם שבר מאמץ, חשוב לטפל בו כמו שצריך ולשמור על בריאות הרגל. הדרכים הבאות יעזרו לכם להבין מאיפה להתחיל.

 

כל הדרכים לטפל בשברי מאמץ

 

  • מנוחה - דבר ראשון, לנוח! ככל ששבר המאמץ חמור יותר, כך זמן המנוחה עולה. השתדלו לא לבצע מאמצים נוספים, לנוח ככל האפשר, ולא להעמיס על הרגל המותשת יותר מן הדרוש. מיותר לציין שאין לבצע אימוני ספורט בתקופה זו. מנוחה טובה יכולה להוות חצי מההחלמה, אם לא כולה.
  • מדרסים - עוד פיתרון שעשוי לעשות קסמים הוא שימוש במדרסים, שמסייעים לפיזור הלחצים של כף הרגל. חשוב לבצע התאמה טובה של המדרס לכף הרגל, במקומות ייעודים המתמחים בהתאמת מדרסים בתל אביב או בחלקי הארץ השונים. חשוב לבחור במדרסים איכותיים, מותאמים ואורתופדיים.
  • פיזיותרפיה - אם מנוחה לא מספיקה, שירותי פיזיותרפיה כנראה יעשו את העבודה. טיפולים אלו יעזרו לכם לחזק את השרירים ואת השליטה בהם, וכן לשפר את היציבה ואת שיווי המשקל. בנוסף, הפיזיותרפיסט ידע לאבחן בצורה מדויקת את הבעיה ולהתאים טיפולים מותאמים ומדויקים.
  • אביזרי עזר - ישנם אביזרי עזר שונים שעשויים לסייע לכם בטיפול בשברי מאמץ. מדרסים בתל אביב הם אחד מהם, אך תוכלו להיעזר גם בנעליים מיוחדות וכן בחבישות המותאמות לשברי מאמץ. אביזרים נוספים יותאמו לכם על ידי הפיזיותרפיסט.
  • מניעה - אחת הדרכים לטפל בשבר מאמץ היא למנוע אותה מלכתחילה! אפשר לעשות זאת באמצעות תזונה מתאימה העשירה בסידן ובוויטמנים, שימוש בנעלי ריצה טובות ובמדרסים, וכן דרך הגדלה הדרגתית של מאמץ בעת אימון גופני. בנוסף, ניתן לבצע תרגילי חימום לחיזוק השרירים לאחר האימון, שמסייעים במניעה.