קונספט ואפיון

יכול להיות שאדם נתון מבין שיש ביכולתו להעניק שירות מסוים ומחליט לפתוח עסק, ויכול להיות שהוא החליט על יציאה לעצמאות עוד לפני שיש לו קונספט מסוים בדבר מה הוא יציע וישווק לקהל. בכל אופן, לכל עסק צריכה להיות תשתית רעיונית נרחבת. לפני שעוסקים בפעילות העסקית המגוונת, יש לערוך אפיון ולהבין בין היתר:

  • מהו המוצר או השירות שיוצע?
  • מיהם המתחרים?
  • מי קהל או קהלי היעד?
  • האם אכן יש ביקוש למוצר או לשירות?
  • כיצד העסק יקרא?
  • מהו הציוד הדרוש לתפעולו?
  • האם העסק מצריך קיום פיזי ו/או חנות וירטואלית?
  • ועוד.

אלו רק חלק מהשאלות שיש לשאול ולתת עליהן את הדעת באופן הרציני והמעמיק ביותר. אותן שאלות ממקדות את העסק, משפרות את תהליך ההקמה ועשויות להשפיע על גורל העסק באופן מהותי וניכר. זהו הבסיס הרעיוני של העסק כולו והדרך הטובה ביותר להתנהל. את חלק מהשאלות כדאי להמשיך ולבחון במרוצת פעילותו של העסק, ולא רק לפני הקמתו, ובפרט בכל הקשור למוצר או לשירות, למצב השוק, לקהלי היעד ולמתחרים הרלוונטיים. עסק הוא מוצר דינאמי ואלסטי שמשתנה עם הזמן.

יצירת תוכנית עסקית

התכנית העסקית לוקחת את השאלות שדנו בהן בשלב הקונספט והאפיון ומגבשת אותן למסמך אחד שנותן ומציג להן מענה מדויק, לרבות שימוש בנתונים מתמטיים וסטטיסטיים. התוכנית העסקית היא תוכנית המתאר של העסק. היא כוללת נתונים לגבי מקורות המימון, צפי ההכנסה, העובדים שהעסק יעסיק, עלויות התפעול השוטפות, המוצר או המוצרים שהעסק יציע, אסטרטגיות הפעולה, המבנה הארגוני, מיהם המתחרים ומהו מצב השוק – ועוד.

רישום ברשויות

על מנת לעסוק במשלח יד כלשהו באופן עצמאי ולהיות מסוגלים לגבות תשלום מלקוחות, חובה להירשם לפני תחילת הפעילות העסקית ברשויות הרלוונטיות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. בין אם מדובר בעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ, הרישום הוא בגדר חובה. אדם נתון הוא בעל עסק באופן רשמי רק לאחר שנרשם בשלושת הרשויות הללו.

השכרת מקום לפעילות

במידה והעסק פועל שלא מתוך הבית, וודאי שיש לשכור מקום ייעודי לקיום הפעילות העסקית השוטפת ולאחסון סחורה.

ביטוח עסק


כל בעל עסק צריך לבטח עצמו. עסקים בעלי מיקום פיזי שמחזיקים סחורה וטובין צריכים ביטוח עסקים שיגן עליהם מפני שריפה, פריצה או נזקים נוספים שיכולים להיגרם, ומעבר לכך הם צריכים לדאוג לכיסויים כנגד תביעות שונות: אלו יכולות להיות תביעות בגין רשלנות או נזיקין בצורה ישירה לקהל הלקוחות בעסק, או אפילו תביעות בגין נזק שיכול להיגרם לאחד הלקוחות שלו עקב שימוש במוצר של החברה.

פעולות נוספות

ישנן פעולות נוספות שיש לבצע כגון פתיחת חשבון בנק עסקי וקבלת היתרים ואישורים נוספים במידת הצורך. לאחר שכל התשתית הרעיונית באה לכדי השלמה, בוצעו הפעולות המחויבות בחוק והאלמנטים הפרקטיים כגון השכרת מקום קיבלו מענה – אפשר לצאת לדרך. שיהיה בהצלחה!