עוד טעות!

ראשית נציין שיש כמה טעויות נפוצות שנוגעות לשינה ועל כן נתחיל ממה שאין לעשות. במה מדובר? טעות לחשוב שככול שנאחר את שעת השינה כך התינוק יקום יותר מאוחר, וזאת כי המציאות הפוכה: אם נמנע מתינוק עייף לישון כאשר הוא דורש, לאחר מכן הוא יתקשה לשקוע בשינה עמוקה. אי לכך עם הופעת סימני העייפות הראשונים יש להתחיל את טקס השינה. טעות נוספת היא שמאכלים כבדים מסייעים לשינה טובה, וגם פה נציין שמדובר בטעות נפוצה שהרבה פעמים מובילה לתוצאה הפוכה. מה עוד? טעות לחשוב שאם התינוק מתקשה לישון סימן שזה האופי שלו, וזאת כי תינוקות זקוקים לשינה ארוכה, מסודרת וחסרת תלות בגורמים חיצונים - כולם ללא יוצא מהכלל. כיצד מיישמים ומקבלים כלים מסייעים? ביחנו ייעוץ שינה בשיטת לילה טוב!

 

הגדרת זמן שינה

תינוקות רבים מבלבלים בשבועות הראשונים בין יום ללילה ועל כן נוטים לישון הרבה במהלך היום ומעט במהלך הלילה. אי לכך עלינו ההורים לערוך עבורם הבדלה ברורה, ולו באמצעות פעילות במשך שעות היום לצד חשיפה ממושכת לאור השמש, ואילו בלילה יש לעבור לאווירה הרבה יותר נינוחה ואף חשוכה, כאשר אם קיץ ומחשיך מאוחר, מוטב להגיף את התריסים. כמו כן, אם התינוק ישן הרבה במהלך היום (יותר משלוש שעות), מוטב להעיר ולהפעיל אותו באווירה מוארת.

היכרות עם המיטה

מצד אחד רק מגיל חמישה חודשים ניתן לצפות מתינוק שיפתח יכולות להירדם לבד, אך מצד שני כבר מגיל כמה שבועות ניתן להעניק לו כלים שבהמשך יסייעו להירדם באופן עצמאי. כיצד? די פשוט! ראשית לפחות פעם ביום יש לאפשר לתינוק להירדם במיטה שלו, וכאשר הוא כבר בן כמה חודשים מוטב להשכיבו לישון במיטה ותוך כדי להשמיע קול רגוע.

הימנעות מתלות

אין להרגיל את התינוק להירדם באמצעות גורמים חיצוניים קרי בקבוק, הנקה, או נדנוד על הידיים, אך כן ניתן להרגילו לחפץ מעבר, כזה שיעמוד לרשותו במהלך הלילה במיטה. בנוסף, אם ציינו שאין ליצור תלות, נרחיב ונציין שגם אין להאכיל את התינוק בכול פעם שהוא מתעורר, אלא מוטב לשמור על מרווחים קבועים - בכדי להימנע מההקשר שאוכל מוביל לשינה.

טקס לצד שגרה

ממש כשם שמבוגרים זקוקים לשגרה, כך גם תינוקות, ולו על מנת שהם יחושו ביטחון ויבינו מה עומד לבוא. אי לכך מומלץ לחלק את היום למקטעים ולהקפיד ככול הניתן על זמני האכלה והשכבה. פה נחדד שיש לשמור על מרווחים קבועים בין האכלה להאכלה ובין תנומה אחת לשנייה, ובנוסף ראוי שכל הורה יבחר בטקס שינה קצר ונעים, הן עבור שנת הבוקר והצהריים והן עבור שנת הלילה, משמע יש צורך בשני טקסים מעט שונים אותם מבצעים בצמוד לשינה.

ערניים לסימני עייפות

גם ללא מילים תינוק מדבר ועל כן אם רק נהיה קשובים, נבין מתי הוא מודיע שהוא מוכן ללכת לישון, כאשר רוב התינוקות משתמשים בסימנים הבאים (ולו בחלקם): שפשוף של העיניים, אודם בגבות, פיהוקים וחוסר שקט. מרגע הזיהוי יש לקדם את טקס השינה ולהבין ששינה טובה מובילה לשינה טובה. בנוסף, חשוב לדעת כמה תינוק אמור לישון בכל שלב ושלב, ואם אתן מזהות פער וחשות חוסר אונים, מוטב להיעזר בשירותי ייעוץ שינה, ולו בשל העובדה שבמהלך השינה התינוק מפתח את כישוריו הקוגניטיביים. לסיכום נציין שאין לזרום עם התינוק, אלא יש להתוות עבורו את הדרך ולשאוף הן עבורכן והן עבורו ללילות כמה שיותר נעימים ורצופים - לילה טוב!