אודות ייפוי כוח מתמשך

שנתחיל מההתחלה? ובכן ייפוי כוח מתמשך הנו מצב שבו אדם שמצוי במצב תודעתי יציב מקבל החלטה חשובה עבור היום שבו המצב ישתנה והוא אינו יוכל לטפל יותר במגוון סיטואציות שנוגעות אליו, משמע מדובר במסמך משפטי שמאפשר לאנשים בוגרים להחליט הן על ידי מי והן כיצד יטופלו מגוון עניינים שונים ואישיים בעתיד, ובנקודה זו נעבור להבין מהן המשמעויות, כיצד עורכים את המסמך ואלו דגשים מוטב להכיר בנושא.

חשיבות הייפוי

ראשית נציין שעל מנת להוציא ייפוי כוח מתמשך יש להיות מעל לגיל 18 ויש להבין כראוי את סך הנדבכים שסביב הייפוי, הן מבחינת מטרה ותוצאה והן מבחינת משמעות אישית וסביבתית. מדוע מסמך זה כה מומלץ? כיוון שכל עוד אנו בעלי דעה צלולה, זה הזמן לקבל החלטות הרות גורל. שנדגים? ובכן אם לצורך הדוגמה מחר נעבור תאונה שתמחק לנו את הזיכרון, מראש טוב לדעת שישנו אדם שאנו באמת סומכים עליו שידאג לנו כראוי, הן מבחינת נושאים רפואיים ואישיים והן מבחינת נושאים כספיים ורכוש.

הצד השני

לצד האדם שממנה, ישנו האדם ש"זכה" להתמנות ושמקבל אחריות רבה לידיים. אותו מיופה כוח חייב לנהוג בדיוק לפי ההנחיות ועל כן גם הוא צריך לחתום בפני עורך דין וגם הוא צריך מראש לתת את הסכמתו. עם זאת, לצד ההנחיות הברורות, גם חובה עליו להפעיל שיקול דעת, ולו כי ההנחיה שקיבל אינה מוסרית או אפילו אינה חוקית. כך למשל מיופה כוח שמגלה שהמייפה ביקש לנתקו ממכשירי ההחייאה, עשוי לעמוד מול דילמה לא פשוטה, ולו כי הבקשה מתנגשת עם חוקי המדינה. במקרה זה יש לגשת לבית המשפט ולהיצמד להנחיה שתתקבל.

דגשים חשובים

  • כאשר עומדים לקבוע מיופה כוח, רצוי לבחור יותר מאדם אחד, כך שאם המיופה אינו יהיה כשיר, תחכה חלופה זמינה.
  • חשוב להגדיר במדויק מהם תחומי האחריות של כל מיופה כוח והאם מתאפשר שיתוף פעולה ביניהם (ואם כן באלו מצבים).
  • בהנחה וממנים יותר ממיופה כוח אחד, חשוב להודיע מראש מי מכריע כאשר מתגלעים חילוקי דעות.
  • מיופה הכוח עשוי לדרוש החזר הוצאות, ועל כן יש להתייחס לכך מראש.
  • מדי 3 שנים ייבחן שאין רצון להחליף את מיופה הכוח

סוגי ייפוי כוח

  • ייפוי כוח מתמשך שנוגע לעניינים אישיים – עניינים אישיים מיוחסים לכל מה שנוגע למקום המגורים, לצרכים נפשיים, לצרכים חברתיים, לבריאות ואף לעניינים גופניים.
  • ייפוי כוח מתמשך שנוגע לעניינים רפואיים – ייפוי זה אינו חייב להיחתם מול עו"ד, אלא הוא גם יכול להיחתם מול גוף רפואי, קרי פסיכולוג, רופא ואף אחות.
  • ייפוי כוח מתמשך שנוגע לענייני רכוש – במקרה זה נהוג לשלב הנחיות מקדימות, כאלו שמסבירות כיצד להתנהל במגוון מצבים. כמו כן, לעיתים מומלץ שיהיו "אנשים מיודעים", כאלו שיקבלו עדכונים שוטפים לגבי ההחלטות בנושא, או שיהיה אפוטרופוס כללי שיחזיק בעמדת פיקוח על המיופה בנושא, וזאת כי האדם שנבחר אכן בעל דעה מקצועית, אך עשוי לפעול מתוך מניעים אישיים.

היום עבור המחר

מכאן שאם נסכם, נציין שחשוב להיות פעילים כיום עבור המחר, ואם מבקשים הנחיה מקצועית, מוטב לבחור בעורך דין טוב ובעל ניסיון, ולו על מנת לצלוח את התהליך באופן המיטבי.