ישנן תופעות פיזיות רבות שיכולות להיות מאוד לא נעימות ואחת מהמתסכלות שבהן היא כאבי רגליים כרוניים שעשויים להקשות מאוד על התפקוד היום-יומי. כדי להתמודד עמם, חשוב להבין את הגורם להם. לכאבי רגליים בהריון קיימות מגוון סיבות.

יציבה לא טובה

מבנה הגוף המגושם שנוצר בחודשים המתקדמים של ההיריון עלול ללמד אותנו הרגלי הליכה לא בריאים. נשים רבות מתחילות, מבלי לשים לב לכך אפילו, להפנות את כפות הרגליים שלהן כלפי חוץ כדי ליצור בסיס יציב ורחב יותר להליכה. עם זאת, יציבה זו עלולה עם הזמן להפעיל לחץ רב על הברכיים ועל הגב ולגרום לכאבי רגליים קשים.

אז מה עושים?

  • חשוב לתרגל מול המראה עמידה ישרה כאשר כפות הרגליים פונות קדימה ומקבילות זו לזו.
  • חשוב לזהות מתי מתחילה "הליכת ברווז" כזו ומיד לתקן. תשומת לב ומודעות תאפשר לך למנוע החמרה בהמשך.

השפעה הורמונלית

הורמון הרילקסין מופרש בכמויות גדולות בתקופת ההיריון ואחראי על התרחבות האגן כדי להכין את הגוף ללידה. פעולה זו עלולה לגרום כאבי רגליים ולהתכווצויות אינטנסיביות.

אז מה עושים?

  • ברגעי כאב, ניתן להכין קומפרסים חמים ולהניחם על הרגליים כדי להרגיע את ההתכווצות והמתח.
  • עדיף להימנע מאוכל כבד בשעות הערב.
  • חשוב לנוח לעתים קרובות ולשמור את הרגליים שעונות על הגבהה מבלי שמופעל עליהן לחץ.
  • ניתן לנסות את התרגיל הבא בעת התכווצות: יש להטות את אצבעות כף הרגל כלפי מעלה בעוד שפיקת הברך נלחצת כלפי מטה.
  • ישנן משחות ממקור טבעי אשר עשויות לסייע נגד הכאבים הכרוניים.

בצקות

פעמים רבות, הגורם לכאבי רגליים בהריון עשוי להיות כתוצאה מכפות רגליים נפוחות. הצטברות נוזלים ודם בכפות רגליים אשר אינם מצליחים לחזור אל שאר הגוף גורמים לבצקות שיקשו על ההליכה והקימה ויסבו כאב רב.

אז מה עושים?

  • מומלץ לצאת להליכות קצרות מדי יום ולהקפיד להניע את הגוף.
  • בנוסף, חשוב לבצע תרגיל קצר ופשוט פעמיים ביום: יש להצמיד את האגן לקיר בעת שכיבה על הגב ולהצמיד את כפות הרגליים אל הקיר כשהן ישרות עד לתחושת נימול קלה בכפות הרגליים. פעולה זו תסייע לגוף לנקז את הנוזלים החוצה.
  • מומלץ להימנע מישיבה ברגליים משוכלות ("ישיבה מזרחית") או כל תנוחת ישיבה אחרת המפעילה לחץ על הרגל ולא מאפשרת זרימת דם תקינה אל הרגליים. בכל מקרה, מומלץ לשנות את תנוחת הישיבה לעתים קרובות ולהשתדל להגביה את הרגליים על שרפרף או הדום בכל עת בזמן ישיבה.