שיקום קצר יותר, תפקוד גבוה

עד לא מזמן רבים מהמנתחים בארץ ובעולם ביצעו ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הצידית והאחורית במהלכה יצרו חתך בחלק הצדי של הירך תוך חיתוך השרירים, זאת על מנת להגיע למפרק ולהחליף אותו בראש מלאכותי. היום נוטים לנקוט בגישה הקדמית להחלפת ירך שהחלה את דרכה כבר בשנת 1947 באירופה ובה לא מתבצע ניתוק של השרירים והגידים מעצמות הירך ולשיטה זו יתרונות רבים.
לפני הכל, היות ובשיטה הקדמית לא חותכים את השרירים הרי השיקום קצר ומהיר יותר. הניתוח שבוצע כאשר הפציינט שוכב על הצד ונחתכו השרירים כדי להגיע למפרק דרש שיקום ארוך ולרוב המנותחים סבלו מפציעה וצליעה עקב השריר, כל שהשיקום ארך לפחות שישה שבועות כאשר על המנותחים הוטלה גם סדרה של מגבלות כמו למשל, איסור על פיסוק או כיפוף קדימה עד שהשריר יחזור לעצמו. החלפת מפרק ירך בשיטה הקדמית מאפשרת שיקום מהיר יותר עם פחות כאבים ללא מגבלות. מעבר לכך, היות והמטופל שוכב על גבו בעת הניתוח ניתן לבדוק עוד לפני סיום הניתוח את אורך הרגליים ואם אורך הרגליים שווה אפשר לסיים את הניתוח, אך במידה והתגלה חוסר התאמה באורך הרגליים ישנה אפשרות נוספת לטפל – והיא בשיטה הצידית, כאשר, המטופל שוכב על הצד וקשה יותר לבחון את אורך הרגליים לפני סיום הניתוח. 

העתיד של הירך טוב יותר

יתרון נוסף בגישה הקדמית להחלפת הירק הוא בכך שניתוח כאמור מבוצע בשכיבה על הגב והוא יעיל עבור מי שסובלים מבעיה בשני המפרקים ומאפשר להחליף את מפרקי הירכיים בו זמנית במקום שהמטופל יצטרך לבצע ניתוח החלפת ירך ולהמתין חצי שנה-שנה נוספת לניתוח הבא ולחזור על תהליך שיקום מתיש וארוך.
לרוב החלפת מפרק הירך משמשת את המטופל במשך כ-20-25 שנה, אך במידה ובוצעה החלפת ירך בשיטה הקדמית התוצאות של הניתוח הבא יהיו טובות יותר כיוון שהשרירים לא נפגעו בניתוח הראשון. השיקום עצמו מהיר יותר ורוב החולים לא פונים לשיקום מוסדי אלא לשיקום ביתי הכולל טיפולי פיזיותרפיה המבוססים על טווחי תנועה, חיזוק השרירים ומרבית המטופלים חוזרים לתפקוד תוך 3 שבועות בלבד. החלפת ירך בגישה הקדמית מסתכמת בצלקת ביקיני בחתך קטן שנע בין 4-5 ס"מ בלבד לאורך הפסים של העור ולא לרוחב, כך שהצלקת הנותרת עדינה ואסתטית יותר. כמובן שעל אף שמדובר בגישה מתקדמת עם יתרונות רבים, מדובר בניתוח הכולל חיתוך של העור ואזור הרגל יהיה נפוח ודואב למשך תקופה. 

לניתוח החלפת ירך מגיעים לאחר פגישת ייעוץ עם רופא מנתח המגבש עם הפציינט החלטה בנוגע לביצוע הניתוח ולאחר מכן, פגישת טרום ניתוח עם הרופא המרדים וצוות המנתחים, הדרכה קבוצתית על ידי אחות, עובדת סוציאלית ופיזיותרפיסטית. לאחר הניתוח לרוב מדובר באשפוז של בין 2-3 ימי אשפוז ולאחר מכן, תתבצע ביקורת ראשונה כעבור שבועיים מיום הניתוח וביקורת שנייה כשלושה חודשים לאחר הניתוח. שיעבור בהצלחה!