המירוץ לבחירות לרשויות המקומיות בשיאו, וככל שאנחנו מתקרבים ליום הבוחר(ת) המלחמה בין המועמדים מחריפה ויורדת נמוך יותר. הבוקר (ה') תוכלו לראות דוגמה חיה לכך בשטחי המועצה האזורית שפיר: עשרות פשקווילים בגנות המתמודדת לראשות המועצה, תמר רחמים, נתלו בשטחי הישוב. בשלטים נכתב: "אישה אמיתית לא נכנסת לפוליטיקה, לא נלחמת בבעיות ציבוריות ולא מפרסמת סרטונים המופצים באינטרנט". כמו כן, הפשקוויל מצטט מכתבי הרב קוק ומדגיש כי על המועמדת "ללכת הביתה ויפה שעה אחת קודם".

בשנה האחרונה הדרת נשים מהמרחב הציבורי והצה"לי עולה לסדר היום לעתים תכופות. אם נוסיף לכך את העובדה שמספר הנשים המתמודדות בפוליטיקה המקומית זעום, הרי שברור שקמפיין שלילי המנסה לדחוק את רגליהן יעורר הדים. וכך, כצפוי, גם במקרה הזה הרוחות סוערות.

לתושבי המקום לא ברור מי עומד מאחורי הפשקווילים, גורמים שמעורים במערכת הבחירות טוענים שמדובר בפייק ניוז שנועד להבליט את המועמדת ולהשתמש באווירה הציבורית ובשיח סביב "הדרת נשים" לטובתה. לדברי אותם גורמים, מדובר ביישוב לא קיצוני, בו נשים משתלבות באופן טבעי בחיי היום יום ובחיים הציבוריים ואת ההוכחה לזיוף יכול לזהות כל מבין עניין מכיוון שהפשקוויל מלא באי דיוקים וכתוב כולו בשפה שאדם דתי לא ישתמש בה לעולם.

איתן זליגר מראשי משרד הפרסום 'זליגר-שומרון' ושותף בקמפיין הבחירות של מועמד אחר בשם אדיר נאמן הוסיף: "כמי שחי במועצה הזו כמה וכמה שנים וכמי שניהל כמה וכמה קמפיינים, מדובר במודעת פייק נחותה וחסרת תחכום שבעיקר תזיק למועמדת בפרט ולמועמדות נשים בכל רחבי הארץ בכלל".

"לא פשוט להתעורר לכזה מבול של הודעות ותמונות שאנשים שולחים", אומרת תמר רחמים עצמה, "קמתי היום בבוקר ופשוט הזדעזעתי. אנשים נאורים לא נוקטים בכאלה מעשים".

תמר רחמים. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק

תמר רחמים. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק

לדבריה, זו הפעם הראשונה שאישה מתמודדת על תפקיד ראשות המועצה בשפיר: "בשנת 2002 נבחרתי להיות חברת המועצה הראשונה כאן. זה לא היה אישיו גדול אבל כנראה שכאשר אישה מתמודדת לתפקיד ראשת המועצה זה מעורר כל מיני דעות. אמנם נחשפתי פה ושם לאנשים שאומרים שהאזור לא בשל לאישה אבל אני עצמי לא נתקלתי בתגובות לא אוהדות או שאולי פשוט לא אומרים לי את הדברים האלו באופן אישי".

רחמים הודפת את הטענות שמדובר בפייק ניוז ומכחישה שמישהו מטעמה תלה את הפשקווילים כדי לקדם אותה. "המקום הזה שנקרא פוליטיקה קשה לנשים באופן כללי. אנחנו יותר אמיתיות ומחצינות רגשות ולכן זה יותר מורכב. אני רוצה להאמין שברבות השנים יהיו יותר נשים. הדרך עבורנו היא יותר קשה, לא סתם יש רק 2% נשים ברשויות המקומיות. בשנת 2018 נשים צריכות להשמיע את קולן ולהיות בכל מקום ולא להיות מושפעת משום דבר שאומרים".

נכון לעכשיו עדיין לא ברור מי באמת עומד מאחורי הפשקווילים. בכל מקרה שתי האופציות לא נעימות במיוחד. די מדכא להבין שבשנת 2018 אנשים עדיין מתקשים לקבל את העובדה שנשים ינהלו ערים או מועצות, ומדכא באותה מידה להאמין שיש כאלו שישתמשו באופן ציני במלחמה בהדרת נשים כדי לקדם אישה.